NPO 1 wil minstens 20 procent marktaandeel voor M

NPO 1 wil dat de talkshow M van Margriet van der Linden, die vanaf dit jaar het zevenuurslot deelt met De Wereld Draait Door, minstens 20 procent marktaandeel gaat scoren. Dat zegt Frans Klein, tv-directeur van de NPO, in de Volkskrant. Van der Linden zal flink balen dat het uitgerekend vandaag, op de premièredag van M, ontzettend mooi weer wordt. Van alle mensen die vanavond om zeven uur wél de televisie aanzetten, wil Klein met M in elk geval eenvijfde bedienen.

Klein geeft M de tijd om te groeien. “In tegenstelling tot wat buitenstaanders misschien denken, gaan we niet meteen zitten turen naar kijkcijfers. Of ik een doel in gedachten heb? Zeker. Als het lekker weer is, doen veel mensen iets anders. Daarom zeggen kijkcijfers in deze periode minder.”

Hij vervolgt: “Wel is het belangrijk dat een flink deel van de resterende kijkers naar Margriet kijkt. Ik ben tevreden als deze talkshow een marktaandeel van 20 procent haalt. Dat is iets lager dan het gemiddelde bereik van NPO 1 in de avond: vorig jaar was dat 23,9 procent.

De afgelopen weken was op het tijdstip van DWDD het programma Tijd voor MAX te zien. Die talkshow zat vorige week op net iets meer dan 20 procent marktaandeel.

Tv-kenner Angela de Jong zegt in de Avrobode dat ze geen DWDD-achtige cijfers verwacht. “Dezelfde kijkcijfers zal ze niet halen, simpelweg omdat er in de zomer minder tv wordt gekeken. Het voordeel daarvan is wel dat Margriet zich in de luwte kan ontwikkelen.”

Bovendien krijgt ze de kans om zich, net als Eva Jinek, te bewijzen. En ze heeft het tijdstip mee; Tijd voor MAX haalde ook goede kijkcijfers, terwijl het zo anders is dan DWDD.”

M begint vanavond om 19.00 uur op NPO 1. Een promo:

Foto: KRO-NCRV

Meer in KRO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen