‘RTL Late Night nog wel rendabel ondanks kijkcijferval’

Geplaatst op Fri 28 Apr 2017 om 11:30

RTL Late Night is op dit moment nog wel rendabel, ondanks de enorme kijkcijferval van het programma sinds de jaarwisseling. Dat zegt Ruud de Langen van Mindshare, het belangrijkste bedrijf dat zendtijd inkoopt voor adverteerders, in het AD. RTL Late Night is niet langer de winnaar op de late avond. “RTL Late Night, voor de zender een belangrijk anker in de avond, is nog niet zo ver dat het niet rendabel meer is. Maar ze maken zich bij RTL zeker zorgen over de dalende lijn.

Jinek trok in 2017 tot nu toe gemiddeld 947.000 kijkers, Pauw zit op 852.000 kijkers en Tan op 645.000 kijkers (en 756.000 kijkers inclusief de vrijdaguitzending).

Wel doet Tan het veel beter in de commerciële doelgroep 20 tot 49-jarigen met een marktaandeel van 20 procent. De concurrent op NPO 1 blijft daar steken op 12 procent.

De Langen wijst erop dat Tan nu nog maar gemiddeld 294.000 boodschappers per avond trekt en dat dat aantal daalt. “RTL Late Night zit in een neerwaartse lijn. Het is simpel. Hoe meer kijkers, hoe meer geld je verdient.

RTL mag hopen dat RTL Late Night niet verder wegzakt. “Want als dit doorzet, dan sterft het programma langzaam af en dat moet je niet willen.

Het AD-artikel ‘De late tv-avond is voor de 50-plusser’ kunt u lezen via Blendle.

Foto: RTL








9 Reacties op “‘RTL Late Night nog wel rendabel ondanks kijkcijferval’”


  1. Mike

    Gewoon een slijmerig flutprogramma met nul komma nul relevantie in deze woelige tijden.

  2. Jan

    Tan op 645000 kijkers (en 756000 inclusief de vrijdaguitzending).

    Wat een domme redenering, dan heeft Tan gemiddeld dus 756000 kijkers want tuurlijk hoort bij een gemiddelde de vrijdaguitzending. Bij Jinek doen we toch ook geen gemiddelde zonder de dinsdaguitzending!

  3. Frank

    Gelul al kijkt er niemand dan gaan ze nog door met dit slappe gelul. Ze hebben niets anders dan een biljartbal met een spraakgebrek.

  4. andre

    RTL Z is stervende. Nu ook documentaires in de middag tussen 11 en 16!

  5. rob

    Laatste weken lijkt het weer iets beter te gaan met Late Night. Prima dat er kritisch over word geschreven maar dat de cijfers de laatste weken wat beter zijn staat niks over in dit artikel. Het verschil met Pauw valt mee. Wel snap ik dat RTL zich zorgen hier over maakt. Interessant zou zijn vergelijking late night/ jinek en pauw /late night het verschil in kijkcijfers. Tegenover Pauw is het kleiner

  6. Flits Bom

    Mooi is dat , hoe die man door zijn sexuele driften zijn carrière om zeep helpt.

  7. PETER

    ook als zou er niemand kijken dan nog hebben ze minimaal 500.000 kijkers

  8. Anonymous

    Beetje achterlijk om de vrijdagavond apart te rekenen.

    Trouwens je ziet dat de cijfers de laatste tijd ietsje beter worden.

    En in 20-49 is het 20% vs 12% voor Pauw. Waar gaat dit over. Adverteerders gaan echt niet opeens naar NPO1 voor hun stokoud publiek.

  9. noel

    Late Night zit de laatste weken weer wat in een stijgende lijn:
    ma: 520.000 (hele slechte lead-in)
    di: 726.000
    wo: 827.00
    do: 750.000

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.