De Kwis neemt afscheid als winnaar op prime time
De kijkcijfers van zaterdag 28 april 2018 (SKO)
De NPO 1-show De Kwis heeft zaterdag na zeven jaar afscheid genomen van de kijker. De allerlaatste aflevering kwam uit op ruim 1,5 miljoen kijkers (26 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Kwis stopt omdat twee van de vier ‘kwismasters’, de oudere Joep van Deudekom en Rob Urgert, toe zijn aan iets nieuws. In de allerlaatste aflevering beloofden zij een bijzondere gast. Dat werd uiteindelijk de presentator van het programma zelf: Paul de Leeuw.
De Leeuw werd flink in de maling genomen door zijn collega’s. Zo werd hij gewezen op de serie flops die hij in de afgelopen zeven jaar heeft gemaakt.
Aansluitend wist Frans Bauer in Amerika een publiek van 931.000 kijkers (17 procent) te bekoren.
RTL 4 pakte zilver op prime time: It Takes 2 noteerde exact 1 miljoen kijkers (18 procent). Aansluitend deed Wie Ben Ik 896.000 kijkers (19 procent).
Het brons was voor SBS 6, al volgde die zender op afstand. Komt Een Man Bij De Dokter noteerde 444.000 kijkers (8 procent). Naar Bed Met Irene kwam aansluitend niet verder dan 274.000 kijkers (5 procent).
De vierde plek op prime time was voor NPO 2. Line of Duty noteerde 339.000 kijkers (6 procent), waarna Andere Tijden 293.000 kijkers (5 procent) deed.
De zes minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met NCIS New Orleans: 276.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met Homeland: 185.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Valkyrie: 174.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met CSI Miami: 167.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Alarm Fur Cobra 11: 135.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met American Idol: 117.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), Kassa (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (874.000), Half Acht Nieuws (748.000), EenVandaag (708.000), RTL Boulevard (618.000), Eigen huis en tuin (549.000) en Wannabees (522.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Wie Ben Ik (896.000), Jekkers en Jeroen (860.000), Hart van Nederland (590.000), Studio Sport (498.000), The Big Music Quiz (494.000) en Nieuwsuur (392.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.970.000 02. De Kwis (NPO1) 1.520.000 03. Kassa (NPO1) 1.285.000 04. It Takes 2 (RTL4) 1.000.000 05. Frans Bauer in Amerika (NPO1) 931.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 23.8% 2. RTL4 / 16.0% 3. SBS6 / 7.9% 4. NPO2 / 5.3% 5. NET5 / 3.8%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 31,8% 2. RTL Nederland 22,7% 3. SBS Groep 15,1% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: BNNVARA