Nederland – Duitsland verslaat De Luizenmoeder


De kijkcijfers van zondag 24 maart 2019 (SKO)

Het EK-kwalificatieduel tussen Nederland en Duitsland trok zondagavond meer kijkers dan de hitserie De Luizenmoeder. Door het voetbal noteerde de comedy zijn op twee na minst bekeken aflevering ooit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Nederland – Duitsland kon bij NPO 1 rekenen op een publiek van 3,4 miljoen kijkers (51 procent), terwijl De Luizenmoeder op NPO 3 uitkwam op een score van 2,2 miljoen kijkers (29 procent). De serie stond deels tegenover het voetbal.

Het is de op twee na minst bekeken aflevering van De Luizenmoeder ooit. Alleen de allereerste afleveringen trokken minder bekijks (744.000 en 1,4 miljoen). Vorige maand trok een aflevering van De Luizenmoeder nog meer dan 4 miljoen kijkers.

First Dates Hotel hield na De Luizenmoeder nog 492.000 kijkers (7 procent) vast. Ook dit programma had vanzelfsprekend last van het voetbal.

Ondanks het voetbal en De Luizenmoeder zette óók Miljoenenjacht op RTL 4 nog een mooie score neer. Daar keken 1,5 miljoen mensen (20 procent) naar. Soof trok aansluitend 633.000 kijkers (10 procent).

Nederland zat op zondagavond massaal voor de buis, want ook Net5 zette heel aardige cijfers neer met de combinatie Hawaii Five-O (369.000 en 5 procent) en NCIS (457.000 en 7 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 2 scoorde met Tegenlicht: 325.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Undercover in Nederland: 295.000 kijkers,
  • 
Veronica scoorde met Iron Man 3: 194.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 175.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Temptation Island: 65.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Dinner for Schmucks: 54.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), de voetbalvoorbeschouwing (1,7 miljoen), Half acht nieuws (1,1 miljoen), Studio Sport (1,1 miljoen), 50 Jaar Troubadour (666.000), vtwonen (664.000), RTL Boulevard (560.000) en De Grote Verbouwing (436.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,3 miljoen), Hart van Nederland (640.000) en Shownieuws (576.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 37 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 15 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Nederland – Duitsland (NPO1) 3.418.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.312.000
03. De Luizenmoeder (NPO3) 2.163.000
04. Voetbal EK KW VB (NPO1) 1.663.000
05. Miljoenenjacht (RTL4) 1.492.000


06. Voetbal EK KW NB (NPO1) 1.348.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 1.136.000
08. Studio Sport (NPO1) 1.120.000
09. 50 jaar Troubadour (NPO1) 666.000
10. Vtwonen (SBS6) 664.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 640.000
12. Soof (RTL4) 633.000
13. Shownieuws (SBS6) 576.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 560.000
15. First Dates Hotel (NPO3) 492.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 36.6%
2. RTL4 / 14.9%
3. SBS6 / 8.2%
4. NPO3 / 7.7%
5. NPO2 / 4.9%


6. NET5 / 4.3%
7. Vero / 4.2%
8. RTL5 / 2.2%
9. RTL8 / 2.0%
10. RTL7 / 1.2%


11. SBS9 / 1.1%
12. Comedy / 1.0%
13. BBCfirst / 0.9%
14. TLC / 0.8%
15. RTLZ / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 49,2%
2. RTL Nederland 20,3%
3. Talpa TV 17,8%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: NOS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen