Heel Holland Bakt torent hoog boven concurrentie uit


De kijkcijfers van zondag 23 december 2018 (SKO)

Heel Holland Bakt is net als Boer Zoekt Vrouw niet meer weg te denken van de zondagavond van NPO 1. Het is het enige écht goed scorende programma dat op deze uitzendavond te zien is op prime time. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Met bijna 3 miljoen kijkers (41 procent) torent Heel Holland Bakt ook deze week hoog boven de concurrentie uit. Het meest bekeken alternatief, de romantische film Me Before You, trok 754.000 kijkers (11 procent) naar concurrent RTL 4.

Direct na Heel Holland Bakt zakt de spelshow Sterke Verhalen in van 1,1 miljoen kijkers tot 864.000 kijkers (13 procent).

De nummer drie op prime time was SBS 6. Stegeman op de Bres deed het om half tien prima met 800.000 kijkers (13 procent). Direct ervoor trok Handhavers 515.000 kijkers (7 procent).

Verder keken de meeste mensen naar NPO 2. Dat station had Joris’ Kerstboom op het menu staan en trok daarmee 560.000 kijkers (8 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Net5 scoorde met NCIS: 440.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met WK Darts: 393.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met de kerstfilm Die Hard: 377.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Killing Eve: 288.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI: 157.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Hartenstraat: 134.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,6 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,4 miljoen), Studio Sport (993.000), Half Acht Nieuws (755.000), RTL Boulevard (595.000), RTL Woonmagazine (461.000) en vtwonen verhuist (402.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (877.000), Studio Voetbal (817.000), Shownieuws (623.000), Nieuwsuur (556.000) en Kaarsje voor Nicky Verstappen (538.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en SBS 6 brons met 8 procent.

Top 15
01. Heel Holland Bakt (NPO1) 2.965.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.604.000
03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.440.000
04. Studio Sport (NPO1) 993.000
05. Hart van Nederland (SBS6) 877.000

06. Sterke Verhalen (NPO1) 864.000
07. Studio voetbal (NPO1) 817.000
08. Stegeman op de bres (SBS6) 800.000
09. Half acht nieuws (RTL4) 755.000
10. Me Before You (RTL4) 754.000

11. Shownieuws (SBS6) 623.000
12. RTL Boulevard (RTL4) 595.000
13. Joris Kerstboom (NPO2) 560.000
14. Nieuwsuur (NPO2) 556.000
15. Kaarsje voor Nicky Verstappen (NPO1) 538.000
Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 27.2%
2. RTL4 / 10.9%
3. SBS6 / 8.2%
4. Vero / 5.9%
5. NPO2 / 5.5%

6. RTL7 / 4.9%
7. NET5 / 4.6%
8. NPO3 / 3.4%
9. RTL8 / 2.5%
10. RTL5 / 1.4%

11. SBS9 / 1.1%
12. Discov / 1.0%
13. MTV / 0.7%
14. Comedy / 0.7%
15. RTLZ / 0.7%
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 36,1%
2. Talpa TV 19,8%
3. RTL Nederland 19,7%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Roland J Reinders / MAX

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen