NOS moest NPO overhalen voor EK vrouwenvoetbal

De Oranje Leeuwinnen waren in de zomer hét kijkcijferkanon van de NPO, met op het hoogtepunt maar liefst 5,4 miljoen kijkers voor de huldiging na de finale. Maar eigenlijk had de NPO er niet eens oren naar om EK Vrouwenvoetbal uit te zenden. Dat vertelt vertrekkend NOS-directeur Jan de Jong in NRC. Dit enorme succes heeft de NPO te danken aan de vasthoudendheid van de NOS. “Wij hebben moeten vechten om dat op tv te krijgen. Dat was geen vanzelfsprekendheid.”

De weerstand zat bij de netmanagers, zegt De Jong. “Ze blokkeerden het niet, maar ze vroegen zich wel af: moet er nog meer voetbal op tv, past het in de schema’s, kost het niet te veel geld?

Er was volgens De Jong twijfel of het vrouwenvoetbal ging werken. “Maar het ging mij niet om de vraag of mensen daar wel naar willen kijken; dat is precies de verkeerde afweging. Het ging mij om: het EK was in Nederland, wat vrij uniek is, er was een aardige selectie spelers en in toenemende mate gaan meisjes op een leeftijd waarop ze eerst gingen hockeyen nu op voetbal.”

Dat 5 miljoen mensen naar de finale zouden kijken had ik ook niet verwacht. Dat geeft maar weer eens aan hoeveel behoefte er is aan samenbindende programma’s.

Het NRC-interview met Jan de Jong kunt u lezen op de NRC-site.

Foto: NPO

Meer in NOS

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen