Ruim 3 miljoen kijkers voor ontknoping Eredivisie


De kijkcijfers van zondag 14 mei 2017 (SKO)

De samenvattingen van de laatste speelronde van het Eredivisievoetbal, trokken zondagavond ruim 3,1 miljoen kijkers naar Studio Sport op NPO 1. Daarmee behaalde het programma een marktaandeel van maar liefst 59 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Eredivisie was tot aan de laatste speelronde spannend, omdat zowel Ajax als Feyenoord kans maakten om kampioen te worden. Uiteindelijk is het feest losgebarsten in Rotterdam, de thuisstad van Feyenoord.

’s Middags trok Feyenoord – Heracles 620.000 kijkers (20 procent) naar betaalzender FOX Sports Eredivisie, terwijl Willem II – Ajax uitkwam op 94.000 kijkers (3 procent). Concurrent Ziggo Sport trok ongeveer gelijktijdig 598.000 kijkers (20 procent) met de Formule 1 van Spanje.

Net als vorige week duurde Studio Sport Eredivisie extra lang, tot negen uur. Daarna begon de primetime-programmering pas met eerst De Reünie (1,7 miljoen en 25 procent) en daarna Bed en Breakfast (1,4 miljoen en 24 procent).

RTL 4 begon voor de tweede week op rij pas ná Studio Sport met It Takes 2, ditmaal goed voor bijna 1,1 miljoen kijkers (17 procent). Direct ervoor trok een Ontvoerd-herhaling 601.000 kijkers (9 procent).

De nummer drie op prime time was SBS 6. Wegmisbruikers kwam uit op 752.000 kijkers (11 procent) en Oplichters in het buitenland op 705.000 kijkers (11 procent).

Verder deed vooral NPO 2 het goed: Himmlers Hersen Heten Heydrich scoorde 435.000 kijkers (7 procent), Mind of the Universe trok aansluitend 465.000 kijkers (7 procent) en Nieuwsuur besloot de avond met 668.000 kijkers (11 procent).

RTL 7 en Veronica scoorden met import ruim 300.000 kijkers, Net5 bijna 300.000 kijkers, RTL 8 scoorde ruim 200.000 kijkers met CSI en RTL 5 bijna 200.000 kijkers met herhalingen.

NPO 3 was, ondanks de Nederlandse programmering, de minst bekeken top-tienzender op prime time. Vechtershart trok 113.000 kijkers (2 procent), Neem Je Zwemspullen Mee 89.000 kijkers (1 procent), Filemon Slaat Door 133.000 kijkers (2 procent) en Klikbeet 113.000 kijkers (3 procent).

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (3,1 miljoen), Studio Sport Eredivisie (3,1 miljoen), Studio Sport (1,3 miljoen), Half Acht Nieuws (473.000) en vtwonen (440.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (920.000), Studio Voetbal (857.000), Shownieuws (839.000), Broadchurch (447.000) en De Monitor (363.000) het meest in trek.

NPO 1 avondmarktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 35 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 11 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 3.115.000
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 3.102.000
03. De Reünie (NPO1) 1.688.000
04. Bed en Breakfast (NPO1) 1.424.000
05. Studio Sport (NPO1) 1.312.000


06. It takes 2 (RTL4) 1.074.000
07. Hart van Nederland (SBS6) 920.000
08. Studio Voetbal (NPO1) 857.000
09. Shownieuws (SBS6) 839.000
10. Wegmisbruikers (SBS6) 752.000


11. Oplichters in het buitenland (SBS6) 705.000
12. Nieuwsuur (NPO2) 668.000
13. Feyenoord – Heracles (FS3E) 620.000
14. Ontvoerd (RTL4) 601.000
15. Autosport F1 GP ESP (Ziggo) 598.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 34.6%
2. RTL4 / 10.8%
3. SBS6 / 10.3%
4. NPO2 / 5.1%
5. Vero / 3.7%


6. NET5 / 3.3%
7. RTL7 / 3.1%
8. RTL8 / 2.8%
9. NPO3 / 2.3%
10. RTL5 / 2.0%


11. Ziggo / 1.4%
12. ID / 0.8%
13. SBS9 / 0.8%
14. Discov / 0.7%
15. N.geog / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 42,0%
2. RTL Nederland 18,7%
3. SBS Groep 18,1%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen