Forse kijkerswinst voor RTL 4-show Oh Wat Een Jaar


De kijkcijfers van zaterdag 21 oktober 2017 (SKO)

Linda de Mol laat het floppen van The Story of My Life met glans achter zich: haar nieuwe zaterdagavondshow Oh Wat Een Jaar is een doorslaand succes op RTL 4. De show steeg gisterenavond naar ruim 1,8 miljoen kijkers (31 procent), een absolute topscore. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Oh Wat Een Jaar begon vorige week al met een mooie 1,5 miljoen kijkers (26 procent) en dat betekent dat De Mol de kijkersgroep van haar show ziet stijgen met zo’n twintig procent.

Aansluitend wist de grote finale van Kroongetuige 889.000 kijkers (16 procent) te bekoren. Dat programma wordt volgende week opgevolgd door &Chantal, de nieuwe personalityshow van Chantal Janzen.

NPO 1 was gisteren de nummer twee op prime time. Het Beste Brein van Nederland kwam uit op 1 miljoen kijkers (17 procent), waarna Dwars door de Week 863.000 kijkers (16 procent) noteerde.

Het brons op prime time was voor NPO 2: Verborgen Verleden scoorde 465.000 kijkers (8 procent). Andere Tijden kwam aansluitend uit op 382.000 kijkers (6 procent).

Verder was vooral Net5 in trek. Die zender trok met Castle een publiek van 336.000 kijkers (6 procent).

SBS 6 stelde zwaar teleur met zijn thema-avond Onvergetelijke Herinneringen. Daar keken slechts 319.000 mensen (6 procent) naar. Volgende week is Circus Gerschtanowitz te zien bij de zender.

De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):

  • RTL 8 scoorde met CSI Miami: 229.000 kijkers,
  • RTL 5 scoorde met Echt Waar: 193.000 kijkers,
  • Veronica scoorde met Road House: 183.000 kijkers,
  • RTL 7 scoorde met German Darts Masters: 159.000 kijkers,
  • NPO 3 scoorde met Little Boy Blue: 128.000 kijkers.

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (1,7 miljoen), Kassa (1,2 miljoen), Half Acht Nieuws (851.000), Zesuurjournaal (820.000), EenVandaag (743.000), Eigen huis en tuin (573.000) en Lachen om home video’s (530.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Studio Sport Eredivisie (1,1 miljoen), Hart van Nederland (700.000), Shownieuws (551.000), Nieuwsuur (551.000), Studio Sport (481.000) en Autosport F1 GP USA KW op Ziggo Sport (442.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 20 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 19 procent en SBS 6 brons met 9 procent.

Top 15
01. Oh Wat Een Jaar (RTL4) 1.839.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.709.000
03. Kassa (NPO1) 1.175.000
04. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 1.084.000
05. Het beste brein van Nederland (NPO1) 1.019.000


06. Kroongetuige (RTL4) 889.000
07. Dwars door de week (NPO1) 863.000
08. Half acht nieuws (RTL4) 851.000
09. Journaal 18:00 (NPO1) 820.000
10. EenVandaag (NPO1) 743.000


11. Hart van Nederland (SBS6) 700.000
12. Eigen huis en tuin (RTL4) 573.000
13. Shownieuws (SBS6) 551.000
14. Nieuwsuur (NPO2) 551.000
15. Lachen om home video’s (SBS6) 530.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 20.0%
2. RTL4 / 18.6%
3. SBS6 / 8.5%
4. NPO2 / 6.0%
5. NET5 / 4.7%


6. RTL7 / 3.2%
7. RTL8 / 3.1%
8. Vero / 2.9%
9. Ziggo / 2.5%
10. RTL5 / 2.3%


11. NPO3 / 2.2%
12. SBS9 / 1.1%
13. Comedy / 0.8%
14. Discov / 0.7%
15. FOXEre1 / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 28,2%
2. RTL Nederland 27,2%
3. SBS Groep 17,2%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Vindt u ook dat Giel Beelen over het hoogtepunt van zijn roem heen is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen