VARA: ‘Nederlanders doen minder moeite voor moslims’

De VARA komt met een documentaire over moslims die de hand reiken aan de Nederlandse samenleving. Andersom is dat volgens de omroep steeds minder het geval. Dat heeft ze laten weten in een persbericht. Kees Schaap volgt in de documentaire De Baardmannetjes een jaar lang een groepje vrijwilligers rond de moskee van Roosendaal. “Aangezien steeds minder Nederlanders moeite doen voor de moslims, laat dan de moslims degenen zijn die de hand reiken naar de Nederlandse samenleving.

De groep vrijwilligers ontstond nadat er een varkenskop werd gegooid naar de moskee. Toen besloot de voorzitter van de nieuwe moskee in Roosendaal dat het tijd is voor een nieuwe aanpak.

Via allerlei buurtinitiatieven probeert de groep vrijwilligers van de moskee om ‘de liefde te winnen van de buurtbewoners’. “Maar dat blijkt niet eenvoudig en het wordt door de aanslagen in Parijs steeds moeilijker. Als onverlaten de moskee in brand proberen te steken, is de wanhoop nabij“, aldus de omroep.

De Baardmannetjes is op dinsdag 1 november om 22.55 uur te zien op NPO 2.

Foto: BNN/VARA

78 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Bizar
augustus 22, 2016 00:03

@Zouhir

Je vraagt welke haat ik bedoel en vervolgens heb je het over haat van beide kanten. Dus je erkent dat er dus wel degelijk haat bestaat onder moslims. Ik baseer dat op wat ik zelf hoor van moslims (ook hier op internet) en de vele aanslagen die al gepleegd zijn door moslims gericht tegen het Westen. Het is interessant dat je dat aspect negeert en in plaats daarvan een heel betoog houdt over de reactie van Claire, hoewel dat ook maar de mening van een persoon is. Hoe weet jij dat er zo veel haat is tegen moslims? Nogmaals, het zou leuk zijn als je je boodschap van positiviteit ook in de moslimgemeenschap zou verkondigen.

Gast
Anoniem
augustus 21, 2016 23:11

@Daan Eens! Goed en netjes geformuleerd.

Gast
Anoniem
augustus 21, 2016 23:09

@22.45 Dat zeggen die andere partijen nu maar als de PVV de grootste word dan zullen ze toch echt anders (moeten) praten. De VVD zal sowieso overstag gaan om maar in de regering te blijven. Ook de SP met 1 of 2 kleine partijen (50 plus/PVD). De PVV is rechts. De SP links maar over heel veel onderwerpen verschillen ze niet zoveel van mening. De partij programma’s van deze 2 partijen liggen dichter bij elkaar dan nu bij de VVD en PVDA het geval is.

Gast
Daan
augustus 21, 2016 21:23

De VARA laat hiermee opnieuw zien dat zij in hun typische links naieve wereldbeeld totaal niet weten wat er speelt in de nederlandse samenleving. Juist de moslims laten zien dat zij geen behoefte hebben aan integratie en samenleven. Dat dan 1 uitzondering gelijk groots wordt opgepakt om, ten onrechte, aan te tonen dat het eigenlijk allemaal aan de nederlanders ligt is een inmiddels wel erg uitgekauwde linkse drogredenatie.

Gast
Piet Paulus
augustus 21, 2016 18:08

Als onze Minister President Rutte bepaalde groepen in onze samenleving een fijne ramadan wenst op Twitter en Facebook en anderen geen fijn Pasen of Kerstdagen…dan weet je waar het naartoe gaat.

Gast
Darius
augustus 21, 2016 12:59

Verkiezingen komen er aan dus de arbeidersomroep moet alle zeilen bijzetten om te zorgen dar er wat zeteltjes bij de PvdA bijkomen.

Gast
Wim Heitinga
augustus 21, 2016 11:11

Slachtoffergedrag is een belangrijk onderdeel van de eerste fase van jihad, islamkenner David Wood legt dit in onderstaand filmpje “Three Stages of Jihad” uit.
Een Must See voor iedereen die islam wil begrijpen.

https://www.youtube.com/watch?v=UPLqVL4GHVU

Gast
Bert43
augustus 21, 2016 05:31

@anonieme loser zondag 21 augustus 2016 om 4:42
Bezoek eens de Hogescholen en Universiteiten in de 4 grote steden. Genoeg studenten die van Marokkaans en Turks afkomst zijn.

