Radio 538 dichter in de buurt bij marktleider Radio 2

Geplaatst op Tue 30 Jul 2019 om 9:15

Radio 538 geeft de strijd om het marktleiderschap niet op. De zender was jarenlang de nummer één van Nederland, maar moet tegenwoordig NPO Radio 2 voor zich dulden. Het verschil neemt echter af. Dat blijkt vandaag uit cijfers van het Nationaal LuisterOnderzoek over de periode mei-juni. Radio 2 blijft stabiel op 12,0 procent, terwijl Radio 538 stijgt van 11,2 naar 11,5 procent. Een mooie opsteker voor Talpa Radio, dat in een persbericht laat weten terug te kijken op een mooi eerste half jaar.

De vier radiozenders van Talpa Network scoren in de eerste zes maanden van 2019 een marktaandeel van 42,6 procent in de doelgroep 20-49 jaar. “Nog nooit stonden Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica gezamenlijk zo sterk na de eerste helft van het nieuwe jaar. Precies één jaar geleden behaalde Talpa Network, Radio een marktaandeel van 40,0 procent over het eerste half jaar.

Programmadirecteur Marc Adriani van Talpa Radio: “538, Radio 10, Veronica en Sky Radio hebben een uitzonderlijk goed eerste halfjaar neergezet. Begin dit jaar zijn we gestart met een nieuwe ochtendshow op 538 en een nieuwe middagshow bij Veronica, van deze mooie halfjaarcijfers hadden we toen alleen kunnen dromen. Ik ben onwijs trots op alle collega’s van onze prachtige radiomerken zowel voor als achter de schermen. We hebben het volste vertrouwen dat we dit in een stijgende lijn kunnen voortzetten.

Uit het persbericht van Talpa Radio:

Ochtendshow 538 met kop en schouders nummer één in 20-49 jaar
De 538 Ochtendshow met Frank Dane ging op 2 januari van start en is na een half jaar nog altijd nummer één met 20,4% marktaandeel in de doelgroep 20-49 jaar. Ook De Coen en Sander Show heeft het grootste marktaandeel in 20-49 jaar in het tijdvak van uitzenden. De middagshow steeg in één jaar tijd naar 17,4%.

Nieuwe Veronica middagshow ‘Veronica Inside’ scoort in de kerndoelgroep
De nieuwe Veronica middagshow ‘Veronica Inside’ met Wilfred Genee heeft voor een enorme boost gezorgd in de kerndoelgroep Man 20-49 jaar. Het gemiddelde marktaandeel van het eerste half jaar in deze doelgroep is van 4,8% in 2018 gestegen naar 6,4% in 2019.

24% meer luisteraars voor Radio 10: snelste stijger NLO
Radio 10 is, ten opzichte van de eerste zes maanden vorig jaar, gegroeid van 1,7 miljoen luisteraars naar ruim 2,1 miljoen in de doelgroep 10+. Het bereik van de zender stijgt hiermee in één jaar tijd met maar liefst 24%. Gerard Ekdom heeft in de doelgroep 30-59 jaar het marktaandeel van de ochtendshow met 59% laten groeien naar 12,7%.

Sky Radio groeit met 5% in 20-49 jaar
Sky Radio laat in één jaar tijd een stijging van 5% zien over het gemiddelde marktaandeel van de eerste zes maanden in de doelgroep 20-49 jaar. Vorig jaar behaalde de non-stop muziekzender na het eerste half jaar een gemiddelde van 9,5% en nu is dat marktaandeel in dezelfde periode 10,0%. Deze groei is te danken aan de versterkte achterban onder zowel mannelijke als vrouwelijk luisteraars.

Radiomarkt
Er luisteren ruim 13,2 miljoen Nederlanders wekelijks naar de radio (+73.000 vs. vorig jaar). De radiozenders van Talpa Network bereiken samen 7,2 miljoen luisteraars (+94.000 vs. vorig jaar).

Luistercijfers in de algemene doelgroep in mei-juni:

 Nr Radiozender  Marktaandeel  Tov vorige maand  Vorig jaar
1 NPO Radio 2 12,0 procent
2 Radio 538 11,5 procent +0,3 -0,1
3 Radio 10 9,9 procent -0,3 +1,9
4 Qmusic 9,5 procent +0,2 +0,8
5 Sky Radio 8,3 procent -0,2 -1,2
6 NPO Radio 1 7,7 procent -0,3 +0,2
7 NPO Radio 5 4,4 procent -0,2 +0,3
8 Radio Vero 3,5 procent -0,1
9 100% NL 3,4 procent +0,5 -0,5
10 NPO 3FM 2,7 procent +0,1 -0,3
11 NPO Radio 4 2,4 procent -0,1 +0,1
12 SLAM! 1,7 procent +0,2
13 Classic FM 1,1 procent +0,1 -0,1
14 BNR 0,7 procent -0,1
15 Sublime 0,7 procent -0,1

 

Foto: Talpa Radio








21 Reacties op “Radio 538 dichter in de buurt bij marktleider Radio 2”


  1. Broodje

    Leuk. Wist niet dat radio nog bestond!

  2. Jens

    Ik vraag me toch af welke bevolkingsgroepen dan zo intensief naar radio luisteren. In mijn omgeving luistert niemand radio, behalve soms als behang in de auto.

  3. Tim Thijssen

    Auch, 3FM midden in de niche-markt en nog minder dan tokkiezender 100%NL.

  4. Job

    Kinderradio…Radio 10 veel beter!

  5. Priscilla

    Radio 538 is zoooooo jaren ’90

  6. Ach

    Veel geouwehoer met veel infantiele
    humor op 538,niet voor mij..😒

  7. Remi

    De welgemeende felicitaties gaan naar Hilversum 3.
    … Staat inmiddels op een keiharde 2.7% jawel !!

  8. Ron

    De cijfers zijn niet echt baanbrekend. Gerommel in de marge. 3FM op FM kan nog steeds opgeheven worden blijft de conclusie en Veronica blijft aanmodderen. Punt.

  9. Karel

    De echte stijger is Radio 10. Als je meer dan 3 miljoen uitgeeft aan reclame in 2 maanden (alléén voor 538!) en je nog steeds op plek 2 staat, dan kun je rustig zeggen dat Talpa niet écht blij is. Ook uniek, nu Radio 2 de zomer overbrugt is het ws. het hele jaar de grootste zender van Nederland. Een flinke klap voor Talpa.

  10. Harold

    Het zal ook steeds minder worden met radio 2. Luisterde zelf ook naar Timur inhet weekend tussen 9 en 12. Maar hij is echt een bloedzuiger geworden. Moet je voor de grap eens de livestream kijken. Wat een ego zeg. En ook die producer van hem, Philo Boss. Nare mensen. En niet alleen Timur, maar ook Ruud de Wild is veel minder geworden dan hij ooit was. Jammer. Ik lees hier vaak over omhoog gevallen sbs6 sterretjes, maar npo1 kan er ook wat van..

  11. Harold

    Sorry bedoeld radio 2 ipv npo1

  12. StefanV

    De winst van 538 komt niet bij Radio 2 vandaan, maar kennelijk van andere commerciële zenders. Voor 538 is het geweldig dat de cijfers zo goed zijn, ook na het vertrek van Edwin Evers.

    Van De Hak Op De Tak-radio… ehh… ik bedoel 3FM… zit nog steeds amper in de lift. Luisteraars mijden deze zender als de ziekte. De huidige muzikale koers maakt de zender onluisterbaar; de leiding faalt.

  13. Michel

    De stijging van QMusic valt me tegen. Je wordt overal dood gegooid met reclameposters van die Mattie en Marieke en ook op TV veel commercials. Als je dan maar ietsje stijgt…. Das dan een hoop weggegooid reclamegeld. Maar ja, reklame maken voor Mattie is ook wel een beetje trekken aan een dood paard.

  14. Joop55

    Talpa zenders sterk in de markt? De ex-TMG buidel bakt er niks van, en R10 zakt ook weer lichtjes, fijne dag verder aan de Familie de Mollaan 1 te Hilversum.

    Leve NPO Radio 2, weg met Timur!

  15. David

    Grappig dat MC 3FM niet noemt nu de zender een beetje is gestegen. Al die andere keren dat de zender drastisch onderuit ging dook MC daar maar wat graag bovenop.

  16. Adrian

    Weer een persbericht van TALPA dat niet de werkelijkheid aangeeft
    Laatste info van NLO geeft aan dat Q-music de grootste steiger in doelgroep 20-49 jaar is. Bijna gelijk met de gecombineerde zenders van Talpa. Het is maar dat je het weet

  17. Adrian

    Sorry stijger

  18. MediaPrak

    Talpa radio met een marktaandeel van 42%? Normaliter zou een ACM ingegrepen hebben ivm een te groot marktaandeel en bij de overname van Veronica/Sky door Talpa bedongen hebben om minimaal een radiozender te verkopen. Maarja middels een goed (qua geld) lobby werk bij VVD was opeens Facebook en Google de grote concurrent. Overigens niet gemeten maar wel een trend: afname liniair luisteren, opkomst podcast en streaming audio. Voor de liefhebber. In USA app ‘Iheart radio’ laden en dan continu naar American Top 40 (jaren ‘70,80) met Casy Cason luisteren.

  19. 192 EEN GOED IDEE

    vind er niks aan die talpa zenders veel te veel van het zelfde en standje repeat de hele dag

  20. 538

    fake news, fake news

  21. Franz

    Wanneer ik langere tijd radio luister, dan is het of op het werk of in de auto. Wanneer ik bv thuis ben, dan slinger ik geregeld Spotify aan en kies ik expres al lijsten of tracks uit die je niet iedere godganse dag tig keer voorbij hoort komen. De voorspelbaarheid en herhaling van veel radiozenders gaat me onderhand de keel uithangen. Gek hè dat er minder radio wordt geluistert?

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.