Populariteit Holland’s Got Talent stort in: laagterecord
De kijkcijfers van zaterdag 2 maart 2019 (SKO)
Holland’s Got Talent is niet meer de tv-hit die het ooit was. Het programma ziet zijn populariteit ernstig inzakken op RTL 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het programma begon dit seizoen redelijk met elke week zo’n 1,5 miljoen kijkers, maar vorige week verloor de show ineens een paar honderdduizend kijkers en dat gebeurt nu weer. De halve finale kwam zaterdagavond uit op 1,071 miljoen kijkers (16,6 procent), de minst bekeken aflevering in het hoogseizoen ooit op RTL 4.
Slechts twee keer eerder keken er minder mensen naar Holland’s Got Talent op RTL 4, namelijk bij de eerste twee afleveringen die ooit te zien waren op die zender. Dat was echter niet in het hoogseizoen, maar in hartje zomer: juli 2010. Toen keken er tussen de 1 en 1,1 miljoen mensen.
Direct na afloop van Holland’s Got Talent hield de Wendy van Dijk-show Wie Ben Ik 717.000 kijkers (14 procent) over.
Wie is de Mol blijft heer en meester op zaterdagavond met ditmaal 2,9 miljoen kijkers (42 procent). Aansluitend was MolTalk te zien, ditmaal op NPO 1, en daar keken 1,5 miljoen mensen (25 procent) naar.
NPO 3 zond deze zaterdag geen MolTalk, maar het WK Schaatsen Allround uit en trok daarmee 941.000 kijkers kijkers (15 procent).
De nummer vier op prime time was SBS 6 met 312.000 kijkers (5 procent) voor The Mummy.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur wordt tot de late avond gerekend):
- NPO 2 scoorde met Earth Natural Wonders: 291.000 kijkers,
- Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 226.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Ambulance: 162.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Collateral Damage: 138.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI NY: 128.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Darts UK Open: 99.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Kassa (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Half acht nieuws (680.000), RTL Boulevard (559.000) en Eigen huis & tuin (462.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,2 miljoen), Schaatsen WK Allround (824.000), Hart van Nederland (492.000), Studio Sport (465.000) en Nieuwsuur (410.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en NPO 3 brons met 13 procent.
Top 15 01. Wie is de Mol (NPO1) 2.868.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.892.000 03. MolTalk (NPO1) 1.454.000 04. Kassa (NPO1) 1.337.000 05. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.243.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 29.5% 2. RTL4 / 14.0% 3. NPO3 / 13.1% 4. SBS6 / 6.6% 5. NPO2 / 4.9%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 47,5% 2. RTL Nederland 21,1% 3. Talpa TV 14,9% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL