Televizier-gala voor vierde jaar op rij boven 2 miljoen
De kijkcijfers van donderdag 12 oktober 2017 (SKO)
Het 52ste Gouden Televizier-Ring Gala hield donderdagavond bijna 2,1 miljoen mensen aan de buis gekluisterd op NPO 1. Daarmee behaalde het gala met host Art Rooijakkers een marktaandeel van maar liefst 35 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Het Gouden Televizier-Ring Gala was de nummer één op prime time. Het is geen record. Vorig jaar was de meest bekeken editie van het gala sinds Stichting KijkOnderzoek in 2002 begon met het meten van de kijkcijfers.
De kijkcijfers van het Gouden Televizier-Ring zijn sinds dit decennium behoorlijk hoog. In 2006 keken er nog 1,1 miljoen mensen, in 2007 waren dat er al 1,3 miljoen en de editie van 2008 met dé grap van Chantal Janzen trok 1,6 miljoen kijkers.
In 2009 kwam het tv-gala uit op 2,1 miljoen kijkers, maar vanaf 2010 moest er worden geconcurreerd met The Voice of Holland. Van 2010 tot en met 2013 keken er gemiddeld zo’n 1,8 miljoen mensen.
Het Televizier-gala verhuisde in 2014 van vrijdag- naar donderdagavond en dat had effect op de kijkcijfers: er keken bijna 2,3 miljoen mensen. In 2015 keken er ruim 2,2 miljoen en vorig jaar keken er ruim 2,4 miljoen mensen.
De meest bekeken alternatieven voor het twee uur durende gala waren Expeditie Robinson met 963.000 kijkers (16 procent) op RTL 5 en Geer en Goor Stevig Gebouwd met 921.000 kijkers (15 procent) op RTL 4. Na Geer en Goor trok Een Goed Stel Hersens 516.000 kijkers (9 procent).
De nummer vier op prime time was NPO 2: Hier Zijn De Van Rossems noteerde 664.000 kijkers (11 procent).
De zes andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 3 scoorde met Keuringsdienst van Waarde: 517.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met A Touch of Frost: 484.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met The Transporter 2: 305.000 kijkers,
- SBS 6 scoorde met NCIS New Orleans: 249.000 kijkers,
- Veronica scoorde met The Hurt Locker: 143.000 kijkers,
- Net5 scoorde met Horrible Bosses: 101.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,2 miljoen), Oranje Boven Down Under (1,6 miljoen), Zesuurjournaal (1,5 miljoen), Half Acht Nieuws (1,4 miljoen), EenVandaag (1,4 miljoen), DWDD (1,3 miljoen), GTST (1,1 miljoen), RTL Boulevard (951.000), Editie NL (788.000), RTL Nieuws Extra (749.000) en Utopia (576.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (1,2 miljoen), Journaal Laat (747.000), Hart van Nederland (601.000), Nieuwsuur (586.000) en Shownieuws (482.000) het meest in trek. RTL Late Night stond níet in de top 25 en trok 436.000 kijkers.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 32 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 7 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.157.000 02. Gouden Televizier-Ring Gala (NPO1) 2.068.000 03. Oranje Boven Down Under (NPO1) 1.615.000 04. Journaal 18:00 (NPO1) 1.536.000 05. Half acht nieuws (RTL4) 1.377.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 32.0% 2. RTL4 / 15.6% 3. SBS6 / 6.9% 4. RTL5 / 6.4% 5. NPO2 / 5.6%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 40,5% 2. RTL Nederland 29,9% 3. SBS Groep 12,5% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: Åvrotros