Tv-kijker verkiest Oranje boven politieke tv-avond


De kijkcijfers van dinsdag 10 oktober 2017 (SKO)

De Nederlandse tv-kijker verkoos dinsdag massaal de WK-kwalificatiewedstrijd Nederland – Zweden boven een politieke tv-avond over het regeerakkoord. Oranje op NPO 3 liet geen spaan heel van de politieke specials op NPO 2 en RTL 4. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Hoewel het Oranje niet is gelukt om het WK 2018 te halen, keek het land massaal. Het verslag op NPO 3 wist maar liefst 2,8 miljoen kijkers te bekoren, goed voor een torenhoge 44 procent marktaandeel.

Dat betekent dat er weinig tv-publiek overbleef voor de politieke specials over het regeerakkoord van Nieuwsuur op NPO 2 en RTL Late Night op RTL 4. Nieuwsuur pakte uit met Buma en Pechtold, Late Night had Rutte en Segers.

Nieuwsuur kwam tussen tien en elf niet verder dan 261.000 kijkers (4 procent), RTL Late Night: Het Regeerakkoord bleef tussen half tien en tien voor twaalf steken op 499.000 kijkers (10 procent).

Rutte zal inmiddels spijt hebben dat hij niet voor Pauw heeft gekozen. Dat programma werd gepasseerd door de coalitiegenoten, maar scoorde gisteren met de oppositieleiders het hoogste kijkcijfer: er keken 808.000 mensen (26 procent).

Ook De Wereld Draait Door was een betere keuze geweest. Die talkshow, die ook niet tegenover het voetbal stond, scoorde 1,2 miljoen kijkers (25 procent).

Al met al was NPO 3 dus de grote winnaar op prime time. Het zilver was voor NPO 1: Opsporing Verzocht scoorde 889.000 kijkers (14 procent) en Dokters van Morgen ging daarna van start met 760.000 kijkers (12 procent).

Het brons was voor RTL 4 met de special van RTL Late Night. Daaraan voorafgaand trok Vermoord in het Buitenland nog 475.000 kijkers (8 procent).

De nummer vier op prime time was Net5 met House Rules 2, dat 378.000 kijkers (6 procent) scoorde. Grenzeloos Verliefd deed daarna 224.000 kijkers (4 procent).

SBS 6 had zijn quizavond weer op het menu. Mensenkennis trok 360.000 kijkers (6 procent) en De Perfecte Vraag 280.000 kijkers (4 procent).

De vijf andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • NPO 2 scoorde met Geheim van de Meester: 288.000 kijkers,
  • RTL 8 scoorde met Footloose: 202.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Zon Zuipen Ziekenhuis: 197.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met Spider Man 3: 139.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Green Lantern: 134.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Oranje Boven Down Under (1,6 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), DWDD (1,2 miljoen), GTST (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), RTL Boulevard (848.000), Editie NL (628.000), de voetbalvoorbeschouwing (590.000) en Utopia (576.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren de voetbalnabeschouwing (1,1 miljoen), Pauw (808.000), Kanniewaarzijn (678.000), WK Journaal (659.000), Shownieuws (561.000), Hart van Nederland (541.000) en RTL Late Night (499.000) het meest in trek.

NPO 3 avondmarktleider

NPO 3 was avondmarktleider met 25 procent marktaandeel, NPO 1 pakte zilver met 20 procent en RTL 4 brons met 13 procent.

Top 15
01. Nederland – Zweden (NPO3) 2.760.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.907.000
03. Oranje Boven Down Under (NPO1) 1.583.000
04. Half acht nieuws (RTL4) 1.302.000
05. De wereld draait door (NPO1) 1.233.000


06. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.123.000
07. EenVandaag (NPO1) 1.115.000
08. Journaal 18:00 (NPO1) 1.110.000
09. Voetbalnabeschouwing (NPO3) 1.092.000
10. Opsporing Verzocht (NPO1) 889.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 848.000
12. Pauw (NPO1) 808.000
13. Dokters van morgen (NPO1) 760.000
14. Kanniewaarzijn (NPO1) 678.000
15. Voetbal WK Journaal (NPO3) 659.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO3 / 25.0%
2. NPO1 / 19.7%
3. RTL4 / 12.8%
4. SBS6 / 7.3%
5. NPO2 / 4.2%


6. NET5 / 4.0%
7. RTL8 / 2.8%
8. RTL7 / 2.5%
9. Vero / 2.2%
10. RTL5 / 2.1%


11. Discov / 1.1%
12. Comedy / 1.0%
13. SBS9 / 0.8%
14. BBCFirst / 0.7%
15. Nick / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 48,9%
2. RTL Nederland 20,2%
3. SBS Groep 14,3%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL, Roland J. Reinders

Wat vindt u?

Alle polls

Denkt u dat de carrière van Thijs Römer voorbij is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen