Arie Boomsma’s kleine-mensenshow is flop op Net5
De kijkcijfers van woensdag 18 oktober 2017 (SKO)
De tv-reeks Arie en de Kleine Mensen van Arie Boomsma is geen succes op de woensdagavond van Net5. De vierde aflevering kwam gisteren niet verder dan 117.000 kijkers (2,1 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Boomsma heeft over de lead-in niet te klagen. Zowel op dinsdag als woensdag zet Net5 om half negen redelijke cijfers neer met House Rules NL, dat sinds dit seizoen twee keer per week te zien is. Gisteren keken daar 335.000 mensen (6 procent) naar.
Ook de dinsdag bestaat uit een combinatie van House Rules NL en een programma van Boomsma, namelijk Grenzeloos Verliefd. Die combinatie wist eergisteren respectievelijk 342.000 kijkers (6 procent) en 288.000 kijkers (5 procent) te bekoren.
Direct na Arie en de Kleine Mensen trok Net5’s late night soap De Spa gisteren slechts 64.000 kijkers (1,5 procent), bíjna een nieuw laagterecord.
NPO 1 was wederom de grote winnaar op prime time. Tussen Kunst en Kitsch scoorde 1,8 miljoen kijkers (31 procent) en Smaakt Naar Meer 1,3 miljoen kijkers (23 procent).
Het zilver was voor RTL 4: Van der Vorst ziet sterren scoorde 875.000 kijkers (15 procent), waarna Met Open Armen 650.000 kijkers (12 procent) neerzette.
Veronica pakte brons met de Champions League-wedstrijd Barcelona – Olympiacos. Daar keken 567.000 mensen (10 procent) naar.
Daarna was vooral NPO 2 in trek: Zembla scoorde 396.000 kijkers (7 procent). Daaraan voorafgaand trok De Verdediging 146.000 kijkers (3 procent).
SBS 6 was de nummer vijf op prime time. De nieuwe woensdagavond stelt behoorlijk teleur. Team Vermissingen kwam niet verder dan 348.000 kijkers (6 procent) en Hart in Aktie bleef steken op 359.000 kijkers (6 procent).
De vijf minst scorende top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- RTL 7 scoorde met Pompeii: 351.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met The Big Escape: 336.000 kijkers,
- Net5 scoorde met House Rules NL: 335.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Shrek Forever After: 206.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Mannenharten: 183.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), GTST (1,1 miljoen), DWDD (1,1 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1 miljoen), RTL Boulevard (739.000), Editie NL (733.000) en Utopia (529.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Pauw (927.000), Jonge Valken (805.000), Hart van Nederland (795.000), Shownieuws (658.000), Journaal Laat (655.000), RTL Late Night (539.000) en Nieuwsuur (522.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 8 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.367.000 02. Tussen kunst en kitsch (NPO1) 1.821.000 03. Smaakt naar meer (NPO1) 1.345.000 04. Half acht nieuws (RTL4) 1.217.000 05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.128.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 26.8% 2. RTL4 / 15.8% 3. SBS6 / 8.2% 4. Vero / 6.5% 5. NPO2 / 5.6%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 36,1% 2. RTL Nederland 24,8% 3. SBS Groep 19,4% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS-Reinier Bergsma