Seizoensopener Idols niet in kijkcijfer top 15


De kijkcijfers van woensdag 1 februari 2017 (SKO)

Het tweede RTL 5-seizoen van de talentenjacht Idols is woensdagavond van start gegaan met 718.000 kijkers, ruim 11 procent marktaandeel. Daarmee wist de show geen plaats te veroveren in de dagelijkse kijkcijfer top 15. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Idols ging vorig jaar nog van start met ruim 1,5 miljoen kijkers op dezelfde zender. Uiteindelijk scoorden de vijf auditie-afleveringen gemiddeld 1,2 miljoen kijkers. De score van woensdag ligt daar wel heel ver onder.

Idols was het zeventiende meest bekeken programma van de avond. Voor een plek in de kijkcijfer top 15 had Idols meer dan 762.000 kijkers nodig.

Toch is dik 11 procent marktaandeel voor RTL 5 alles behalve een verkeerde score. Ter vergelijking: het laatste weekgemiddelde van de zender is nog geen 3 procent.

De kijker koos op prime time weer massaal voor NPO 1: Tussen Kunst en Kitsch noteerde 1,8 miljoen kijkers (27 procent), waarna 1,3 miljoen mensen (22 procent) bleven zitten voor Endeavour.

RTL 4 bood het meest bekeken alternatief met Staatsloterij Puur Geluk, goed voor 884.000 kijkers (14 procent). Zwarte Tulp stelde aansluitend wederom erg teleur met 629.000 kijkers (10 procent).

Tijdens Zwarte Tulp werd RTL 4 ingehaald door SBS 6, die met Gestalkt 762.000 kijkers (12 procent) noteerde. Voorafgaand aan Gestalkt trok De Smaakpolitie met ‘de smerigste keuken ooit’ slechts 457.000 kijkers (7 procent).

De andere meest bekeken titels op prime time waren De Gevaarlijkste Wegen van de Wereld met 571.000 kijkers (9 procent) op NPO 3, De Maatschap met 545.000 kijkers (8 procent) op NPO 2, Nieuwsuur met 504.000 kijkers (9 procent) op NPO 2 en Zembla met 486.000 kijkers (8 procent) op NPO 2.

Dream School scoorde na De Gevaarlijkste Wegen een prima 427.000 kijkers (7 procent). RTL 7 en RTL 8 scoorden rond de 200.000 kijkers met films en Veronica bijna 300.000. Net5 trok met vtwonen: verbouwen of verhuizen 265.000 kijkers (4 procent).

Vooravond en late avond

Het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), DWDD (1,4 miljoen), Half Acht Nieuws (1,3 miljoen), GTST (1,2 miljoen), Zesuurjournaal (1,1 miljoen), EenVandaag (1,1 miljoen), RTL Boulevard (922.000), Editie NL (807.000) en Utopia (528.000) waren de vooravondtoppers.

Om vijf uur ging de strijd tussen Tijd voor MAX (495.000) op NPO 1, RTL Live (261.000) op RTL 4 en Huizenjacht (276.000) op SBS 6.

Op de late avond waren Hart van Nederland (947.000), Jinek (930.000), RTL Late Night (827.000) en Shownieuws (737.000) het meest in trek.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakte zilver met 16 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.382.000
02. Tussen kunst en kitsch (NPO1) 1.788.000
03. De wereld draait door (NPO1) 1.389.000
04. Endeavour (NPO1) 1.315.000
05. Half acht nieuws (RTL4) 1.270.000


06. Goede tijden slechte tijden (RTL4) 1.222.000
07. Journaal 18:00 (NPO1) 1.123.000
08. EenVandaag (NPO1) 1.118.000
09. Hart van Nederland (SBS6) 947.000
10. Jinek (NPO1) 930.000


11. RTL Boulevard (RTL4) 922.000
12. Staatsloterij Puur Geluk (RTL4) 884.000
13. RTL Late Night (RTL4) 827.000
14. Editie NL (RTL4) 807.000
15. Gestalkt (SBS6) 762.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.6%
2. RTL4 / 16.2%
3. SBS6 / 9.5%
4. NPO2 / 6.8%
5. RTL5 / 5.8%


6. NPO3 / 4.6%
7. NET5 / 3.9%
8. RTL7 / 3.6%
9. Vero / 3.2%
10. RTL8 / 2.7%


11. SBS9 / 1.4%
12. TLC / 1.0%
13. N.geog / 1.0%
14. RTLZ / 0.9%
15. Ziggo / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,0%
2. RTL Nederland 28,3%
3. SBS Groep 18,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

Noot bij marktaandelen per zendergroep: opgeteld zijn de marktaandelen van de drie grootste zenders van NPO en de vier grootste zenders van RTL en SBS.

Foto: RTL

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen