Harde klap voor Qmusic: luistercijfers enorm onderuit

Zes ton en een Tesla: het is wellicht de slechtste investering ooit in radioland. Sinds Qmusic dit neertelde voor ochtend-dj Mattie Valk en daarmee het Mattie-blijkt-geen-mattie-drama veroorzaakte, zitten de luistercijfers van Q in de lift naar beneden. Vandaag krijgt het station wel een heel harde klap te verwerken: de nieuwste luistercijfers laten zien dat Q de grootste daler is van alle radiozenders. Het station gaat van 8,9 naar 8,3 procent marktaandeel en is nu de vijfde zender van het land.

De trend is zorgwekkend voor Qmusic. Het station daalde in de meetperiode april-mei al van 9,4 naar 9,1 procent en in mei-juni naar 8,9 procent. De daling in de meest recente meetperiode juni-juli blijkt vandaag nog een stuk forser.

Met 8,3 procent doet Qmusic het een stuk slechter dan in dezelfde periode vorig jaar. In juni-juli 2016 zette Qmusic 9,7 procent marktaandeel neer en in juni-juli 2015 was dat 9,6 procent. Daarmee was Q in beide gevallen de derde zender van het land.

Vorig jaar, in de meetperiode september-oktober 2016, steeg Qmusic zelfs door naar 10,1 procent aandeel en was het de tweede zender van Nederland. Nu is het dus de nummer vijf.

Hoe kijkt Qmusic hier zelf tegenaan? “Qmusic is nog steeds de tweede zender van Nederland in de doelgroep 20 – 49 jaar“, benadrukt een persvoorlichter. “Dat de daling opvalt zegt meer over de unieke prestaties die we de afgelopen tijd neergezet hebben. De afgelopen 60 maanden kende Qmusic maar liefst 50 maanden groei (ten opzichte van dezelfde maand het jaar ervoor). Dat zijn echt cijfers om heel trots op te zijn.

De cijfers over de meetperiode juni-juli geven mogelijk een wat vertekend beeld, aldus Qmusic. “In de gemeten periode hadden we geen grote acties zoals ‘Het Geluid’, dat in augustus gestart is en onverminderd populair is. Ook hingen we in juli niet met buitenreclame in bushokjes en dergelijke.”

Qmusic houdt vertrouwen in de toekomst. “We blijven doen waar we goed in zijn: positieve, vernieuwende radio maken. Dit najaar hebben we weer allerlei leuke acties en evenementen, werken we aan een vernieuwde ochtendshow en blijven we naar de luisteraars luisteren. Dat past bij onze visie van You Make Us Q.”

De radiozender-top-vijf bestaat nu uit Radio 538 (13,2 procent), NPO Radio 2 (10,1 procent), Sky Radio (9,5 procent), NPO Radio 1 (8,4 procent) en Qmusic (8,3 procent).

Radio 538 verstevigt zijn koppositie met een stijging van 0,1 procentpunt en laat in een persbericht weten opnieuw een alltime-high te hebben gevestigd. “Een maand geleden werden we al verrast met een recordmarktaandeel van 13,1 procent en daar gaan we met dit marktaandeel van 13,2 procent overheen“, zegt radiodirecteur Dave Minneboo.

“538 scoorde in dezelfde meetperiode vorig jaar een marktaandeel van 12,5 procent, dit betekent een stijging van 0,7 procentpunt in een jaar tijd. Geweldig om te zien dat het harde werk van alle collega’s voor en achter de schermen wordt beloond met deze mooie cijfers.”

Een volledig overzicht van stijgers en dalers kunt u vinden op radiosite RadioFreak.

Foto: Qmusic

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Patty Brard bij Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen