John de Mol wil dat NPO meer energie steekt in NLZIET

John de Mol ergert zich eraan dat de door de overheid gefinancierde NPO niet optimaal meewerkt aan NLZIET, het gezamenlijke platform van NPO, RTL en SBS dat een vuist moet maken tegen Amerikaanse videogiganten. Dat liet hij woensdagavond blijken in Pauw. Het is echt twee voor twaalf, aldus De Mol. “Het ergste moet nog komen: de Chinezen. De Alibaba’s en Tencenten van deze wereld kennen we nu nog allemaal niet, maar let op: over één of twee jaar komen die er ook nog even overheen.”

In het buitenland werken dit soort samenwerkingen wél, aldus De Mol. “Als je kijkt naar Engeland, Duitsland en Frankrijk. Daar hebben de publieke omroepen en de commerciële zenders één gezamenlijk kijkplatform om te concurreren tegen de Amerikanen en de Chinezen. In Nederland, een heel klein marktje, gebeurt dat niet, want de publieke omroep wil er niet aan meedoen.”

Wat moet er gebeuren? “Heel simpel: er moet één platform komen. Hij bestaat ook: NLZIET, maar daar kijkt bijna niemand naar. Nou ja, het gekke is: er gebeurt bijna niets aan publiciteit, maar er zijn toch al 100.000 abonnees. De potentie is er, maar de publieke omroep kiest ervoor dat NPO Start belangrijk is in plaats van NLZIET. Zo krijg je in een kleine markt dus nooit een krachtige positie om de Amerikanen een beetje te kunnen concurreren.”

De politiek heeft de NPO zelfs gepusht om hier aan mee te doen, maar op het moment dat er aan de andere kant weer een minister is die denkt van: ik schrijf weer een cheque uit van 40 miljoen, dan is de noodzaak bij de publieke omroep er minder.”

Lees ook: NPO vindt dat ze genoeg aandacht steekt in NLZIET (oktober 2018)

Foto: BNNVARA

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen