Luizenmoeder blijft megahit; cijfers stijgen niet verder


De kijkcijfers van zondag 18 februari 2018 (SKO)

De NPO 3-serie De Luizenmoeder trok zondagavond voor de tweede week op rij minder kijkers dan de week ervoor. De zesde aflevering was om half negen goed voor een megascore van ruim 3,2 miljoen kijkers (36 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Tot vorige week trok De Luizenmoeder elke week méér lineaire kijkers dan de week ervoor; het ging met megasprongen omhoog. De eerste vijf afleveringen trokken 750.000, 1,4 miljoen, 2,4 miljoen en 3,5 miljoen en 3,4 miljoen kijkers.

Naast deze kijkers komen nog de zogenoemde uitgestelde kijkers. Normaal gesproken zijn die cijfers niet heel erg noemenswaardig, maar bij De Luizenmoeder wél. De eerste vijf afleveringen trokken inclusief uitgesteld kijken 1,6 miljoen, 2,6 miljoen, 3,8 miljoen, 4,7 miljoen en 4,4 miljoen kijkers.

Niet alleen is De Luizenmoeder het meest teruggekeken programma in de Nederlandse tv-geschiedenis, ook heeft ze sinds de torenhoge kijkcijfers van vorige week het record van meest bekeken NPO 3-uitzending ooit op zijn naam staan.

NPO 3 wist de kijker niet vast te houden. De Jeroen van Koningsbrugge-serie Smeris trok aansluitend 766.000 kijkers (11 procent). Dáárna trokken de kijkcijfers weer aan met Zondag Met Lubach, goed voor 986.000 kijkers (17 procent).

NPO 2 was de nummer twee op prime time dankzij Door Het Hart Van China (1,3 miljoen en 15 procent) en College Tour met Klaas Dijkhoff (911.000 kijkers en 13 procent).

NPO 1 was de nummer drie dankzij Studio Sportwinter (1,1 miljoen en 14 procent) en De Curling Quiz (991.000 en 14 procent).

Pas daarna volgt RTL 4 met Moordvrouw (885.000 en 11 procent), Soof (914.000 en 13 procent) en CMC (571.000 en 11 procent).

Ook SBS 6 eindigde op prime time nog hoog in de top 25. Paleis voor een Prikkie scoorde 874.000 kijkers (11 procent), waarna Klasgenoten uitkwam op 763.000 kijkers (12 procent).

De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met Lethal Weapon: 442.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Tomorrow Never Dies: 291.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI New York: 259.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met The Danish Girl: 142.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Temptation Island: 110.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Studio Sport Eredivisie (2,7 miljoen), Achtuurjournaal (2,7 miljoen), Pyeongchang Vandaag (1,4 miljoen), Half Acht Nieuws (773.000) en 3 op reis (607.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Voetbal (759.000), Hart van Nederland (747.000) en CMC (571.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, NPO 3 pakte zilver met 11 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. De Luizenmoeder (NPO3) 3.225.000
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.737.000
03. Journaal 20:00 (NPO1) 2.686.000
04. Schaatsen OS 500M Dames (NPO1) 2.562.000
05. Schaatsen OS Teamachtervolging H (NPO1) 2.081.000


06. Schaatsen OS (NPO1) 1.604.000
07. Pyeongchang Vandaag (NPO1) 1.397.000
08. Door het hart van China (NPO2) 1.263.000
09. Studio Sportwinter (NPO1) 1.141.000
10. Pyeongchang Live (NPO1) 1.033.000


11. De Curling Quiz (NPO1) 991.000
12. Zondag Met Lubach (NPO3) 986.000
13. Soof (RTL4) 914.000
14. College Tour (NPO2) 911.000
15. Moordvrouw (RTL4) 885.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.2%
2. NPO3 / 10.6%
3. SBS6 / 10.1%
4. RTL4 / 9.9%
5. NPO2 / 8.4%


6. Vero / 5.0%
7. RTL7 / 3.2%
8. RTL8 / 2.8%
9. NET5 / 2.4%
10. FS1E / 1.6%


11. RTL5 / 1.5%
12. SBS9 / 1.1%
13. BBCFirst / 0.9%
14. Comedy / 0.8%
15. RTLZ / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 42,2%
2. SBS Groep 18,6%
3. RTL Nederland 17,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Avrotros

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen