Bijna kwart miljoen kijkers voor Filemon Slaat Door
De kijkcijfers van zondag 7 mei 2017 (SKO)
De nieuwe egoshow van Filemon Wesselink is zondagavond met magere kijkcijfers van start gegaan op NPO 3. De eerste aflevering van Filemon Slaat Door scoorde vanaf tien uur ’s avonds 223.000 kijkers (3,5 procent). Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. NPO 3’s Nederlandse zondagavond heeft het al weken moeilijk. De serie Vechtershart en de ‘dik of zwanger’-show Neem Je Zwemspullen scoorden ditmaal 232.000 kijkers (3,5 procent) en 200.000 kijkers (2,9 procent).
Zusterzender NPO 1 was met afstand marktleider van de avond. Van zes tot twaalf keek gemiddeld bijna eenderde van alle mensen, namelijk 31 procent, naar ’s lands eerste zender.
NPO 1 was vooral zo populair vanwege het Achtuurjournaal (3,3 miljoen en 52 procent) en Studio Sport Eredivisie (2,8 miljoen en 50 procent) in de vooravond. Vanwege de verwachte ontknoping in de Eredivisie duurde Studio Sport extra lang, waardoor de primetime-programmering pas om 21.10 uur begon.
De Reünie scoorde op dat tijdstip bijna 1,6 miljoen kijkers (23 procent), waarmee het goud op prime time pakte. De TV Show trok aansluitend 1,4 miljoen kijkers (24 procent).
RTL 4 hield op prime time rekening met de extra lange Studio Sport en zond It Takes 2 daarom niet om 20.00 uur, maar om 21.10 uur uit. Op dat tijdstip keken er bijna 1,2 miljoen mensen (18 procent) naar de zangshow, ongeveer evenveel als naar de première van vorige week.
Voorafgaand trok een Onrtvoerd-herhaling 715.000 kijkers (11 procent). Aansluitend scoorde Familie Kruys 852.000 kijkers (19 procent).
SBS 6 was de nummer drie op prime time: Wegmisbruikers kwam uit op 809.000 kijkers (12 procent) en Oplichters in het Buitenland op 771.000 kijkers (12 procent).
Verder deed vooral NPO 2 het goed: Himmlers Hersen Heten Heydrich kwam uit op 420.000 kijkers (6 procent), Mind of the Universe op 326.000 kijkers (5 procent) en Nieuwsuur op 623.000 kijkers (10 procent).
Slechts één andere zender haalde op prime time de kijkcijfer top 25: Veronica. Dat station trok met Hawaii Five-O 295.000 kijkers (4 procent). Alle andere zenders trokken minder bekijks op prime time.
Vooravond en late avond
Het Achtuurjournaal (3,3 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,8 miljoen), Studio Sport (1 miljoen), Half Acht nieuws (644.000), vtwonen (542.000) en De Grote Verbouwing (390.000) waren de vooravondtoppers.
Op de late avond waren de TV Show (1,4 miljoen), Hart van Nederland (879.000), Familie Kruys (852.000), Studio Voetbal (780.000) en Shownieuws (620.000) het meest in trek.
NPO 1 avondmarktleider
NPO 1 was avondmarktleider met 31 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 13 procent en SBS 6 brons met 10 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 3.344.000 02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.773.000 03. De Reünie (NPO1) 1.562.000 04. TV Show (NPO1) 1.394.000 05. It Takes 2 (RTL4) 1.160.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 30.8% 2. RTL4 / 13.1% 3. SBS6 / 10.4% 4. NPO2 / 5.2% 5. Vero / 4.0%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 39,1% 2. RTL Nederland 22,6% 3. SBS Groep 18,0% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |