Drama: kijkersaantal 6 Inside daalt verder tot 217.000


De kijkcijfers van woensdag 9 januari 2019 (SKO)

De kijkcijfers van de gloednieuwe Albert Verlinde-show 6 Inside blijven maar dalen. Na 378.000 kijkers (9,3 procent) voor de eerste en 270.000 kijkers (6,5 procent) voor de tweede aflevering, trok aflevering drie woensdagavond maar 217.000 kijkers (5,7 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Dat een nieuw vooravondprogramma zich in het kijkpatroon van de kijker moet vechten is logisch, maar deze kijkcijfers moeten de zenderleiding van SBS 6 wel heel erg teleurstellen. 

Waarschijnlijk had niemand verwacht dat 6 Inside nog slechter zou scoren dan de vorige programmering met Hart van Nederland en Shownieuws. Als de kijkcijfers nog verder dalen, dan zal bij John de Mol snel het Thuis-trauma weer bovendrijven.

Thuis was het programma dat John de Mol in 2005 dagelijks uitzond tussen zes en zeven uur op zijn toenmalige zender Talpa, maar er keken nog geen 100.000 mensen naar. 6 Inside, ook tussen zes en zeven op zijn huidige zender SBS 6, zit nu op het dubbele.

Toevallig noteerde concurrent RTL Boulevard woensdagavond ook een teleurstellende score. De showrubriek van RTL 4 bleef ditmaal steken op 642.000 kijkers (15 procent).

Prime time

Waar SBS 6 in de vooravond zo teleurstelde, deed ze het op prime time verrassend goed met Steenrijk Straatarm (700.000 kijkers en 11 procent) en Mr. Frank Visser Rijdt Visite (1 miljoen kijkers en 18 procent). Met deze scores was de zender de nummer drie op prime time, na NPO 2 en NPO 1. Niet alleen op prime time, maar ook over de hele avond gezien was SBS 6 groter dan RTL 4.

NPO 2 pakte goud met het razendpopulaire De Slimste Mens, waar ditmaal bijna 1,7 miljoen mensen (27 procent) naar keken. Aansluitend trok Andere Tijden een mooie 699.000 kijkers (12 procent).

NPO 1 gaat naar huis met zilver dankzij Tussen Kunst en Kitsch, dat 1,3 miljoen kijkers (20 procent) scoorde, en DWDD University, dat goed was voor 1 miljoen kijkers (18 procent).

De vierde plek op prime time is voor NPO 3. Dat station trok met De Heineken Ontvoering 548.000 kijkers (9 procent).

RTL 4 had de internationale verfilming van De Heineken Ontvoering op het menu staan, Kidnapping Freddy Heineken, en trok daarmee 429.000 kijkers (7 procent). De film wist geen plek te veroveren in de kijkcijfer top 25.

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 5 scoorde met De Slechtste Chauffeur van Nederland: 473.000 kijkers,
  • 
RTL 4 scoorde met Kidnapping Freddy Heineken: 429.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met A Touch of Frost: 327.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Unbreakable: 272.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met The Last Stand: 210.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met The Other Guys: 145.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,1 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Zesuurjournaal (1,4 miljoen), Half acht nieuws (1,2 miljoen), EenVandaag (1,2 miljoen), GTST (913.000), RTL Boulevard (642.000), BinnensteBuiten (580.000) en Editie NL (562.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Jinek (1,1 miljoen), De Rijdende Rechter Wordt Vervolgd (1 miljoen), Hart van Nederland (832.000), Shownieuws (566.000) en Nieuwsuur (493.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 26 procent marktaandeel, SBS 6 pakte zilver met 11 procent en RTL 4 brons met 11 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.075.000
02. De Slimste Mens (NPO2) 1.683.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.396.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.377.000
05. Tussen kunst en kitsch (NPO1) 1.253.000


06. Half acht nieuws (RTL4) 1.161.000
07. EenVandaag (NPO1) 1.154.000
08. Jinek (NPO1) 1.082.000
09. DWDD University (NPO1) 1.016.000
10. De Rijdende Rechter Wordt Vervolgd (NPO1) 1.013.000


11. Mr. Frank Visser Rijdt Visite (SBS6) 1.001.000
12. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 913.000
13. Hart van Nederland (SBS6) 832.000
14. Steenrijk straatarm (SBS6) 700.000
15. Andere Tijden (NPO2) 699.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.3%
2. SBS6 / 10.8%
3. RTL4 / 10.6%
4. NPO2 / 10.5%
5. NPO3 / 6.6%


6. NET5 / 4.3%
7. Vero / 4.3%
8. RTL8 / 4.1%
9. RTL5 / 4.0%
10. RTL7 / 3.0%


11. TLC / 1.5%
12. Spike / 1.2%
13. Discov / 1.2%
14. SBS9 / 1.0%
15. Eurosp / 0.9%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 43,4%
2. RTL Nederland 21,7%
3. Talpa TV 20,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: SBS

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen