Luizenmoeder naar verpletterende 2,4 miljoen kijkers


De kijkcijfers van zondag 28 januari 2018 (SKO)

De veelgeprezen serie De Luizenmoeder is zondagavond met de derde aflevering gegroeid tot een verpletterende 2,4 miljoen kijkers op NPO 3. Daarmee wist de serie maar liefst 30 procent van alle tv-kijkers om half negen te boeien. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Na 750.000 lineaire kijkers (10 procent) voor de eerste en 1,4 miljoen lineaire kijkers (18 procent) voor de tweede aflevering, is dit een megasprong omhoog van maar liefst 75 procent ten opzichte van vorige week.

Bovenop deze 2,4 miljoen kijkers komen deze week nog de uitgestelde kijkers. Normaal gesproken zijn dat er bij een goed bekeken programma een paar honderdduizend, maar bij De Luizenmoeder is alles anders: die serie is het meest teruggekeken programma ooit met 113 procent éxtra kijkers na aflevering één (goed voor in totaal 1,6 miljoen kijkers) en 88 procent éxtra kijkers na aflevering twee (goed voor in totaal 2,6 miljoen kijkers).

Naast dat De Luizenmoeder het meest teruggekeken programma ooit is, heeft ze sinds de torenhoge kijkcijfers van gisteren nóg een kijkrecord op haar naam staan: de serie is het meest bekeken NPO 3-programma sinds de start van de zender (onder die naam) in 2014. Alleen voetbaluitzendingen weten op die zender meer kijkers te bekoren.

Tv-mensen zijn onder de indruk van de scores. “Tijdens zo’n zondags avondje tv-kijken zegeviert ook de kijker: naast sport en nieuws waren gisteravond kwaliteitsseries De Luizenmoeder en Door Het Hart Van China de ware kijkcijferkanonnen“, zegt Cornald Maas.

Bijna 2,5 miljoen kijkers voor De Luizenmoeder. Dat vinden wij niet raar. Dat vinden wij terecht!“, zegt Jochem van Gelder. “Wow“, zegt Luuk Ikink. En NTR-baas Paul Römer: “Luizenexplosie. Heel bijzonder. Het is dan ook een zeer geslaagde serie.

Direct na De Luizenmoeder kakte NPO 3 in met Smeris (622.000 kijkers en 9 procent), maar Zondag Met Lubach trok daarna weer 1,1 miljoen kijkers (19 procent).

Het meest bekeken alternatief op prime time was Door Het Hart Van China met 1,3 miljoen kijkers (16 procent) op NPO 2. Aansluitend trok College Tour met Rico Verhoeven 655.000 kijkers (9 procent).

De nummer drie was NPO 1 dankzij Dit Was Het Nieuws, goed voor 1,3 miljoen kijkers (19 procent). Daaraan voorafgaand zakte de oppervlakkige en NPO-onwaardige Curling Quiz in tot 886.000 kijkers (11 procent). Erna trok Andere Tijden Sport 621.000 kijkers (11 procent).

RTL 4 was de nummer vier op prime time met de combinatie Moordvrouw (967.000 kijkers en 13 procent) en Soof (1 miljoen kijkers en 15 procent). CMC trok op de late avond 612.000 kijkers (11 procent).

Ook SBS 6 zette nog bovengemiddelde cijfers neer met Paleis voor een Prikkie (757.000 kijkers en 10 procent) en Klasgenoten (689.000 kijkers en 11 procent).

De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 7 scoorde met Darts The Masters: 443.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Lethal Weapon: 340.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Sicario: 315.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI New York: 204.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Bizarre Eters USA: 125.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,3 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,3 miljoen), Studio Sport (95.000), Half Acht Nieuws (771.000), RTL Boulevard (539.000), 3 op reis (525.000) en vtwonen (507.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (778.000), Studio Voetbal (666.000) en Andere Tijden Sport (621.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 21 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 12 procent en NPO 3 brons met 10 procent.

Zie ook de kijkcijfers van vorige week: Bizarre kijkcijfersprong NPO 3-serie De Luizenmoeder.

Top 15
01. De Luizenmoeder (NPO3) 2.435.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.340.000
03. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.309.000
04. Door Het Hart Van China (NPO2) 1.276.000
05. Dit was het nieuws (NPO1) 1.250.000


06. Zondag Met Lubach (NPO3) 1.125.000
07. Soof (RTL4) 1.031.000
08. Studio Sport (NPO1) 995.000
09. Moordvrouw (RTL4) 967.000
10. De Curling Quiz (NPO1) 886.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 778.000
12. Half acht nieuws (RTL4) 771.000
13. Paleis voor een Prikkie (SBS6) 757.000
14. Klasgenoten (SBS6) 689.000
15. Studio Voetbal (NPO1) 666.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 21.4%
2. RTL4 / 12.1%
3. NPO3 / 9.8%
4. SBS6 / 9.2%
5. NPO2 / 7.7%


6. RTL7 / 7.7%
7. NET5 / 3.7%
8. Vero / 3.7%
9. RTL8 / 2.5%
10. RTL5 / 1.7%


11. Comedy / 0.9%
12. BBCFirst / 0.7%
13. FS1E / 0.7%
14. SBS9 / 0.7%
15. RTLZ / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,9%
2. RTL Nederland 24,0%
3. SBS Groep 17,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Avrotros

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen