Steenrijk Straatarm: 142 procent meer kijkers dan RTL 4
De kijkcijfers van woensdag 27 september 2017 (SKO)
De RTL 4-show The Story of My Life van Linda de Mol hád het al moeilijk, maar toen de kijker gisteren de herhaling met Wesley en Yolanthe Sneijder geserveerd kreeg, strafte ze de zender direct af. Met 367.000 kijkers (6 procent) viel het programma uit de kijkcijfer top 25. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De SBS 6-hit Steenrijk Straatarm kreeg vrij baan om te scoren en zette er dan ook een mooie 889.000 kijkers (15 procent) tegenover, ondanks het voetbal op Veronica.
The Story of My Life scoorde maar liefst 62 procent onder het laatste weekgemiddelde van RTL 4. Steenrijk Straatarm trok 142 procent meer kijkers dan de tv-show van Linda de Mol.
SBS 6 won ook de strijd om half tien: de Jeroen van der Boom-show De Designdroom kwam uit op 510.000 kijkers (9 procent), terwijl Natasja Frogers Met Open Armen slechts 428.000 kijkers (8 procent) neerzette. Ook dat is ver onder het RTL 4-gemiddelde.
Volgende week is nog één nieuwe aflevering van The Story of My Life te zien, dan met actrice Victoria Koblenko en haar vriend Evgeniy Levchenko. De week daarna, op 11 oktober, begint een nieuw seizoen van Van der Vorst ziet sterren. Op het tijdslot van Met Open Armen begint op 25 oktober Herrie in de Druiventros.
NPO 1 en Veronica waren groter dan RTL 4 en SBS 6. NPO 1 scoorde met de combinatie Tussen Kunst en Kitsch (1,6 miljoen kijkers en 27 procent) en Smaakt Naar Meer (1,3 miljoen kijkers (22 procent), terwijl Veronica met PSG – Bayern München 898.000 kijkers (16 procent) neerzette.
De zes andere top-tien-zenders (gemiddeld genomen) scoorden als volgt op prime time (Nieuwsuur uitgezonderd):
- NPO 2 scoorde met Zembla: 390.000 kijkers,
- Net5 scoorde met House Rules NL: 336.000 kijkers,
- NPO 3 scoorde met The Big Escape: 246.000 kijkers,
- RTL 7 scoorde met Terminator Salvation: 229.000 kijkers,
- RTL 8 scoorde met Oorlogswinter: 170.000 kijkers,
- RTL 5 scoorde met Smoorverliefd: 122.000 kijkers.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (1,9 miljoen), Half Acht Nieuws (1,2 miljoen), GTST (1,1 miljoen), De Wereld Draait Door (994.000), EenVandaag (904.000), Zesuurjournaal (904.000), RTL Boulevard (769.000), Editie NL (653.000) en Trauma Centrum (508.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren Droomhuis Gezocht (825.000), Pauw (770.000), Hart van Nederland (694.000), Shownieuws (495.000), Nieuwsuur (490.000) en RTL Late Night (456.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 11 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 1.900.000 02. Tussen kunst en kitsch (NPO1) 1.615.000 03. Smaakt naar meer (NPO1) 1.283.000 04. Half acht nieuws (RTL4) 1.180.000 05. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.101.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 24.4% 2. RTL4 / 13.4% 3. SBS6 / 10.5% 4. Vero / 9.8% 5. NPO2 / 6.0%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 33,1% 2. SBS Groep 26,3% 3. RTL Nederland 20,9% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |
Noot bij marktaandelen per zendergroep: het gaat hier om de opgetelde marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.
Foto: RTL