Openingswedstrijd Oranje Leeuwinnen fier op één


De kijkcijfers van dinsdag 11 juni 2019 (SKO)

De Oranje Leeuwinnen zijn met een 1-0 overwinning begonnen aan het WK in Frankrijk en ruim 1,6 miljoen kijkers (80 procent) waren daar dinsdagmiddag vanaf 15.00 uur getuige van op NPO 1. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De wedstrijd tussen Oranje en Nieuw-Zeeland was tijdens werktijd te zien, maar staat tóch op de eerste plaats in de kijkcijfer top 25 van dinsdag. Het Achtuurjournaal volgt het voetbal met duizend kijkers minder op de voet.

Studio France wist vanaf vijf uur, na het voetbal dus, 1,5 miljoen kijkers (65 procent) te bekoren, uiteraard ook een topscore op dat tijdstip.

NPO 1 was ook de winnaar op prime time. Opsporing Verzocht scoorde 1,1 miljoen kijkers (23 procent) en Misdaadcollege had er 843.000 (18 procent).

Het zilver is voor NPO 2, dat met Rond de Noordzee 721.000 kijkers (15 procent) scoorde.

Daarna volgt het WK Vrouwenvoetbal: de wedstrijd tussen de Verenigde Staten en Thailand wist op prime time 712.000 kijkers (16 procent) te boeien op NPO 3. Het werd 13-0.

Verder was RTL 4 het meest in trek. Beau en de Veteranen scoorde 602.000 kijkers (13 procent) en Hermans Pop-Up Restaurant had er 537.000 (12 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met Hoeveel ben je waard: 561.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met New Amsterdam: 384.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Last Witch Hunter: 312.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Voor de rechter: 234.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Charlie’s Angels Full Throttle: 150.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met 22 Jump Street: 97.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (886.000), Half acht nieuws (836.000), GTST (828.000), M (794.000), RTL Boulevard (578.000) en Editie NL (459.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (810.000), Kanniewaarzijn (610.000), Hart van Nederland (579.000), Shownieuws (484.000), Journaal laat (476.000), Nieuwsuur (462.000) en Studio France (427.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en NPO 3 brons met 10 procent.

Top 15
01. Voetbal WK NZL NLD Dames (NPO1) 1.613.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.612.000
03. Studio France (NPO1) 1.532.000
04. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.086.000
05. Journaal 18:00 (NPO1) 1.081.000


06. EenVandaag (NPO1) 886.000
07. Misdaadcollege (NPO1) 843.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 836.000
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 828.000
10. Pauw (NPO1) 810.000


11. M (NPO1) 794.000
12. Rond de Noordzee (NPO2) 721.000
13. Voetbal WK USA THA Dames (NPO3) 712.000
14. Kanniewaarzijn (NPO1) 610.000
15. Beau en de veteranen (RTL4) 602.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.7%
2. RTL4 / 13.9%
3. NPO3 / 10.4%
4. SBS6 / 9.3%
5. NPO2 / 8.2%


6. NET5 / 5.5%
7. Vero / 4.7%
8. RTL5 / 3.7%
9. RTL8 / 2.9%
10. RTL7 / 2.3%


11. TLC / 1.5%
12. Comedy / 1.1%
13. Discov / 0.8%
14. SBS9 / 0.8%
15. RTLZ / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 42,3%
2. RTL Nederland 22,8%
3. Talpa TV 20,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen