VTBL scoort beneden Humberto Tans verwachting


De kijkcijfers van zondag 20 januari 2019 (SKO)

De nieuwe anderhalf uur durende voetbaltalkshow VTBL van Humberto Tan is zondagavond met 265.000 kijkers van start gegaan op RTL 7, goed voor 3,8 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Tan begon om acht uur op RTL 7, direct na afloop van Studio Sport Eredivisie op NPO 1, waar 2,6 miljoen mensen (47 procent) naar keken. De meeste mensen bleven daarna hangen voor het Achtuurjournaal, dat 2,5 miljoen kijkers (39 procent) trok naar het eerste net.

Bovendien begon daarna pas de knaller van de avond: Heel Holland Bakt, dat maar liefst 3,3 miljoen kijkers (44 procent) noteerde. Die show van Omroep MAX pikte bijna de helft van alle tv-kijkers in.

Al met al scoorde Tan iets beneden zijn eigen verwachting. “Ik denk dat als je rond de 300 of 400 zit, je het al heel goed doet op RTL 7“, zei hij vrijdag in DWDD.

Het meest bekeken alternatief voor Heel Holland Bakt was de Linda de Mol-show Weet Ik Veel met 1,5 miljoen kijkers (22 procent).

Gedurende de tweede helft van prime time trok NPO 1 met Sterke Verhalen 997.000 kijkers (17 procent) en met Andere Tijden Sport 784.000 kijkers (18 procent). NPO 1 weet de mega-lead-in van Heel Holland Bakt nog steeds niet goed te benutten.

RTL 4 trok na Weet Ik Veel, om tien uur ’s avonds, een publiek van 823.000 kijkers (19 procent) met Judas.

De nummer drie op prime time was NPO 2, dat met Voorbij De Grenzen van Saoedi-Arabië 510.000 kijkers (7 procent) scoorde.

Verder was BankGiro Loterij The Wall het meest in trek met 498.000 kijkers (7 procent) op SBS 6. De Winston Gerschtanowitz-show werd opgevolgd door de Gordon-show Dat Verzin Je Niet, die goed was voor 431.000 kijkers (8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met A Good Day To Die Hard: 339.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Hawaii Five-O: 305.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met VTBL: 265.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Gevoel voor tumor: 257.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 199.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Naked Attraction: 177.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Studio Sport Eredivisie (2,6 miljoen), Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), Studio Sport (930.000), RTL Boulevard (634.000), vtwonen (514.000) en RTL Woonmagazine (445.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (736.000), Studio voetbal (733.000), Nieuwsuur (562.000) en Shownieuws (551.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 31 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Heel Holland Bakt (NPO1) 3.281.000
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.600.000
03. Journaal 20:00 (NPO1) 2.484.000
04. Weet Ik Veel (RTL4) 1.511.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.005.000


06. Sterke verhalen (NPO1) 997.000
07. Studio Sport (NPO1) 930.000
08. Judas (RTL4) 823.000
09. Andere tijden sport (NPO1) 784.000
10. Hart van Nederland (SBS6) 736.000


11. Studio voetbal (NPO1) 733.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 634.000
13. Nieuwsuur (NPO2) 562.000
14. Shownieuws (SBS6) 551.l000
15. Ajax – Heerenveen (FS1) 544.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 31.2%
2. RTL4 / 17.2%
3. SBS6 / 8.6%
4. Vero / 5.7%
5. NPO2 / 5.5%


6. NPO3 / 3.8%
7. NET5 / 3.3%
8. RTL8 / 3.1%
9. RTL7 / 2.8%
10. RTL5 / 2.6%


11. FS1 / 1.9%
12. RTLZ / 1.1%
13. BBCFirst / 1.0%
14. SBS9 / 0.9%
15. Ziggo / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 40,5%
2. RTL Nederland 25,7%
3. Talpa TV 18,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen