‘Ster wil macht van mediabureaus breken’

De Ster, de reclameverkoper van de NPO, zet zich af tegen de macht van de mediabureaus en dat kan een behoorlijke aardverschuiving teweegbrengen. Dat schrijft Fons van Wetserloo, oud-topman van zowel RTL als SBS, dit weekend in De Telegraaf. Mediabureaus zijn de schakel tussen tv-zenders en adverteerders en kunnen media maken of breken, zegt hij. “Als de beoogde aandacht met twee in plaats van drie omroepen kan worden bereikt, dan valt er een buiten de boot.”

De media zijn daarom bereid om mediabureaus te beïnvloeden door, buiten de advertentiegelden om, geld te betalen. “Surcommission wordt dat genoemd, een vorm van smeergeld. Alle media doen daaraan mee.”

De mediabureaus gebruiken hun macht verder om kortingen tot wel 70 procent te bedingen, aldus Van Westerloo. Dat gebeurt volgens hem vaak bij grote adverteerders die een hoge staffelkorting eisen. Daarom hebben omroepen volgens hem liever meer verschillende adverteerders, dan een paar hele grote.

Het is al met al een schimmige business geworden, meent Van Westerloo. Daar komt volgens hem echter verandering in. “De Ster is van plan dit spel niet langer mee te spelen. Als het ze lukt de macht van de mediabureaus te breken, dan zullen de andere media snel volgen.”

De Telegraaf-column ‘Schimmig’ van Fons van Westerloo kunt u lezen via Blendle.

Foto: Ster

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen