Eva Jinek is Omroepvrouw van het Jaar 2017

Eva Jinek is uitgeroepen tot Omroepvrouw van het Jaar 2017. Ze is de 27ste winnaar van de prijs, die vanmiddag door vakblad Broadcast Magazine is uitgereikt onder het toeziend oog van honderden aanwezigen in Beeld & Geluid in Hilversum. Dat heeft de redactie laten weten. Jinek is er trots op dat ze in de voetsporen van de vorige winnaar Floortje Dessing mag treden: “Deze verkiezing is net als goede wijn. Het moet even rijpen en dan komt het in volle omvang tot je.

Ze zegt in het mediavakblad: “Jinek is nooit hetzelfde. En nooit af. Je kunt zeggen: dat is gekmakend. Maar dat vind ik het fijnste, want ik heb nooit een saaie dag.

Floortje Dessing sprak Jinek toe via een videoboodschap, bovenop een berg in Californië. “Een meer dan logische keuze en ongelooflijk verdiend. Eva heeft een fantastisch jaar achter de rug. Ik vind het echt te gek”, zei ze.

Jinek ontving de wisselbeker uit handen van BM-hoofdredacteur Jeroen te Nuijl. “2017 was een jaar om in te lijsten voor Eva Jinek. Haar succesvolle talkshow groeide door naar ongekende hoogte. Zelfs tijdens de kijkluwe ‘zomerstop’ scoorde Jinek jaloersmakende marktaandelen“, laat zijn redactie weten.

De kijkcijferkoningin van late night knalde de concurrentie voorbij en voorzag ‘het gesprek van de dag’ van nieuw elan. Zo won ze de Zilveren Televizier-Ster en liet ze in duopresentatie – Pauw & Jinek: De Verkiezingen – zien dat ze de Haagse elite ontwapenend kan ondervragen. En met Eva in de Verenigde Staten toonde ze ook een andere kant van zichzelf. In prachtige portretten toonde ze sterke staaltjes participerende journalistiek die goed werden bekeken.”

Die drie programma’s en Eva’s eigenzinnige invulling bleven niet onopgemerkt. “In de Media Top 100 steeg Eva met stip: van 25 naar 3. In Jinek is Eva scherp, goed gehumeurd, onderhoudend en heeft een aanstekelijke energie. Ze won de National Woman of the Year Award 2017 van Harper’s Bazaar.”

Kortom, waardering van vakgenoten, pers én het grote publiek. Alles viel op zijn plek. Aan haar eigen stamtafel zit Jinek zichtbaar op haar plek: ze straalt en geniet van haar rol als gangmaker. Haar ster steeg naar grote hoogte: 2017 was een exceptioneel Eva-jaar.”

Vijfde vrouw tussen 21 Omroepmannen
Tussen 21 Omroepmannen is Eva de vijfde vrouw die zich tot Omroepvrouw laat kronen. Cathy Spierenburg, Tina Nijkamp, Linda de Mol en Floortje Dessing gingen haar voor.

De lijst met Omroepmannen en –vrouwen van het Jaar ziet er in chronologische volgorde als volgt uit:

1991 Boudewijn Paans
1992 Aart Geurtsen
1993 Freddy Thyes
1994 Lejo Schenk
1995 Paul Witteman
1996 Fons van Westerloo
1997 Joop van den Ende
1998 Burny Bos
1999 John de Mol
2000 Frits Barend & Henk van Dorp
2001 Arthur Valkieser
2002 Cathy Spierenburg
2003 Peter R. de Vries
2004 Gerard Timmer
2005 John de Mol
2006 Paul de Leeuw
2007 Ton F. van Dijk
2008 Tina Nijkamp
2009 Linda de Mol
2010 Erland Galjaard
2011 John de Mol
2012 Matthijs van Nieuwkerk
2013 Bert Habets
2014 Jan Slagter
2015 Humberto Tan
2016 Floortje Dessing
2017 Eva Jinek

Toen Humberto Tan de prijs twee jaar geleden won liet hij zich een uur lang interviewen door Peter van der Vorst in zijn eigen talkshow RTL Late Night.

Foto: KRO-NCRV, Pim van Boesschoten

41 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Kenso
januari 12, 2018 14:10

Niet 21 maar 23 mannen als ik het goed tel. Of zijn er twee personen op de lijst die niet man en niet vrouw zijn?

Gast
Gallus
januari 9, 2018 15:11

Goede zij dank was zij wel relativerend naar Grimberg die met een demonstratie van peinzende onschuld maar (via de nodige omweggetjes) even diagnosticeerde dat Nederlanders op zondebokken jagen als ze kwaad of woedend zijn. In tegenstelling tot Arnold dus irrationele wezens die eigenlijk geen problemen hebben om boos over te worden behalve op het niveau van een steentje op de weg.
Prijzenswaardig van Jinek om niet mee te gaan in de verknochting van een gedeeld vluchtelingschap!

Gast
Shadow1100
januari 9, 2018 12:22

Een programma van de NPO (Nederlandse PROPAGANDA omroep). In iedere aflevering een stoot onder de gordel richting meneer Wilders en/of meneer Trump, anders niet gescoord. Zo partijdig als de linkse signatuur maar kan zijn. Dusssss valt ze in de prijzen…… Maar niet bij mij.

Gast
Adriaan
januari 9, 2018 10:13

In het land der blinden is een oog koning.

Gast
LD
januari 9, 2018 10:03

Eindelijk, de nieuwe Sonja is opgestaan!

Gast
Mjo
januari 9, 2018 09:27

Terechte keuze. Proficiat Eva.

Gast
X
januari 8, 2018 23:49

Inderdaad Pauw. Geweldige journalist.

Gast
anonymous
januari 8, 2018 22:44

Totsal niet terecht, zo goed is Jinek niet.

Gast
animo
januari 8, 2018 20:03

Ik mis Pauw in het rijtje .

Gast
Anoniem
januari 8, 2018 19:54

Terecht of niet daar valt over te twisten, wat uiteraard volop gebeurt overal.
Maar inmiddels ben ik wel een beetje Jinek-moe.
Is er een middel tegen Jinek-overkill?

Ja hoor, de afstandsbediening.

Gast
Marry Hens
januari 8, 2018 19:35

Mijn jaar kan niet meer stuk! Van harte, Eva, je bent een Kanjer!

Gast
Jacques
januari 8, 2018 19:35

BREAKING NEWS
RTL nieuws opent met beelden van de PO

Met aardbeving de beelden van onze belasting
centen!!!!!

Gast
Ronald de Vries
januari 8, 2018 19:29

Wow wat goed zeg. Wat een fantastisch land hebben wij toch waar we allemaal honderdduizend euro per jaar verdienen en waar het zo veilig is. Echt fantastisch.

Gast
iq10
januari 8, 2018 19:17

je moet natuurlijk wel uit t linkse nest komen,
dit was heel voorspelbaar,
ik persoonlijk vind ze hee slecht,
luistert niet,
haar mening wil ze horen,
ik als luisteraar wil een neutraal verhaal,
en heb zelf wel een mening;,
de mening van een journalist[presentator is niet belangrijk,
ze denken allemaal dat ze belangrijk zijn,
en dat zijn ze dus helemaal niet,
de mening van jinek boeit me niet,

Gast
Bart
januari 8, 2018 18:54

De terechte winnaar.

Gast
achtmet
januari 8, 2018 18:53

Netjes toch ! Zie haar 1000x liever dan die vleespet

Gast
G.
januari 8, 2018 18:41

wie had het anders moeten zijn dan? “the Nicolette’s? “

Gast
Rogier
januari 8, 2018 18:35

Mooi!!

Gast
Lambert
januari 8, 2018 18:30

Kampioen van de Armoede.

Gast
Corine
januari 8, 2018 18:20

Gefeliciteerd Eva,kijk altijd graag naar U,ga zo voort

Gast
anoniem
januari 8, 2018 18:19

Sowieso, ook (gematigd) rechts schaamt zich voor dhr. Trumo… :-S

Gast
Jelle
januari 8, 2018 18:16

Lachwekkend

Gast
anoniem
januari 8, 2018 18:15

dan=dat

Gast
anoniem
januari 8, 2018 18:14

@rob: Grappig, ik krijg juist de indruk dan Jinek vrij rechts is..

Gast
rob
januari 8, 2018 18:12

totaal niet terecht, alleen al het dagelijks gezeur over Trump, alsof ze een persoonlijke vete heeft met hem. Laat ze die prive zaken lekker prive houden, degene die het wel terecht vinden oordelen puur op het uiterlijk, nee het is nogmaals onterecht, ook al gezien haar parijdigheid, en linkse instelling, weg ermee dus !

Gast
Zondagavond
januari 8, 2018 18:05

Zeer verdiend.

Daar kunnen alle boulevard bobo’s alleen maar van dromen

Gast
Ron
januari 8, 2018 17:57

Terecht, al vind ik haar nog niet zo sterk in dit nieuwe seizoen. Vraagt nog niet genoeg door, rechtse ‘vrindjes’ spaart ze etc.

Gast
Piet
januari 8, 2018 17:56

Zelfs met een talkshow met nietszeggende onderwerpen en zelfverheerlijking omroepvrouw van het jaar worden. Onbegrijpelijk.

Gast
anoniem
januari 8, 2018 17:50

@Neptunus: Tja, wie kotst er nou niet bij Thierry B. :-D

Gast
Wolter
januari 8, 2018 17:50

100 X verdient.

Gast
Neptunus
januari 8, 2018 17:49

In de uitzendingen rond de verkiezingen was ze ronduit partijdig op een vervelende manier, kwijlen bij Jess K en kotsen bij Thierry B.

Gast
Japie
januari 8, 2018 17:48

Terecht voor deze geweldige vakvrouw.

Gast
Henk
januari 8, 2018 17:47

Inderdaad jammer, gewoon een afgang. Het is niet anders. Volgend jaar beter.

Gast
anoniem
januari 8, 2018 17:46

Het zal vast wel komen doordat ze zo’n lief interview met dhr. Wilders had.. :-)

Gast
japie
januari 8, 2018 17:43

Jinek omroepvrouw van het jaar. Wat een armoe!

Gast
Annette
januari 8, 2018 17:34

Weten we nog dat Tan twee jaar geleden een jubelshow voor zich zelf organiseerde?!

Gast
caesar
januari 8, 2018 17:33

Zij was ook echt de enige die hem mocht en kon verdienen. gefeliciteerd

Gast
Virginia Rens
januari 8, 2018 17:31

Gefeliciteerd collega-vakvrouw!

Gast
Tieho
januari 8, 2018 17:31

Totaal niet mee eens

Een journalist hoort onpartijdig
Dit is zij totaal niet

Daarnaast alle bijzaken
Omhoog gen eukt via moskowicz
Een anti trump programma in de zomer
En ga zo maar door

Erg onverdient

Gast
anoniem
januari 8, 2018 17:29

Tja, ben niet echt onder de indruk…

Gast
Rubicon
januari 8, 2018 17:27

Terechte keuze. Sterke ontwikkeling doorgemaakt. Ook veel kansen gehad. Enige ontwikkelpuntje is dat ze zich meer moet laten verassen. Heb nog te vaak het gevoel dat ze al weet wat ze wil horen en daardoor minder empatisch is naar gesprekstpartner

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen