Bizarre kijkcijfersprong NPO 3-serie De Luizenmoeder


De kijkcijfers van zondag 21 januari 2018 (SKO)

De komedieserie De Luizenmoeder heeft zondagavond een enorme kijkerswinst geboekt. Waar de première 750.000 kijkers (10 procent) wist te vermaken, noteerde aflevering twee gisterenavond om half negen maar liefst 1,4 miljoen kijkers (18 procent) op NPO 3. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het gaat hier om een stijging van 85 procent, een buitengewoon uitzonderlijk percentage. Het gebeurt zeer zelden dat een nieuw programma zó veel kijkers wint na de eerste aflevering.

De kijkerswinst komt niet geheel onverwacht. Gisteren werd al duidelijk dat de eerste aflevering in de zes dagen na de lineaire uitzending maar liefst 844.000 keer is teruggekeken, een score die hoger ligt dan de score van de lineaire uitzending. Daarmee komt het totaal aantal kijkers van de première uit op 1,6 miljoen.

De Luizenmoeder werd enorm geprezen na de eerste aflevering. Daarop werden de acteurs uitgenodigd in De Wereld Draait Door. Criticus Angela de Jong van het AD noemde de politiek incorrecte serie een verademing in politiek correcte tijden als deze. “Een comedy waar Sylvana rode vlekken van krijgt, heerlijk!“, kopte ze. De serie toont aan dat Nederland zijn buik vol heeft van de Sunny Bergman-ellende.

NPO 3 is dankzij De Luizenmoeder in één klap dé grote winnaar op zondagavond prime time. Ter vergelijking: vorige week was de zender nog de nummer vier. De Jeroen van Koningsbrugge-serie Smeris profiteert aansluitend níet van de monsterscore: die zakt van 841.000 kijkers (12 procent) naar 554.000 kijkers (8 procent). De veelbesproken PowNed-documentaire Captain Henk trok dáárna weer 342.000 kijkers (6 procent).

De enorme kijkerswinst van De Luizenmoeder is vooral knap omdat de zondagavond een bomvolle tv-avond is. De winnaar van een week geleden, Door Het Hart Van China, levert íets in op NPO 2 en gaat van 1,4 miljoen kijkers (20 procent) naar 1,3 miljoen kijkers (17 procent), nog steeds uitzonderlijk hoog voor een programma in het documentairegenre. Aansluitend trok College Tour 622.000 kijkers (9 procent).

Het brons op prime time is voor de driedubbele seriezondag van RTL 4 met Moordvrouw (1,1 miljoen kijkers en 16 procent), Soof (1,1 miljoen kijkers en 16 procent) en CMC (708.000 kijkers en 14 procent). Het is een behoorlijke verbetering ten opzichte van een week ervoor, toen de zender met een Mission Impossible-film nog genoegen moest nemen met minder dan 700.000 kijkers en de vijfde plek op prime time.

De vierde plek is voor NPO 1, dat met de Curling Quiz uitkwam op 1 miljoen kijkers (14 procent). Dit Was Het Nieuws deed aansluitend 1,1 miljoen kijkers (17 procent), waarna Andere Tijden Sport 631.000 kijkers (12 procent) noteerde.

Ondanks de vijfde plek deed ook SBS 6 het nog prima: Paleis voor een Prikkie scoorde 739.000 kijkers (10 procent), waarna Klasgenoten met Bram Moszkowicz uitkwam op 781.000 kijkers (13 procent).

De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • Veronica scoorde met Lethal Weapon: 393.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met CSI New York: 246.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met Blackhat: 291.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met The Edge of Darkness: 192.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Bizarre Eters USA: 174.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Studio Sport Eredivisie (2,6 miljoen), Achtuurjournaal (2,5 miljoen), Studio Sport (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (788.000), vtwonen (481.000) en 3 op reis (459.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (891.000), Studio Voetbal (660.000) en Nieuwsuur (561.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Lees ook: Topcijfers voor China-serie NPO 2 en Klasgenoten op 6 (vorige week)

Top 15
01. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.611.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.506.000
03. De Luizenmoeder (NPO3) 1.390.000
04. Door het hart van China (NPO2) 1.264.000
05. Studio Sport (NPO1) 1.158.000


06. Moordvrouw (RTL4) 1.149.000
07. Dit was het nieuws (NPO1) 1.112.000
08. Soof (RTL4) 1.107.000
09. De Curling Quiz (NPO1) 1.028.000
10. Hart van Nederland (SBS6) 891.000


11. Half acht nieuws (RTL4) 788.000
12. Klasgenoten (SBS6) 781.000
13. Ajax – Feyenoord (FS1E) 741.000
14. Paleis voor een prikkie (SBS6) 739.000
15. Schaatsen WB (NPO1) 724.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 22.9%
2. RTL4 / 12.5%
3. SBS6 / 9.4%
4. NPO2 / 8.8%
5. NPO3 / 6.8%


6. Vero / 4.6%
7. NET5 / 2.8%
8. RTL8 / 2.8%
9. RTL7 / 2.5%
10. RTL5 / 2.2%


11. FS1E / 1.8%
12. Ziggo / 1.2%
13. SBS9 / 1.1%
14. FOX / 0.9%
15. Comedy / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,5%
2. RTL Nederland 20,0%
3. SBS Groep 17,9%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: Avrotros

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen