Net5 eindigt op laagste plek met première De Bachelor


De kijkcijfers van dinsdag 28 november 2017 (SKO)

De terugkeer van de Nederlandse De Bachelor trok dinsdagavond weinig bekijks op Net5. De première-aflevering kwam niet verder dan 225.000 kijkers en 3,6 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Net5 was door deze tegenvallende score de minst bekeken top-tienzender op prime time. Alle andere grote zenders van de NPO, RTL en SBS trokken meer bekijks, zelfs met herhalingen van films en series. Het is dan ook een behoorlijke domper voor de vrouwenzender.

Net5 erkent sportief dat ook de kijkcijfers in de doelgroep niet optimaal zijn, al zijn die wel beter dan de algemene cijfers. In 20 tot 54 jaar werd een ‘voorzichtige start’ gerealiseerd met 5,3 procent marktaandeel, aldus de zender.

In de vrouwelijke doelgroepen werd een stuk beter gescoord met 7,6 procent in de doelgroep vrouwen van 20 tot 49 en 11,6 procent in vrouwen van 20 tot 34.

De eerste Nederlandse editie van The Bachelor was in 2003 te zien op RTL 4 met Irene Moors aan het roer en in 2004 volgde een editie met Rick Luijckx op het toenmalige Yorin. In 2011 keerde de show terug op RTL 4 met Robert ten Brink als presentator.

De finale van die laatste editie op RTL 4 was met ruim 1,1 miljoen kijkers behoorlijk in trek. Toch liet RTL het programma gaan: in 2012 verhuisde het programma naar Net5. Uiteindelijk trok de finale daar 216.000 kijkers.

SBS zal gemengde gevoelens hebben over gisterenavond. Vlaggenschip SBS 6 zakte weg tot de zesde zender op prime time met de combinatie Talenten Zonder Centen (387.000 en 6 procent) en Keep It Cool (285.000 en 5 procent), maar zusterzender Veronica pakte zilver op prime time met vrouwenvoetbal.

De WK-kwalificatiewedstrijd Nederland – Ierland, die eindigde in 1-1, kwam uit op een torenhoge 1,1 miljoen kijkers (17 procent). Dat is ver boven het Veronica-gemiddelde.

NPO 1 pakte goud met Opsporing Verzocht (1,2 miljoen en 19 procent) en Opgelicht (1,1 miljoen en 19 procent).

Het brons was voor RTL 4: Het Perfecte Plaatje noteerde 1 miljoen kijkers (16 procent), waarna de zender dankzij Onschuldig weer instortte tot 584.000 kijkers (10 procent).

De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 2 scoorde met Volle Zalen: 489.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Samantha en Michael scheiden ermee uit: 398.000 kijkers,
  • SBS 6 scoorde met Keep It Cool 285.000 kijkers, en daarvoor met Talenten Zonder Centen: 387.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met The Tourist: 304.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Alles is Familie: 288.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Speed: 237.000 kijkers,
  • Net5 scoorde met De Bachelor: 225.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Half Acht Nieuws (1,4 miljoen), GTST (1,3 miljoen), Zesuurjournaal (1,2 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), RTL Boulevard (1 miljoen), Editie NL (900.000), Sinterklaasjournaal (792.000), Met Het Mes Op Tafel (636.000) en Utopia (581.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren De Rijdende Rechter (1,4 miljoen), Pauw (981.000), Nieuwsuur (594.000), RTL Late Night (519.000) en Hart van Nederland (501.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en Veronica brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.652.000
02. De Rijdende Rechter (NPO1) 1.371.000
03. Half acht nieuws (RTL4) 1.350.000
04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.309.000
05. Opsporing Verzocht (NPO1) 1.214.000


06. Journaal 18:00 (NPO1) 1.192.000
07. De wereld draait door (NPO1) 1.192.000
08. Opgelicht (NPO1) 1.147.000
09. WK KW Nederland – Ierland Dames (Vero) 1.103.000
10. EenVandaag (NPO1) 1.022.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 1.022.000
12. Het Perfecte Plaatje (RTL4) 1.014.000
13. Pauw (NPO1) 981.000
14. Voetbal WK NB (Vero) 957.000
15. Editie NL (RTL4) 900.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 23.0%
2. RTL4 / 16.3%
3. Vero / 9.7%
4. SBS6 / 7.0%
5. NPO2 / 7.0%


6. NPO3 / 4.5%
7. RTL7 / 3.8%
8. NET5 / 3.5%
9. RTL8 / 3.2%
10. RTL5 / 2.8%


11. SBS9 / 1.4%
12. Discov / 1.2%
13. BBCFirst / 1.0%
14. ID / 0.9%
15. Comedy / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 34,5%
2. RTL Nederland 26,1%
3. SBS Groep 21,6%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen