Lenteweer: bijna weer laagterecord voor The Voice Kids


De kijkcijfers van vrijdag 19 april 2019 (SKO)

Mooi weer heeft steeds meer impact op de lineaire kijkcijfers. Waar Nederland vroeger óók met mooi weer massaal naar binnen ging om bepaalde programma’s te bekijken, is dat anno 2019 anders. Men kijkt programma’s vaker op hun eigen moment of is verzadigd en slaat gewoon een aflevering over. Dat lijkt ook op te gaan voor The Voice Kids, dat vrijdagavond bijna weer een laagterecord noteerde na het historische kijkcijferdieptepunt van twee weken geleden.

Twee weken geleden noteerde The Voice Kids zijn minst bekeken aflevering ooit met 1,223 miljoen kijkers (24 procent). Vorige week keken er 1,4 miljoen mensen en deze week zijn dat er 1,256 miljoen (26 procent). Daarmee is het de op een na minst bekeken aflevering ooit.

RTL 4 was de winnaar op prime time met The Voice Kids. Het meest bekeken alternatief was NPO 2’s Twee voor Twaalf met 1,1 miljoen kijkers (23 procent). Aansluitend trok De Wilde Ruimte 296.000 kijkers (6 procent).

Veronica pakt brons met het programma Veronica Inside. Daar keken ditmaal 621.000 mensen (13 procent) naar.

Verder was NPO 1 het meest in trek met de Flikken-herhaling (523.000 kijkers en 11 procent) en Gepest van 9 tot 5 (507.000 kijkers en 10 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 261.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met De 25: 231.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Prince: 210.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Team Spoedeisende Hulp: 195.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Travel with a goat: 118.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Mannenharten: 78.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,4 miljoen), GTST (826.000), Half acht nieuws (769.000), EenVandaag (751.000), Zesuurjournaal (717.000), M (650.000), RTL Boulevard (501.000), Editie NL (389.000) en Utopia (315.000) waren de vooravondtoppers. 6 Inside trok 78.000 kijkers.

Op de late avond waren Pauw (842.000), Eredivisie op vrijdag (788.000), Hart van Nederland (664.000), Nieuwsuur (614.000), Journaal laat (493.000), Shownieuws (485.000) en The Big Music Quiz (470.000) het meest in trek.

RTL 4 avondmarktleider

RTL 4 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, NPO 1 pakt zilver met 19 procent en NPO 2 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.418.000
02. The Voice Kids (RTL4) 1.256.000
03. Twee voor twaalf (NPO2) 1.101.000
04. Pauw (NPO1) 842.000
05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 826.000


06. Eredivisie op vrijdag (NPO1) 788.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 769.000
08. EenVandaag (NPO1) 751.000
09. Journaal 18:00 (NPO1) 717.000
10. Hart van Nederland (SBS6) 664.000


11. M (NPO1) 650.000
12. Veronica Inside (Vero) 621.000
13. Nieuwsuur (NPO2) 614.000
14. Flikken Maastricht (NPO1) 523.000
15. Gepest van 9 tot 5 (NPO1) 507.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. RTL4 / 20.1%
2. NPO1 / 19.3%
3. NPO2 / 9.6%
4. Vero / 6.8%
5. SBS6 / 6.7%


6. NET5 / 5.2%
7. RTL7 / 3.9%
8. RTL5 / 3.6%
9. NPO3 / 2.8%
10. RTL8 / 2.0%


11. FOX / 1.5%
12. SBS9 / 1.4%
13. Discov / 1.1%
14. BBCfirst / 1.1%
15. N.geog / 1.0%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 31,7%
2. RTL Nederland 29,6%
3. Talpa TV 20,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen