Bert Huisjes: ‘Eén omroeplid werven kost 50 à 60 euro’

Bert Huisjes vindt het werven van leden zonde van het geld. Hij investeert dat liever in nieuwe programma’s. Dat heeft hij gezegd op NPO Radio 1. Omroepen moeten hun ledenaantal op een bepaald peil houden om hun positie veilig te stellen, maar dat systeem is volgens Huisjes onhoudbaar. “Het aantal leden is sinds 2014, toen de omroepen geen cadeautjes meer mochten geven, zo enorm gedaald dat je er bijna ademnood van krijgt. Er zijn al één miljoen leden in drie jaar verdampt.”

Elke werkdag zeggen duizend leden hun lidmaatschap op van een publieke omroep, aldus Huisjes. “Wij zitten niet onder de zwaarste dalers, want dat zijn de combinatie-omroepen: KRO-NCRV is één van de grootste zakkers, met 100.000 leden weg per jaar. Bij ons zijn dat er 3.000.”

Het is erg moeilijk om die leden er weer bij te krijgen. “Je moet er heel veel werk voor doen om die leden er weer bij te krijgen. Dat kost soms wel 50 of 60 euro per persoon aan marketingkosten en wervingskosten.

“Dat systeem gaat op de helling, want in 2023 hebben vijf omroepen geen leden meer als dit zo doorgaat.”

Lid worden van WNL kost 5,72 euro per jaar.

Foto: NPO Radio 1

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen