Telegraaf boos: ‘Geef SONGFESTIVAL terug aan VOLK!’

Geplaatst op Thu 24 Jan 2019 om 9:30

Het bloed onder de nagels van Waylon is nog niet opgedroogd of De Telegraaf bijt zich alweer vast in de volgende Songfestival-act. De krant vindt het schandalig dat Duncan Laurence zonder inmenging van het Nederlandse volk is gekozen. Dat is vandaag te lezen op pagina Privé. Sterreporter Jan Uriot heeft een bejaarde Songfestival-prominent gevonden die het nog schandaliger vindt dan hijzelf en kopt naar aanleiding daarvan groots: ‘’Geef SONGFESTIVAL terug aan HET VOLK!’

De 71-jarige Dick Bakker, die ons laatste winnende liedje Dinge-Dong uit 1975 schreef, vindt de keuze voor Duncan Laurence gewoon Noord-Koreaans. “Het is juist hartstikke belangrijk dat voor een internationale competitie eerst een uitgebreide, nátionale selectie wordt gemaakt”, zegt hij.

Bakker is het goed zat. “Het Songfestival moet teruggegeven worden aan de kijker, het publiek. Ook al komt Duncan Laurence straks met een geweldig nummer, ik hoop echt dat AVROTROS dat gaat inzien. Ze zijn toch niet voor niets pu-blie-ke omroep!?

Uriot is het hartgrondig met hem eens. “Ongetwijfeld leuk voor Duncan Laurence (24) dat hij Nederland in mei mag vertegenwoordigen op het Eurovisie Songfestival in Tel Aviv, maar de manier waarop hij is komen bovendrijven, blijft voor ergernis zorgen.

De laatste keer dat er een Nationaal Songfestival werd georganiseerd, in 2012, kwam daar een vals zingende zangeres met een indianentooi uitrollen: Joan Franka. Ook het Sieneke-trauma is door veel kijkers nog niet verwerkt.

Het Telegraaf-artikel ’Geef SONGFESTIVAL terug aan HET VOLK!’ kunt u lezen VIA BLENDLE.

Foto: Instagram








50 Reacties op “Telegraaf boos: ‘Geef SONGFESTIVAL terug aan VOLK!’”


  1. Jos

    Typisch Telegraaf: nu mauwen dat het Songfestival teruggegeven moet worden aan de kijker, maar als het weer een verkiezing wordt en er volgt een blamage, zoals bij Sieneke en Joan Franka, dan wijzen de chocoladeletters weer naar Oost-Europa. Zo heb je altijd wat te zeuren.

  2. Vengaboys 2020

    *V E N G A B O Y S*

    2020

  3. Johan

    Als de geschiedenis één ding heeft uitgewezen is dat je het volk geen inspraak moet geven in het songfestival. Met de Toppers, Sieneke en een indianentooi komen wij er niet. De koers van de afgelopen jaren heeft juist heel goed gewerkt.

  4. Sjors van Kempen

    Het volk heeft over het algemeen geen smaak en is te dom om te kakken. Moet je die mensen inspraak geven?

  5. Peter pav

    Wat een onzin. Dan krijgen weer walgelijke acts uit de TROS muziekfeest op het plein voorgeschoteld.

    Juist de laatste 5 jaar hoeven we ons als NL niet meer te schamen als we naar het ESF gaan.

  6. Boris

    Als we het volk hadden moeten kiezen, hadden we nooit Anouk en Waylon en Ilse de Lange met die nummer laters spelen. Geef de artiest maar de vrijheid; sinds de mensen niet meer worden gevraagd, halen we bijna altijd in ieder geval de finale.

  7. Rogier van Vlaanderen

    alsjeblieft niet zeg, we hebben gezien wat voor muzikale wansmaak er naar het ESF toen de bevolking het voor het zeggen had, dat moeten we nooit meer willen.

    Gewoon doorgaan zoals het nu is, met gevestigde namen en af en toe een onbekende naam, die wel Engelstalig zingt, dus geen hoempapa muziek ala Sieneke of een act die te lachwekkend voor woorden is, indianentooi

  8. Klaasje v

    Wat n gezeur toch ieder jaar weer over dat Songfestival.
    Hoe en wat ze ook doen, het is toch nooit goed voor iedereen.

  9. Guttegut

    Laten we dat maar niet doen. Europa is nog steeds niet uitgelachen om de draaiorgel en die vrouw met die indianenhoed op.

  10. Steven

    ,,Het is een idioot volk dat stemt, they don’t know. Dit is ook waarom het volk nooit het songfestivalliedje moet kiezen.”

    Aldus de vrouw die ervoor zorgde dat Nederland na jaren van wanprestaties überhaupt weer eens in de finale kwam.

  11. west

    Kijkers weten heus wel een liedje op waarde in te schatten , maar de samenleving vergrijst en dus de smaak van de ouderen 50 plusser ook
    Die hebben niets met hedendaagse TOP 40 popmuziek uit 2018- 19
    Liefst zien ze gewoon een traditioneel lied, en dat mag ook een Hollands lied zijn
    Alles wat goed gezongen wordt zal nooit een afkeuring van het publiek krijgen
    maar kan me wel vorstellen dat Hollandse kermis/piraten muziek , zoals dat vroeger uit de stal Vader Abraham of Telstar records , > waar overigens niets mis mee was of is < van niet gewild is ! maar zelfs de muziekkenner kan nooit weten of een song op het EU SF wint . Nicole uit Duitsland was een mooi voorbeeld, Afgekraakt door de hele ppers en de zogenaamde muziekkenners maar Nicole met haar liedje een beetje vrede won wel !
    En stel…dat we nou eens wel winnen , dan staat het als eerste met koeienletters in de telegraaf, en ja dan is iedereen om!!

  12. Anna

    Voice is-ie toch van?
    Geweldig!
    Die Voice Indiaan deed het ook zo goed.
    Zucht.

  13. Gerdien

    Pfff: maak je druk om belangrijke zaken. Toen het volk mocht kiezen was het elk jaar een drama, als deze Duncan het straks goed doet hoor je niemand meer. Dat geen enkele A-ster (of B of zelfs C) meer wil heeft ook te maken met hoe Waylon en Trijntje zijn afgemaakt alsof ze de oorlog hadden verloren. Waar hebben we het hier over? Een liedjeswedstrijd, leuk vermaak maar meer ook niet.

  14. robb

    Mee eens telegraaf dat moet ook gebeuren ,roep dan ook de politiek op om te stoppen met het beleid om de po steeds minder geld te geven en dat ze geen amusement mogen maken ,wil je het goed doen dan moet dat in bv het Ziggo dome en niet in een studio ,geef het dan de allure die het moet hebben ,zo doen ze het ook bv in Noorwegen Zweden ,anders krijg je muziekfeest op het plein.

  15. StefanV

    Ik ben het volledig eens met Dick Bakker. We zouden een voorbeeld moeten nemen aan landen als Zweden en Noorwegen, waar het Nationaal Songfestival een groots nationaal evenement is. En ze tornen er ook niet aan als hun inzending een keer wat minder scoort. Ze zien hun NSF namelijk als een muziekfeest op zich.

    De laatste keer dat Nederland echt een fatsoenlijk Nationaal Songfestival had, was in 2005. Sindsdien stond altijd vast wie de deelnemer was, dan wel wat het liedje was (2010). De enige uitzondering daarop is 2012: toen zou er een open inschrijving komen, maar veegde de TROS op het laatste moment alles van tafel voor een competitie tussen zes B-artiesten uit The Voice.

    Ironisch genoeg kwam onze winnende inzending uit 1975 ook door een halfbakken Nationaal Songfestival tot stand, met slechts een paar deelnemers die allemaal dezelfde paar liedjes zongen. Sinds een jaar of wat zegeviert het rendements-denken van Cornald Maas en consorten. De ruimschoots ondermaatse inspanningen van Nederland sinds 2006 leverden jarenlang geen finaleplaats op. Pas in 2013 kwam het keerpunt, toen Anouk zelf een nummer koos en succesvol was.

    Sindsdien is de publieke inmenging nul. Het is raar dat er nu ineens wordt geklaagd, terwijl dezelfde klacht al sinds 2013 legitiem is. Maar ja, toen waren het relatief grote, bekende namen die – met wisselend succes – meededen. Dat terwijl het niet om de artiest, maar om het liedje gaat.

  16. StefanV

    @ Johan (09:39): Het volk heeft in 2009 geen inspraak gehad in de keuze voor De Toppers, want die stond al vast. De kijker mocht slechts een keuze maken uit een aantal liedjes.

    Het volk heeft in 2010 geen nummer kunnen kiezen, want dat stond al vast. Vijf C-artiesten zongen hun versie van Shalalie en de kijker mocht bepalen welke versie werd ingestuurd.

    Voor de indianentooi uit 2012 verwijs ik naar mijn reactie hierboven.

    @ Boris (10:04): Dit is het Cornald Maas-rendementsdenken bij uitstek. Een Songfestival zou meer kunnen (en moeten) zijn dan slechts een finale waarbij een resultaat moet worden geboekt. Dat is volgens mij ook het punt dat Dick Bakker maakt. Het moet weer van het volk worden, met het Nationaal Songfestival als muziekfeest-an-sich, ongeacht het resultaat op het Eurovisie Songfestival.

  17. Alexander

    Alsof de Nederlandse tokkies verstand van muziek hebben.

  18. robb

    Alexander :Het winnend Europese songfestival lied word door Europese tokkies gekozen

  19. b

    Walgelijk nat krantje dat alles wat met NPO te maken heeft eronder wil schiffelen . Dat is pas Noord-Koreaans. Gelukkig heeft de Televaag niets maar dan ook niets in de melk te brokkelen.

  20. west

    @ stefan V Kijk ook eens naar het kostenplaatje, iedereen roept hier dat de omroep maar met minder geld moet doen!, en dat doen ze dan ook want er wordt heus wel gekeken of elke euro verantwoord wordt uitgegeven Een avondvullend live EU SF programma maken kost gewoon teveel geld! Denk tussen de 400.000 – 750.000 euro,als het niet meer is . Het publiek is ook erg verwend qua decor , dis met een eenvoudig decoortje men een paar ledlampjes red je het niet meer . de kijker wil spektakel , en een omroep wil dat voor zijn kijkers zeker… maar daar hangt wel een prijskaartje aan!

  21. west

    by the way HET NATIONAAL SONGFESTIVAL wel te verstaan Het organiseren van het EU SF is onbetaalbaar geworden voor veel landen

  22. Petje

    @StefanV

    Ga lekker bij de Televaag werken, tokkie! Met hun propаgandistische gebral. “Geef SONGFESTIVAL terug aan HET VOLK!” past in het rijtje “Make America Great Again” en “Take Back Control”. Je maakt mensen wijs dat ze iets is afgenomen, claimt dat deze imaginaire wegneming een groot onrecht is en roeptoetert heel hard dat het volk het terug moeten krijgen. Boehoe!

    Als we eerlijk zijn heeft deze zogenaamde wegneming het (ESF-)volk juist iets gebracht. Na 8 jaar lang de finale niet te hebben gehaald, hebben we sinds “het volk” de inzending niet meer kiest in 5 van de 6 finales gestaan.

  23. Mike

    Hou de keuze voor het Songfestival vooral weg bij het volk, het gaat juist goed de afgelopen jaren!
    Een beter idee is om alle zure riooljournalisten zoals Jan Uriot en z’n AD-collega Stefan Raatgever een andere baan te geven, zodat een artiest niet al bij voorbaat de grond in wordt geschreven omdat dat zo lekker verkoopt.

  24. Deadly Viper

    Het songfestival publiek heeft totaal geen smaak met al die carnavals artiesten die vaak worden uitgekozen.

  25. Hoekbankzombie

    Als ik dictator van Nederland ben mogen alle Nederlanders om de beurt mogen kiezen wie er meedoet. Voor de zekerheid ontneem ik de moeders van Kensington hun stemrecht.

  26. anonymous

    Ze willen een mak schaap, iemand zonder eigen mening doet wat er gezegd wordt
    Een ‘echte’ artiest wil dit natuurlijk niet

  27. Cola Cola

    Alsjeblieft niet HET VOLK laten kiezen. Dat leverde alleen maar drama’s op.

  28. Vengaboys 2020

    *Vengaboys VS 2-Unlimited* Moet jij eens zien hoe dat gaat scoren!

    We zijn het beste in dance-muziek en Vengaboys zijn onze meest succesvolle act ever. Waarom die niet inzetten? Over smaak valt toch niet te twisten!

  29. robb

    MC waarom houden jullie mijn reactie vast.

  30. Robbie

    Het songfestival interesseert mij helemaal niets Maar als mensen willen stemmen dan gaan ze hun gang maar. Maar ik denk dat wij het geld beter kunnen gebruiken dan aan het songfestival mee te doen.

  31. Kees

    Nooit van deze persoon gehoord. Waarom hadden ze niet een van de Tv-talentenjachten winnaars kunnen kiezen? Er was keuze genoeg. Het zal zo nooit wat worden met het Eurovisiesongfestival.

  32. StefanV

    @ West (11:06) De kosten die Nederland maakt voor het Songfestival zijn zeer beperkt. Zeker als je die kosten afzet tegen het kijkerspubliek. Met twee halve finales en een finale heb je heel wat uurtjes televisie. Volgens mij onderschat je hoe veel geld het kost om (zelf) tv-programma’s te maken.

    Wat het spektakel betreft: mag het een keer? Het ESF vindt maar één keer paar jaar plaats. De bedragen die de NPO uitgeeft aan dit soort evenementen vallen in het niet bij de vele miljoenen die omgaan in uitzendrechten voor sportwedstrijden; het leeuwendeel daarvan kan prima door commerciële zenders worden gedaan.

    @ West (11:08) In Zweden wonen nog geen 10 miljoen mensen, Noorwegen komt niet aan de 5,5 miljoen mensen. Finland heeft er een fractie meer. Allemaal landen die veel minder inwoners dan Nederland hebben, maar die wél jaarlijks een Nationaal Songfestival houden. Ook de Baltische staten en diverse landen in Oost-Europa doen dat. De opmerking dat een NSF onbetaalbaar is, is aantoonbare onzin.

  33. StefanV

    @ Petje (11:09): Jammer dat je meteen moet schelden om je punt te maken. Ik ben namelijk al jarenlang van mening dat het publiek inspraak moet hebben. Ik roep werkelijk al jaren dat Nederland weer een volwaardig Nationaal Songfestival moet organiseren. En ik geef uitdrukkelijk aan dat ik het raar vind dat er nu ineens een punt van wordt gemaakt, omdat we een onbekende artiest sturen. Al jarenlang sturen we nummers zonder dat het publiek inspraak heeft, maar nu is het ineens een probleem.

    Ik wil er ook nog even op wijzen dat Waylon vorig jaar punten van de vakjury kreeg, maar totaal door het ijs zakte bij de publieksjury. De stem van het publiek weegt zwaar mee, dus is het handig dat die stem ook in de selectie meeweegt.

    @ Vengaboys 2020 (11:38): We zouden echt eens moeten ophouden met het noemen van allerlei artiesten. Het is namelijk een SONGfestival. Het gaat om het liedje, in combinatie met de visuele vertolking daarvan. Ik deel wél de opvatting dat Nederland eens een dance-nummer zou moeten sturen. Ik heb trouwens een voorgevoel over onze inzending van dit jaar… – een ballad die zich ontpopt als een dancetrack?

  34. liefkleinhertje

    Ze zouden de Toppers kunnen sturen dat zijn onze beste artiesten.

  35. Ben

    Nu wordt duidelijk wie ilse echt is. Eentje van de stiekeme achterbakse brigade. Hetzelfde karakterloze gedrag als bij waylon.
    Om van te kotsen!

  36. Mediaprak

    Heeft Bosma al kamervragen gesteld? Vindt Zwagerman al dat het ESF niet bij de NPO hoort?

  37. Sander

    Ik snap de ophef niet eigenlijk. Sinds er deelnemers naar voren worden geschoven door een selectiecommissie doen we het aanzienlijk beter dan in de jaren daarvoor. Blijf goede acts met goede nummers insturen en we winnen ooit wel weer.

  38. Henk K.

    Jan Urinoir is kennelijk vergeten wat er is gebeurd met de laatste x dat er een nationale voorronde was…

  39. Rogier van Vlaanderen

    hou toch eens op met dat stomme 19e eeuwse woord lied te gebruiken, dat woord zou verboden moeten worden, artiesten brengen een nummer, song, track of plaat uit, maar geen lied.

  40. Kaaskijker

    @Liefkleinhertje De Toppers zijn al geweest en werden in de voorronde keihard eruit gekegeld. Uit de puntenscore bleek dat ze de aller-allerlaatste waren. Met de 3J’s ging het net zo slecht!

  41. Dora

    @Rogier van Vlaanderen. Bek dicht met je song en track, laffe moedertaalverrader!

  42. Rogier van Vlaanderen

    nummer is ook Nederlandstalig en klinkt veel moderner dan dat achterlijke woord lied

  43. Mark

    Jan Urinoir heeft de pispot weer leeggegooid.

  44. StefanV

    @Rogier: als iets achterhaald is, is het wel de term “plaat”, die uit het LP-tijdperk stamt. Vroeger brachten artiesten een nieuwe plaat uit. Tegenwoordig spreken we gewoon over een album en over losse nummers.

    Lied is het Nederlandse woord voor song.

  45. Rogier van Vlaanderen

    hoe dan ook, plaat klinkt dan nog altijd beter dan het aftandse lied

  46. Held

    Nederland klinkt ook beter dan dat aftandse Vlaanderen.

  47. Rogier van Vlaanderen

    dat heeft er niets mee te maken, die achternaam heb ik aan mijn ouders te danken

  48. west

    @STEFAN V Weet nog heel goed wat eem muziekprogramma kostte bij de
    NCRV die Joop van de Ende verzorgde Het programma heette
    met liedjes het land in , in guldens was dat 450 000 gulden
    Heb dat gehoord van iemand die bij Joop van de Ende werkte
    en was het nog deels geponsord doorr Phonogram

    althans als ik het verhaal mag geloven!

  49. dennis

    Zit er erg burgelijk uit, snor met baard.

  50. Peter

    Zijn er serieus mensen die de telegraaf serieus nemen dan?

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.