Den Haag kort NPO, Shula wil dat Ziggo bijlapt

De NPO kreeg gisteren een flinke klap te verwerken tijdens het mediadebat in de Tweede Kamer. De nieuwe minister Arie Slob (Media) kwam met slecht nieuws: waar het kabinet in de begrotingen tot 2022 rekende op Ster-inkomsten van 200 miljoen euro per jaar, hebben adviseurs hem nu gewezen op een gestage daling van die inkomsten tot 150 miljoen euro in datzelfde jaar. Om te voorkomen dat de schatkist daar slachtoffer van wordt, schroeft Slob het NPO-budget behoorlijk terug.

Waar er in 2018 nog iets meer dan 800 miljoen euro naar de NPO gaat, verschuift Slob de zogenoemde ‘ondergrens’ een jaar later naar 740 miljoen euro. Hij weigert om zelf in het Ster-gat te springen: “Ik ben niet van plan om hier op mijn begroting ruimte voor te maken. Dat zou ten koste gaan van onderwijs.

Dit nieuws komt een beetje als een konijn uit de hoge hoed. Hoe kan dat? “Ik ben pas 26 oktober aangetreden. Niemand wist dit. We wisten dat de reclame-inkomsten zouden dalen, maar de omvang is pas echt duidelijk geworden in oktober.”

Hoe dan ook: de NPO zit met een probleem. En die moet de NPO zelf oplossen, vindt Slob. Ze moeten de komende maanden zoeken naar extra inkomsten en kostenbesparingen, vindt hij. “De bal ligt bij de NPO.”

Rijxman

NPO-baas Shula Rijxman denkt dat het tijd wordt voor een toeslag op tv-kijken. Ze wil dat tv-aanbieders als Ziggo en KPN meer geld gaan betalen voor de doorgifte van NPO 1, 2 en 3, want in het eigen vlees snijden kan ‘echt niet nog een keer’, zegt ze in De Telegraaf.

Tv-aanbieders zullen zo’n NPO-toeslag waarschijnlijk doorberekenen aan de consument, waardoor we meer moeten gaan betalen voor ons alles-in-1-pakket. “Of het gaat van de winst af van de Ziggo’s van deze wereld“, werpt Rijxman tegen.

Verder hoopt Rijxman op geld uit speciale heffingen voor Google en Facebook, een nog niet gerealiseerd Europees plan, en door meer samenwerking van de publieke omroepen op het gebied van onder meer marketing.

Tot slot heeft de NPO nu ook een nieuwe afdeling die programma’s verkoopt aan buitenlandse omroepen of online videodiensten. “Ik ben tv-producent geweest en ik weet dat je het verdomd goed moet doen om daar geld aan te verdienen”, zegt ze in het NRC.

NTR-baas Paul Römer is woest: “Politiek beschermt de publieke omroep niet. Na eerder 250 miljoen bezuinigingen moet er nu weer 60 miljoen vanaf. De beste én verreweg goedkoopste publieke omroep van Europa wordt langzaam maar zeker kapotgemaakt. Wat vindt de kijker/luisteraar daarvan?

Alternatieven

Politici hebben andere plannen dan een tv-toeslag. PVV-Kamerlid Martin Bosma vindt dat de NPO best kan stoppen met NPO 3 en wat radiozenders kan verkopen en VVD-Kamerlid Yesilgöz denkt dat omroepen bijvoorbeeld series aan Netflix kunnen verkopen. “Ze maken mooie producten. Zet ze in de etalage.

Marianne Zwagerman denkt dat dit gat van 60 miljoen euro makkelijk te dichten is. De NPO kondigde in augustus aan dat het onlinebudget wordt verdrievoudigd tot 60 miljoen euro per jaar. “Van dit geld worden videoproducties gemaakt die alleen online te zien zijn. Ik zou dat even on hold zetten. De NPO heeft namelijk helemaal geen geschikt digitaal distributieplatform.”

De NPO moet zelf eerst een goede infrastructuur bouwen, zegt ze in haar BNR-column. “Ja, dat kan namelijk. Als John de Mol aankondigt dat hij de strijd met Facebook en Google aangaat zit hij ’s avonds in Nieuwsuur. Het jaarbudget van de NPO is twee keer de omzet van Talpa Networks. Prioriteiten stellen, een beetje slagkracht en ambitie erbij. Probleem opgelost.”

Foto: NPO, Michel Schnater

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen