DanceSing-finale haalt maar net de kijkcijfer top 25
De kijkcijfers van donderdag 28 februari 2019 (SKO)
De talentenjacht DanceSing is donderdag met teleurstellende kijkcijfers ten einde gekomen op SBS 6. Er keken 476.000 mensen naar de slotuitzending, goed voor 8,7 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. DanceSing werd door Talpa in de markt gezet als het format dat vroegere John de Mol-hits als Big Brother en The Voice zou doen verbleken, maar het bleek uiteindelijke typische SBS-tv: dertien in een dozijn. Daar waren de kijkcijfers dan ook naar.
De allereerste aflevering van DanceSing deed het nog aardig, maar daarna waren de kijkcijfers niet veel soeps. De zeven afleveringen die voorafgingen aan de finale scoorden respectievelijk 714.000, 583.000, 446.000, 572.000, 456.000, 334.000 en 449.000 kijkers.
Het programma is uiteindelijk gewonnen door ene Sherefa, die nu een plaatje mag gaan opnemen met een gerenommeerde producer. Het zal waarschijnlijk aan iedereen voorbijgaan.
Waar keken de mensen wél naar? De winnaar op prime time was Floortje Naar Het Einde Van De Wereld met 1,3 miljoen kijkers (25 procent) op NPO 1. Daaraan voorafgaand trok Oogappels 874.000 kijkers (15 procent).
NPO 2 pakt zilver met Verborgen Verleden. Daar keken 737.000 mensen (13 procent) naar. Het brons is voor NPO 3 dankzij het door 676.000 mensen (12 procent) bekeken Keuringsdienst van Waarde.
Op de vierde plek eindigt RTL 4. Groeten uit 19xx kwam uit op 652.000 kijkers (11 procent) en Is Er Een Dokter In De Zaal haalde met 414.000 kijkers (8 procent) niet eens de top 25.
FOX komt op een mooie vijfde plek dankzij Willem II – AZ, waar 534.000 mensen (12 procent) naar keken.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- SBS 6 scoorde met DanceSing: 476.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Temptation Island: 423.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Magnum PI: 302.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Fifty Shades Darker: 300.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Prime Suspect: 253.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Darts Premier League: 250.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,3 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), Half acht nieuws (909.000), GTST (740.000), Met het mes op tafel (737.000), RTL Boulevard (715.000), Tijd voor MAX (664.000) en Editie NL (601.000) waren de vooravondtoppers. 6 Inside trok 140.000 kijkers.
Op de late avond waren Jinek (784.000), Mag Dat (635.000), Journaal laat (579.000), Hart van Nederland (568.000) en Shownieuws (431.000) het meest in trek. RTL Late Night met Twan Huys trok 206.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 2 brons met 9 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.949.000 02. De wereld draait door (NPO1) 1.355.000 03. Floortje naar het einde van (NPO1) 1.327.000 04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.319.000 05. EenVandaag (NPO1) 1.171.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 24.5% 2. RTL4 / 11.6% 3. NPO2 / 9.0% 4. SBS6 / 7.9% 5. FOX / 6.6%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 37,7% 2. RTL Nederland 23,1% 3. Talpa TV 16,3% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS