Oranjeleeuwinnen bezorgen SBS 9 een all-time high


De kijkcijfers van dinsdag 10 april 2018 (SKO)

De tijdelijke verhuizing van de Oranjedames naar SBS 9 – de eigenlijke thuiszender Veronica had de Champions League op het menu staan – heeft dinsdagavond geleid tot een record voor de kleinste tv-zender van Talpa TV. Nog niet eerder sinds de start op 1 januari 2015 had 9 zó’n goede avond. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De wedstrijd Ierland – Nederland (0-2) trok 684.000 kijkers (11 procent) en dat is 1300 (!) procent boven SBS 9’s laatste weekgemiddelde.

Over de hele avond gezien zette SBS 9 een gemiddeld marktaandeel van 5,5 procent neer en was daarmee de zesde zender van de avond. Nog nooit eerder had het station zo’n hoog avondaandeel. Tot nu toe stond het record op 2,9 procent.

Zusterzender Veronica was met de Champions League-kwartfinale Manchester City – Liverpool de tweede zender op prime time. Er keken 985.000 mensen (16 procent) naar.

NPO 1 pakte goud met Ellie op Patrouille (1,1 miljoen en 18 procent). Daaraan voorafgaand trok Opsporing Verzocht 896.000 kijkers (14 procent).

Het brons op prime time was voor RTL 4. Married at First Sight deed 873.000 kijkers (13 procent), waarna De Reis van je Leven 664.000 kijkers (11 procent) neerzette.

Verder kwam alleen NPO 2 nog boven SBS 9 uit. Hier Zijn De Van Rossems was goed voor 758.000 kijkers (12 procent).

De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • SBS 6 scoorde met Steenrijk Straatarm: 571.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met NCIS Los Angeles: 304.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Je Zal Het Maar Hebben: 303.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Slechtste Chauffeur VIPS finale: 302.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Crank High Voltage: 183.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Click: 117.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1 miljoen), GTST (960.000), Half Acht Nieuws (928.000), Tijd voor MAX (910.000), EenVandaag (854.000), RTL Boulevard (762.000), Editie NL (632.000) en Utopia (572.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren De Rijdende Rechter (1,2 miljoen), Pauw (885.000), de voetbalnabeschouwing (796.000), Hart van Nederland (613.000), Journaal Laat (518.000), Shownieuws (493.000) en Nieuwsuur (485.000) het meest in trek. RTL Late Night trok 378.000 kijkers.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 14 procent en Veronica brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.591.000
02. De Rijdende Rechter (NPO1) 1.230.000
03. Ellie op Patrouille (NPO1) 1.061.000
04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.009.000
05. Manchester City – Liverpool (Vero) 985.000


06. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 960.000
07. Half acht nieuws (RTL4) 928.000
08. Tijd voor MAX (NPO1) 910.000
09. Opsporing Verzocht (NPO1) 896.000
10. Pauw (NPO1) 885.000


11. Married at first sight (RTL4) 873.000
12. Eenvandaag (NPO1) 854.000
13. Voetbal CL NB (Vero) 796.000
14. RTL Boulevard (RTL4) 762.000
15. Hier zijn de Van Rossems (NPO2) 758.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 20.7%
2. RTL4 / 13.8%
3. Vero / 10.2%
4. SBS6 / 8.7%
5. NPO2 / 6.6%


6. SBS9 / 5.5%
7. NPO3 / 3.4%
8. NET5 / 3.4%
9. RTL7 / 2.7%
10. RTL8 / 2.6%


11. RTL5 / 2.0%
12. Discov / 1.2%
13. TLC / 1.0%
14. N.geog / 0.7%
15. BBCFirst / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 30,7%
2. SBS Groep 27,8%
3. RTL Nederland 21,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen