Jort Kelder pakt half negen met nieuwe De Stelling
De kijkcijfers van woensdag 25 oktober 2017 (SKO)
Jort Kelder trok woensdag veel bekijks met de tweede editie van zijn programma De Stelling van Nederland. Er keken bijna 1,2 miljoen mensen (20 procent) naar de uitzending op NPO 1, goed voor goud om half negen. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Stelling van Nederland is de vervulling van Shula Rijxmans droom van townhall-meetings bij de NPO. De NPO-baas kwam vorig jaar, na de winst van Trump, met de boodschap dat ook ónze media het volk beter moeten horen.
Waar De Stelling ditmaal over het nieuwe kabinet Rutte III ging en wat de mensen in het land daarvan vinden, ging de eerste editie in maart over de stelling: is dit mijn Nederland nog wel? Toen keken er bijna 1,1 miljoen mensen.
Nu trok De Stelling dus nét iets meer bekijks. Aansluitend trok de slotaflevering van het programma Smaakt Naar Meer bijna 1,4 miljoen kijkers (24 procent), goed voor goud op prime time.
RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met Van der Vorst ziet sterren (962.000 kijkers en 16 procent) en Herrie in de Druiventros (855.000 kijkers en 15 procent).
SBS 6 pakte brons op prime time met Hart in Aktie, dat 570.000 kijkers (10 procent) scoorde, en Team Vermissingen, dat 567.000 kijkers (10 procent) noteerde. De programma’s scoorden op en net iets boven het avondgemiddelde van de zender.
De zeven minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- Net5 scoorde met House Rules NL: 362.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Trots en Verlnagen: 308.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met The Big Escape: 301.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Tomorrow When The War Began: 271.000 kijkers,
- NPO 2 scoorde met Zembla: 263.000 kijkers,
- Veronica scoorde met Nightcrawler: 220.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Dumb and Dumber To: 150.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2 miljoen), GTST (1,1 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), Zesuurjournaal (996.000), EenVandaag (858.000), RTL Boulevard (788.000), Editie NL (686.000) en Trauma Centrum (484.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Hart van Nederland (819.000), Pauw (790.000), Jonge Valken (756.000), Shownieuws (635.000), RTL Late Night (540.000) en Nieuwsuur (526.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 23 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 17 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.986.000 02. Smaakt Naar Meer (NPO1) 1.382.000 03. Stelling van Nederland (NPO1) 1.167.000 04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.066.000 05. De wereld draait door (NPO1) 1.027.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 23.2% 2. RTL4 / 16.5% 3. SBS6 / 9.7% 4. NPO2 / 5.3% 5. Vero / 4.3%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 31,3% 2. RTL Nederland 25,0% 3. SBS Groep 19,2% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: AVROTROS