Radio 538 dichter in de buurt bij marktleider Radio 2

Radio 538 geeft de strijd om het marktleiderschap niet op. De zender was jarenlang de nummer één van Nederland, maar moet tegenwoordig NPO Radio 2 voor zich dulden. Het verschil neemt echter af. Dat blijkt vandaag uit cijfers van het Nationaal LuisterOnderzoek over de periode mei-juni. Radio 2 blijft stabiel op 12,0 procent, terwijl Radio 538 stijgt van 11,2 naar 11,5 procent. Een mooie opsteker voor Talpa Radio, dat in een persbericht laat weten terug te kijken op een mooi eerste half jaar.

De vier radiozenders van Talpa Network scoren in de eerste zes maanden van 2019 een marktaandeel van 42,6 procent in de doelgroep 20-49 jaar. “Nog nooit stonden Radio 538, Radio 10, Sky Radio en Radio Veronica gezamenlijk zo sterk na de eerste helft van het nieuwe jaar. Precies één jaar geleden behaalde Talpa Network, Radio een marktaandeel van 40,0 procent over het eerste half jaar.

Programmadirecteur Marc Adriani van Talpa Radio: “538, Radio 10, Veronica en Sky Radio hebben een uitzonderlijk goed eerste halfjaar neergezet. Begin dit jaar zijn we gestart met een nieuwe ochtendshow op 538 en een nieuwe middagshow bij Veronica, van deze mooie halfjaarcijfers hadden we toen alleen kunnen dromen. Ik ben onwijs trots op alle collega’s van onze prachtige radiomerken zowel voor als achter de schermen. We hebben het volste vertrouwen dat we dit in een stijgende lijn kunnen voortzetten.

Uit het persbericht van Talpa Radio:

Ochtendshow 538 met kop en schouders nummer één in 20-49 jaar
De 538 Ochtendshow met Frank Dane ging op 2 januari van start en is na een half jaar nog altijd nummer één met 20,4% marktaandeel in de doelgroep 20-49 jaar. Ook De Coen en Sander Show heeft het grootste marktaandeel in 20-49 jaar in het tijdvak van uitzenden. De middagshow steeg in één jaar tijd naar 17,4%.

Nieuwe Veronica middagshow ‘Veronica Inside’ scoort in de kerndoelgroep
De nieuwe Veronica middagshow ‘Veronica Inside’ met Wilfred Genee heeft voor een enorme boost gezorgd in de kerndoelgroep Man 20-49 jaar. Het gemiddelde marktaandeel van het eerste half jaar in deze doelgroep is van 4,8% in 2018 gestegen naar 6,4% in 2019.

24% meer luisteraars voor Radio 10: snelste stijger NLO
Radio 10 is, ten opzichte van de eerste zes maanden vorig jaar, gegroeid van 1,7 miljoen luisteraars naar ruim 2,1 miljoen in de doelgroep 10+. Het bereik van de zender stijgt hiermee in één jaar tijd met maar liefst 24%. Gerard Ekdom heeft in de doelgroep 30-59 jaar het marktaandeel van de ochtendshow met 59% laten groeien naar 12,7%.

Sky Radio groeit met 5% in 20-49 jaar
Sky Radio laat in één jaar tijd een stijging van 5% zien over het gemiddelde marktaandeel van de eerste zes maanden in de doelgroep 20-49 jaar. Vorig jaar behaalde de non-stop muziekzender na het eerste half jaar een gemiddelde van 9,5% en nu is dat marktaandeel in dezelfde periode 10,0%. Deze groei is te danken aan de versterkte achterban onder zowel mannelijke als vrouwelijk luisteraars.

Radiomarkt
Er luisteren ruim 13,2 miljoen Nederlanders wekelijks naar de radio (+73.000 vs. vorig jaar). De radiozenders van Talpa Network bereiken samen 7,2 miljoen luisteraars (+94.000 vs. vorig jaar).

Luistercijfers in de algemene doelgroep in mei-juni:

 Nr Radiozender  Marktaandeel  Tov vorige maand  Vorig jaar
1 NPO Radio 2 12,0 procent
2 Radio 538 11,5 procent +0,3 -0,1
3 Radio 10 9,9 procent -0,3 +1,9
4 Qmusic 9,5 procent +0,2 +0,8
5 Sky Radio 8,3 procent -0,2 -1,2
6 NPO Radio 1 7,7 procent -0,3 +0,2
7 NPO Radio 5 4,4 procent -0,2 +0,3
8 Radio Vero 3,5 procent -0,1
9 100% NL 3,4 procent +0,5 -0,5
10 NPO 3FM 2,7 procent +0,1 -0,3
11 NPO Radio 4 2,4 procent -0,1 +0,1
12 SLAM! 1,7 procent +0,2
13 Classic FM 1,1 procent +0,1 -0,1
14 BNR 0,7 procent -0,1
15 Sublime 0,7 procent -0,1

 

Foto: Talpa Radio

Wat vindt u?

Alle polls

Thomas van Groningen is volgens Victor Vlam te dik voor de presentatie van Op1. Eens?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen