Spoorloos aan kop met ‘één van mooiste afleveringen’


De kijkcijfers van maandag 25 maart 2019 (SKO)

De tv-klassieker Spoorloos kon maandag op veel complimenten rekenen. Net als altijd is de show ook deze week weer beloond met veel kijkers, namelijk 1,6 miljoen (29 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Omroep MAX-baas Jan Slagter vond het een prachtige aflevering. “Dit was één van de mooiste afleveringen van Spoorloos. Wat mooi om te zien hoe de biologische ouders, broer en zus van Nina er echt alles aan hebben gedaan om hun dochter en zus te ontmoeten.

Mischa Blok, presentator op NPO Radio 1, is ook enthousiast. “Zo mooi hoe ze bij Spoorloos steeds meer het achterliggende verhaal vertellen in plaats van de details van de zoektocht. Zonder sensatiezucht. Wat een mooi integer gemaakt programma.

Ook het programma ervoor, Radar, was met 1,4 miljoen kijkers (25 procent) erg in trek. Erna wist Sinan zoekt de klas van Elias 802.000 kijkers (19 procent) te bekoren.

Het meest bekeken alternatief op prime time werd geboden door RTL 4. Martijn Krabbé’s Kopen Zonder Kijken kon rekenen op 1 miljoen kijkers (18 procent). The Good Doctor had er aansluitend 562.000 (11 procent).

Veronica pakt brons met een nieuwe aflevering van Veronica Inside, goed voor 668.000 kijkers (12 procent).

Verder was NPO 2 het meest in trek. Door Andere Ogen noteerde 472.000 kijkers (8 procent).

SBS 6 valt nét buiten de prime time top vier met Down Met Johnny (452.000 en 9 procent). Een Goede Buurt trok ervoor 263.000 kijkers (5 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met Down Met Johnny: 452.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Magnificent Seven: 370.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Team Spoedeisende Hulp: 364.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met The Big Escape: 344.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met First Wives Club: 221.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Maze Runner The Scorch Trials: 188.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), GTST (915.000), RTL Boulevard (712.000), Tijd voor MAX (689.000), BinnensteBuiten (583.000) en Per Seconde Wijzer (573.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (896.000), Sinan zoekt de klas van Elias (802.000), Hart van Nederland (762.000), Shownieuws (540.000) en Nieuwsuur (525.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 29 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.262.000
02. Spoorloos (NPO1) 1.602.000
03. Radar (NPO1) 1.414.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.399.000
05. De wereld draait door (NPO1) 1.322.000


06. EenVandaag (NPO1) 1.200.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.135.000
08. Kopen zonder kijken (RTL4) 1.018.000
09. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 915.000
10. Jinek (NPO1) 896.000


11. Sinan zoekt de klas van Elias (NPO1) 802.000
12. Hart van Nederland (SBS6) 762.000
13. RTL Boulevard (RTL4) 712.000
14. Tijd voor MAX (NPO1) 689.000
15. Veronica Inside (Vero) 668.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 29.0%
2. RTL4 / 14.3%
3. SBS6 / 7.6%
4. NPO2 / 7.0%
5. Vero / 6.0%


6. RTL7 / 5.4%
7. NPO3 / 4.6%
8. RTL5 / 4.2%
9. RTL8 / 3.8%
10. NET5 / 3.5%


11. Discov / 1.7%
12. Comedy / 1.3%
13. TLC / 1.1%
14. ID / 0.8%
15. BBCfirst / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 40,6%
2. RTL Nederland 27,7%
3. Talpa TV 17,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: KRO-NCRV

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen