Sint-show RTL 4 verslaat Sint-show NPO 1


De kijkcijfers van woensdag 5 december 2018 (SKO)

Het binnenhalen van Paul de Leeuw lijkt een gouden zet van RTL 4. Zijn eerste Sinterklaas-show voor de zender, Sint en Paul pakken uit, was met bijna 1,6 miljoen kijkers (30 procent) een ware kijkcijferhit. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Leeuw maakte zijn Sint-show jarenlang voor NPO 1. Die zender kwam nu met een Sint-show met Dieuwertje Blok en Frank Evenblij, getiteld Sinterklaas Wie Kent Hem Niet. Er keken ruim 1,4 miljoen mensen (23 procent).

De Sint-shows stonden overigens niet tegenover elkaar. Die van NPO 1 begon om half negen en die van RTL 4 om half tien.

RTL 4 was met de Sint-show de grote winnaar op prime time. De laatste keer dat de zender op een woensdagavond zo veel kijkers trok, was op 16 maart 2016.

NPO 1 wist nauwelijks te scoren tegenover de Sint-show van RTL 4. De thrillerserie Loïs trok slechts 577.000 kijkers (11 procent). RTL 4 deed het beter tegenover de Sint-show van NPO 1: Het Perfecte Plaatje trok 991.000 kijkers (16 procent).

Het brons op prime time is voor SBS 6. De André Hazes jr-soap trok 434.000 kijkers (7 procent). Aansluitend deed De Designdroom van Jeroen van der Boom slechts 249.000 kijkers (4 procent).

Verder keken de meeste mensen op prime time naar RTL 8. A Touch of Frost noteerde 377.000 kijkers (6 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 3 scoorde met Genaaid: 285.000 kijkers,
  • NPO 2 scoorde met Zembla: 283.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Run All Night: 262.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Double: 258.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Four Weddings and a Funeral: 255.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Boxing Stars: 197.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Half Acht Nieuws (1,1 miljoen), DWDD (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), GTST (1,1 miljoen), EenVandaag (945.000), RTL Boulevard (825.000), Editie NL (688.000), Zes Uur Nieuws (548.000) en First Dates (445.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Pauw (959.000), Nieuwsuur (491.000), Hart van Nederland (428.000), Shownieuws (425.000) en RTL Late Night met Twan Huys (398.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met ruim 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met bijna 21 procent en SBS 6 brons met 6 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.890.000
02. Sint en Paul Pakken Uit (RTL4) 1.581.000
03. Sinterklaas wie kent hem niet (NPO1) 1.436.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.149.000
05. De wereld draait door (NPO1) 1.147.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.111.000
07. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.075.000
08. Het Perfecte Plaatje (RTL4) 991.000
09. Pauw (NPO1) 959.000
10. EenVandaag (NPO1) 945.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 825.000
12. Editie NL (RTL4) 688.000
13. Journaal laat (NPO1) 637.000
14. Loïs (NPO1) 577.000
15. Tijd voor MAX (NPO1) 562.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.4%
2. RTL4 / 20.6%
3. SBS6 / 6.0%
4. NPO2 / 5.1%
5. NET5 / 4.3%


6. Vero / 4.0%
7. NPO3 / 4.0%
8. RTL8 / 3.8%
9. RTL7 / 3.6%
10. RTL5 / 2.3%


11. Ziggo / 1.5%
12. SBS9 / 1.3%
13. Discov / 1.1%
14. BBCFirst / 1.1%
15. TLC / 1.1%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 30,5%
2. RTL Nederland 30,3%
3. Talpa TV 15,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Begrijpt u dat Maxime Meiland niet echt geliefd is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen