NPO en RTL werken samen aan meer diversiteit op tv

De NPO en RTL gaan samenwerken om de diversiteit in de media te bevorderen. Ze willen meer allochtonen en vrouwen op de voorgrond. Dat meldt de stichting Women Inc, initiatiefnemer van de samenwerking. De zogeheten ‘Coalitie Beeldvorming in de Media’ wordt in elk geval twee jaar lang ondersteund door het ministerie van OCW, dat met een startbedrag van 150.000 euro op de proppen komt. Daarvan worden onder meer cursussen voor RTL-werknemers betaald.

De NPO en RTL streven hetzelfde doel na, maar geven hier op verschillende manieren invulling aan, passend bij hun eigen organisatie. Zo gaat de NPO diversiteit meenemen als een van de normen bij het beoordelen van programmavoorstellen en gaan RTL-medewerkers op cursus over onbewuste vooroordelen. Ook het jonge mediabedrijf VICE doet mee.

Jannet Vaessen, algemeen directeur bij WOMEN Inc, is blij met deze strijd tegen stereotypering. “Een coalitie als deze is uniek omdat sleutelfiguren uit de media nu concrete toezeggingen doen om binnen twee jaar intersectioneel veranderingen aan te brengen in redactie en content.

Shula Rijxman, de grote baas van de NPO, is enthousiast. “De publieke omroep is er voor iedereen. Onze verbindende taak kunnen we alleen waarmaken als we alle Nederlanders vertegenwoordigen en aan het woord laten komen. Vrouwen verdienen een even prominente plek voor en achter de schermen als mannen. Dat vergt doelbewust beleid. Daarom laten we diversiteit als criterium voor uitzending zwaarder wegen.”

De NPO-baas vervolgt: “Diversiteit, representativiteit, inclusiviteit – noem het hoe je het noemen wilt, hoe meer vrouwelijke hoofdredacteuren, presentatoren en dj’s, hoe beter.

RTL-pershoofd Kim Koppenol vindt het een collectieve taak van de media om een goede afspiegeling te zijn van de diverse Nederlandse samenleving. “Daarom zijn wij zo blij met dit initiatief van WOMEN Inc. De komende twee jaar lanceert RTL een aantal grote en kleine initiatieven, waarvan de uitrol van een ‘unconscious bias’ training voor zowel medewerkers als makers de eerste grote stap is.”

Ze vervolgt: “De weg naar succes zal bestaan uit bewustzijn creëren, het gesprek aangaan, fouten maken, leren en vooral niet opgeven.

Het ministerie van OCW vindt dit geen geldverspilling, zegt directeur media Afke van Rijn. Er is volgens haar veel winst te behalen. “Zowel traditionele als nieuwe media tonen ons vaak slechts een beperkt beeld van onze samenleving. Een meer open blik kan mediamakers een kans geven om meer én meer diverse verhalen te vertellen.”

Ik vind het daarom heel fijn dat mediamakers samen gaan werken én een actievere rol gaan pakken om alle verhalen uit onze samenleving te vertellen. Media bereiken zo niet alleen een groter publiek, ze doorbreken stereotypen en helpen mensen zich te ontwikkelen tot wie en wat hij of zij wil zijn, niet geremd door heersende beeldvorming.

Foto: NPO, Michel Schnater

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen