KijkOnderzoek vindt kritiek BNNVARA deels onterecht

De Stichting KijkOnderzoek is het deels oneens met de kritiek van BNNVARA-directeur Gerard Timmer, die vindt dat de SKO-rapportages niet genoeg inspringen op de veranderende mediaconsumptie. Dat laat directeur Frans Kok vandaag weten in de Metro. Timmer hekelt dat programma’s alleen worden afgerekend op lineaire-tv-kijkcijfers en is daarom met zijn eigen rapportage BIKL begonnen. “Géén nieuw kijkonderzoek of een aanvulling op het kijkonderzoek dus”, benadrukt Kok.

Kok voelt zich niet bedreigd. “Het zijn de kijkcijfers van ons plus ándere bronnen, zoals likes op Facebook en analytics-cijfers van YouTube, die óók gebruikt kunnen worden om te kijken naar prestaties van programma’s. Het lijkt me goed voor hen dat ze die hebben verzameld.

De manier waarop SKO het kijkgedrag meet, met een panel van 1.250 huishoudens, voldoet volgens Kok nog steeds. “Ik denk dat Timmer dat zegt omdat hij bepaalde programma’s onvoldoende zichtbaar krijgt in de kijkcijfers. Maar programma’s met een kleine doelgroep die op een laat tijdstip worden uitgezonden zijn moeilijk substantieel betrouwbaar te rapporteren. Dat is ook inherent aan het gefragmenteerde medialandschap.”

Wij zouden ons panel kunnen verdubbelen, maar dat is enorm kostbaar. Het is ook niet nodig. Onze kijkcijfers worden vooral gebruikt om advertentieruimte te kunnen verhandelen. Kijk je naar specifieke programma’s waar ons onderzoek niet primair voor bedoeld is, dan heeft Gerard Timmer een punt. Daarvoor zou je andere bronnen kunnen gebruiken.

Het kijkonderzoek van SKO is volgens Kok het beste ter wereld, al wil ook hij een digitale slag maken. “Naar online kijkcijfers kijken we sinds vorig jaar al, maar graag zouden we ook over de data uit de set top boxen van bijvoorbeeld KPN en Ziggo beschikken. Alleen is dat vanwege privacywetgeving lastig. Het tweede probleem is dat we er ‘personen van willen maken’.”

SKO zou ook graag data van YouTube ontvangen. “Maar die krijgen we niet. Dus wij willen wel degelijke meer data en andere bronnen, vooral om die slecht bekeken programma’s waar ik het eerder over had toch meetbaar te maken.

Die kleine programma’s worden nu volgens Timmer te snel gestaakt, omdat er alleen naar de lineaire SKO-cijfers wordt gekeken. Kok: “Op zich terecht dat-ie dat zegt. Maar wij gaan niet over het afrekenen van programma’s.

Het artikel Discussie over meting kijkcijfers laait op kunt u lezen op de Metro-site.

Foto: Stichting KijkOnderzoek

8 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
toxilogic
november 16, 2017 01:57

Ik heb ook zo’n kastje gehad maar ik zapte teveel dus moest ik het na een jaar weer inleveren, Konden ze namelijk te weinig meten. Dat een verdubbeling teveel zou kosten zegt genoeg over wat een stel slecht geautomatiseerde klojo’s het zijn bij de SKO, jaren 80 techniek maar wel een tegenwoordig salaris opstrijken.
Het is trouwens helemaal van de zotte dat die data van Ziggo en KPN niet geanonimiseerd kunnen worden, echter die partijen willen geld zien. Aande andere kant zijn met name de commerciele partijen bang dat echte kijkcijfers hun reclame geld gaat kosten. Dan maar liever die voorspelbare kliek SKO-kastjes kijkers, waar elke minderheids groep buiten valt zoals jongeren maar ook iedereen in het oostelijk deel van Nederland waar heel veel Duitse tv wordt gekeken iets wat volstrekt onzichtbaar is bij de SKO, waarschijnlijk zijn die mensen niet interessant aangezien ze in Duitsland tanken en zelfs boodschappen doen.
Kijk ik ben geen gemiddelde Nederlander want ik kijk Duitse, Belgische en Britse TV en NPO zelden CO en ik zap altijd weg bj reclame. Ja ik gebruik mijn afstandsbediening ,veruit de grootste ‘vijand’ van de SKO, die hebben het liefst paasieve consumenten die ze makkelijk door kunnen verkopewn

Gast
Roy Donderz
november 15, 2017 11:52

Ik heb jarenlang zo’n kastje gehad. Dan moet je inchecken als je TV ging kijken en uitchecken als je stopt. Maar Uitzending Gemist en YouTube kijken op tablet of PC – wat ik steeds meer en meer ging doen – meet het kastje niet.

Gast
Ad
november 15, 2017 11:38

@Kritisch AVRO lid
Nog simpeler: stoppen met dat meetgebeuren en laat omroepen lekker programma’s maken voor IEDEREEN. Enige meetcriterium is dan nog de aanvraag voor het maken van reclame.

Gast
Kritisch AVRO lid
november 15, 2017 11:18

Heel simpele oplossing: aantal kastjes minstens verdubbelen, of verdrievoudigen. Krijg je al een reëlere meting. Demografisch verspreid over het land en klaar.

Gast
Diderick
november 15, 2017 10:08

De kijkcijfers van SKO kunnen onmogelijk kloppen. Die cijfers komen van mensen die zo’n telkastje in hun huis willen hebben. Wat voor rare mensen zijn dat wel niet? Totaal niet representatief. Normale mensen willen dat helemaal niet.

Gast
Hohoho
november 15, 2017 09:06

Klopt niks van de kijkcijfers 1,2 miljoen kijkers voor gtst ,elke dag de zelfde cijfers
terwijl het zo slecht!! is geworden kan me niet voorstellen dat er zoveel mensen kijken naar die sh.t
!!

Gast
KIP
november 15, 2017 08:46

Ik begrijp niet dat deze gegevens niet anoniem zouden mogen worden bewaard of gedeeld; dat ze bijv uit gegevens van de kastjes melden dat er 300k voor GTST zijn. Ze koppelen aan beroep, e-mail etc. is een ander verhaal.

Gast
Sander
november 15, 2017 08:33

Die privacywetgeving, stel je toch voor dat ze meten wat je kijkt.

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen