Veronica aan kop met Napoli – Feyenoord
De kijkcijfers van dinsdag 26 september 2017 (SKO)
Veronica was dinsdagavond de winnaar op prime time dankzij de Champions League-wedstrijd tussen Napoli en Feyenoord, die eindigde in een 3-1 verlies voor de Rotterdammers. Het verslag van de wedstrijd trok ruim 1,3 miljoen kijkers (24 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Dankzij die score was Veronica over de hele avond gezien de nummer twee met bijna 14 procent marktaandeel. Het is de tweede keer in korte tijd dat Veronica de tweede zender van de avond is.
De vorige keer dat Veronica de nummer twee was, was twee weken geleden met de wedstrijd Feyenoord – Manchester City, goed voor bijna 1,6 miljoen kijkers.
NPO 1 hield behoorlijk stand tegenover het voetbal met de programma’s Opsporing Verzocht (1 miljoen kijkers en 18 procent) en Opgelicht (1,1 miljoen kijkers en 20 procent).
Daarna komen RTL 4 en SBS 6 aan de beurt. Vorige week won de quizdinsdag van SBS 6 opeens van de zwaarmoedige dinsdag van RTL 4 en nu lukt dat de zender nog deels: om half negen wint 4, maar om half tien wint 6.
RTL 4 bracht Vermoord in het Buitenland (505.000 kijkers en 9 procent) en Spreekrecht (335.000 kijkers en 6 procent) op zender, en SBS 6 zette daar Mensenkennis (403.000 kijkers en 7 procent) en De Perfecte Vraag (396.000 kijkers en 7 procent) tegenover.
Daarna was vooral Net5 in trek. Dat station zette met de première van House Rules NL met Daphne Bunskoek 346.000 kijkers (6 procent) neer. Grenzeloos Verliefd met Arie Boomsma trok aansluitend 224.000 kijkers (4 procent).
De vijf andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met Geheim van de Meester: 314.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Legend of Hercules: 264.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Zon Zuipen Ziekenhuis: 223.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met First Dates: 201.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Body Language: 79.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,8 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), GTST (1,2 miljoen), DWDD (998.000), Zesuurjournaal (862.000), RTL Boulevard (852.000), Editie NL (764.000), EenVandaag (748.000) en Utopia (571.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Kanniewaarzijn (910.000), Pauw (746.000), Hart van Nederland (652.000), de voetbalnabeschouwing (580.000), Nieuwsuur (549.000), het late Journaal (541.000) en Shownieuws (485.000) het meest in trek. RTL Late Night valt met 392.000 kijkers uit de kijkcijfer top 25, ondanks dat het voetbal toen al afgelopen was.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 22 procent marktaandeel, Veronica pakte zilver met 14 procent en RTL 4 brons met 14 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.830.000 02. Napoli – Feyenoord (Vero) 1.340.000 03. Half acht nieuws (RTL4) 1.220.000 04. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.182.000 05. Opgelicht (NPO1) 1.088.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 21.6% 2. Vero / 13.8% 3. RTL4 / 13.8% 4. SBS6 / 8.5% 5. NPO2 / 6.2%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 30,6% 2. SBS Groep 27,4% 3. RTL Nederland 21,9% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: SBS