Gast
Bert43
augustus 21, 2016 05:24

@anonieme loser zondag 21 augustus 2016 om 4:42
Bezoek eens de Hogescholen en Universiteiten in de 4 grote steden. Genoeg mensen die van Marokkaans en Turks afkomst zijn.

Gast
anonieme loser
augustus 21, 2016 04:42

Zouhir, helaas kunnen wij niet zoals jij onder onze echte naam reageren omdat je geloofsgenoten ons dan bedreigen en geweld niet zulen schuwen.
Al kan het best dat ik nu tegen een linkse Groenlinks troll reageer die expres een nette reactie met buitenlandse naam geeft om net te doen alsof er ook beschaafde moslims zijn.
Als je echt een marokkaan/nederlander bent dan zul je net als ons inzien dat jij een hele grote uitzondering bent, helaas!
Blijf zo doorgaan en je zult merken dat je respect krijgt en genoeg kansen van autochtonen. Maar dat merk je ongetwijfeld al een tijd, en sinds je een mooie studie hebt afgerond zie je dat de overheid je ook genoeg kansen heeft gegeven.
Helaas zijn er verreweg een groot deel intoleranten uit de Islam hoek en ik zie de toekomst heel somber in. En de politiek van afgelopen 40 jaar is voor de 100 procent verantwoordelijk voor de ellende en zelfs nog meer dan de allochtonen die problemen veroorzaken.

Gast
Ad
augustus 21, 2016 00:14

De echte Syrische vluchtelingen zitten in Turkije, Libanon, Jordanië (en de rijke onder hen) in de golfregio.

Gast
Jaap
augustus 21, 2016 00:13

Bedankt Tijn! Een zer leerzaam youtubefilmpje en wat een hoog niveau. Ik heb er veel van opgestoken. Begrijp de islam ook 10 keer beter nu.

Gast
Tim
augustus 21, 2016 00:04

Stem PVV!

Gast
Tim
augustus 21, 2016 00:01

Robbert
Het zijn allemaal gelukszoekers; of zo nou uit christelijk Eritrea komen of islamitisch Syrië. Ook arbeidsmigranten uit de EU ben ik ook zat met hun lawaai en drankproblemen.

Gast
Anoniem
augustus 20, 2016 23:11

Robbert

Gelukzoekers, geen vluchtelingen.

Gast
Robbert
augustus 20, 2016 23:07

De Islam is zo dringend , dat vluchtelingen voor andere vluchtelingen moeten vluchten in een azc .

Gast
Pieter Helenius
augustus 20, 2016 23:03

En weer het zoveelste weg-met-ons kotsprogramma van de VARA. Wat is dat voor een onzin dat Nederlanders ‘moeite voor moslims’ zouden moeten doen?
Geen enkele behoefte aan. Moslims zorgen met een hun continu opdringerigheid van ‘respect voor cultuur, hoofddoekjes, ramadan en al hun andere achterlijkheden’ zonder enige wederkerigheid alleen maar voor een totale afkeer. 1 ding weet ik zeker, ik wil geen omgeving waarbij ik continu er aan herinnerd moet worden dat er lieden met een gedegenereerd geloof rondlopen. Laat moslims lekker met hun VARA en GroenLinks vriendjes spelletjes doen, maar laat de beschaafde burger gewoon zijn eigen weg kiezen en ja dat zal heel vaak, zo niet bijna altijd, zo ver mogelijk verwijderd zin van die lieden die zich als moslim afficheren. Iemand die zich er op voorstaat een geloof aan te hangen dat anderen als ondergeschikt ziet, daar wens ik absoluut geen moeite voor te doen, anders dan onze kinderen en kleinkinderen voor nog meer van dat soort lui te behoeden.

Gast
Anoniem
augustus 20, 2016 22:49

Jan

Dat kan niet.
Check de grondwet.

Gast
Jan
augustus 20, 2016 22:48

Anonymous: wel als ze zoveel zetels winnen dat ze alleen kunnen regeren. Brexit wed ook onmogelijk geacht.

Gast
Anoniem
augustus 20, 2016 22:45

Jan

PVV zal veel winnen, maar niemand wil met ze regeren. Helaas.

Gast
Palmface
augustus 20, 2016 22:44

Welke ‘moeite’ wordt er nagelaten dan? Wat een linkse gestoordheid weer. ‘Zij’ willen geen ‘ons’ niet huwen, zij indoctrineren vrouwen die vervolgens menen dat bedekkende kleding hun ‘eigen wil’ is, zij willen niet eerlijk praten over het begrip jihad terwijl de islamterreur om zich heen slaat. zij accepteren geen kritiek op hun geloof. Oh VARA, waarom laat u mij zo kotsen? Bloed kleeft aan je maakbaarheidshandjes.

Gast
Jan
augustus 20, 2016 22:41

Straks met de verkiezingen wint PVV fors. Er zijn zooooveel die de islam meer en meer dan zat zijn! Wij zijn hier in NL, ja? Soms lijkt het wel of het hier het MO is. Afijn, PVV wint fors. A la Brexit en de oudjes in de UK die daar massaal voor stemden. Het gaat overigens knalsupergoed in de UK nu, qua economie en werkloosheid. De NL politiek is natuurlijk weer ‘totaaaaaal geschokt’, ‘dit hadden we niet zien aankomen’ en ‘onverwachts’. My ass. Alles wijst er nu al op. De oude machtsbolwerken, de partijen van weleer hebben niets meer in te brengen, hun macht is op. Voorbij. Integreren of anders opzouten. Liefst helemaal opzouten.

Gast
Tijn.
augustus 20, 2016 22:26

@mezelf:
En dan weet je ook waarom het nooit wat gaat worden.

Gast
Jan Luis in de Pels
augustus 20, 2016 22:24

Wij doen niks voor moslims ? Ha, hier wordt alles voor moslims gedaan door de linksmenschen !
Het wordt tijd dat die ondankbare honden eens wat terug doen !
Liefst terugkeren……

Gast
Afvallige
augustus 20, 2016 22:23

@Zouhir

Ik heb genoeg van Taqqiyya! Jarenlang gedaan, nu niet meer nodig! Ik ben genezen van de Islam! Ben nu vrij van geloofsonzin! Ik raad jou aan om het zelfde te doen! Je bent mooi weer aan het spelen en neigt naar Taqqiyya!

Gast
Tijn.
augustus 20, 2016 22:18

Verplicht kijkvoer:

De bovenheidsklasse en de zieligheidsindustrie; Sid Lukkassen en Wim van Rooy

https://www.youtube.com/watch?v=HYev8pnKtoc (53 min)

Dan begin je moslims te begrijpen.

Gast
Elke
augustus 20, 2016 22:08

Laatst een onheilspellend artikel gelezen. In Duitsland zijn veel asielzoekers en veel islamieten. Nu worden ze nog beschermd, maar als de sfeer echt omslaat, kan – net als 100 jaar geleden – het hele vluchtelingenverhaal nog wel eens anders gaan aflopen. Juist in dat land met zijn donkere verleden. Bizarre gedachte. Niet geheel onmogelijk. De islam is zo ‘dwingend’ omdat islamieten vanaf hun geboorte worden gehersenspoeld met islam. Alles is islam: school, kerk, sportschool, eten, vriendjes, rechtspraak, tv, noem maar op. De Verlichting of een scheiding der machten, wat heldere, zelfdenkende geesten in het westen hebben bedacht, heeft nooit plaatsgehad in dat soort landen. Mannen hebben de macht en willen dat graag zo houden. Veel zal er niet veranderen.

Gast
Jasper V
augustus 20, 2016 21:47

Ik ben het helemaal met Claire eens. En Zouhir, jij kunt mooi praten, jij bent geen realist en daarbij wereldvreemd. Jij wilt alles goedpraten en doen alsof we allemaal zo lief zijn voor elkaar. Het hele Midden Oosten staat in brand en ligt bijna in puin dus als je iemand wilt opvoeden begin dan daar, bij jouw Moslimbroeders en laat ons met rust, wij redden ons wel. En je wilt dat iedereen zijn naam bekend maakt, prima, als jij daarna zorgt dat niemand bedreigd wordt, maar dat gaat niet gebeuren, vandaar. Het kan helaas niet anders, dankzij jou medebroeders. Kijk maar naar jouw Turkse broeders, die gaan elkaar nu in Nederland ook al te lijf, en waarom?

Gast
Anoniem
augustus 20, 2016 21:16

21:14

Dan ga je met de taxi.

Gast
Anoniem
augustus 20, 2016 21:14

Waarom zou ik iets voor moslims moeten doen? Ze doen ook helemaal niks voor mij, ik ben tenslotte geen “broeder”. Ze brengen niets dan ellende. Zelfs onbezorgd op vakantie kan al niet mee, gezien alle extra controles op schiphol.

Gast
Marc
augustus 20, 2016 20:36

Moslims hebben 40 jaar en bijna 1 miljard subsidie gehad en volop kansen om mee te doen. Islam en open, vrije, multicultuur gaan NIET samen, nergens op de wereld en ook niet in het Westen. Islam is monocultuur: Allah en Mohammed, meer mag er niet zijn. Dus: jodenhaat, christenhaat, hinduhaat, budhahaat, westenhaat, homohaat, vrouwenonderdrukking, moord, doodslag, geweld, onderdrukking, criminaliteit, jihad, economische-jihad, leugen-jihad, geboorte-jihad, kleding-jihad. Islam heeft in 1400 jaar meer doden en slachtoffers gemaakt dan Hitler en Stalin bij elkaar. Islam moet toaal verboden worden, zoals het Nazisme verboden is. De koran moet verboden worden, zoals Mein Kampf verboden is. Mein Kampf is trouwens in het Midden-Oosten het best verkochte boek na de koran. Een diepe schande dat een rode omroep als de VARA met haar oorlogsverzet deze moslim nazi ideologie steunt. PvdA op naar 0 zetels. Vara afschaffen.

Gast
Roelof
augustus 20, 2016 20:05

Ik vind dat moslims evenveel de hand gereikt dient te worden, als moslims niet-moslims de hand reiken in islamitische landen. Die hoofddoek is bijvoorbeeld bedoeld om niet verkracht te worden door moslims. Van mijn part rotten ze een eind op i.p.v. dat we zoiets gaan omdraaien.

Gast
bonnetje
augustus 20, 2016 19:57

Zouhir Benguedda wanneer je iets over moslims/islam zegt moet je meteen beveiligd worden en ben je je leven niet zeker vandaar anoniem, als een moslim haat-baard kan je alles zeggen/maken.

Gast
Eddy
augustus 20, 2016 19:42

@Jay. Zo denk ik er ook over. Opflikkeren allemaal!

Gast
joost
augustus 20, 2016 17:16

De pvdA, de Vara, pleitbezorgers van alles wat islam en moslim is.

Zij willen Nederland veranderen.

Gast
Alaaaafffff
augustus 20, 2016 16:55

Er zijn ook goede moslims. Op de site van Justitie staan ze alle 5

Gast
Zouhir Benguedda
augustus 20, 2016 14:26

In het kader van openheid, eerlijkheid en transparantie zou het mensen ook sieren wanneer ze hun echte naam opgeven op het internet. Dat zou het debat ook ten goede komen. Iets met de ring van gyges.

Gast
Zouhir Benguedda
augustus 20, 2016 14:20

Beste Bizar, je hebt het over de “haat van veel moslims jegens het westen en ons” en geeft aan dat ik mij daar druk over moet maken ipv Claire & co. Allereerst, waar baseer je op dat veel moslims haat koesteren jegens het westen. Hoeveel moslims ken je eigenlijk, ik bedoel, persoonlijk. Ikzelf koester geen haat jegens het westen. En met mij veel moslims. Juist omdat wij zelf onderdeel uitmaken van diezelfde westerse samenleving. Het verschil tussen jou en mij is niet zo groot als je denkt. Grote kans dat we dezelfde idealen hebben: Gelukkig leven, fijn werk, fijne familie en vrienden, vakantie, een auto etc. Zoals ik zei, laten we elkaar zien als individu en niet als groep. Op ieder mens kun je etiketten plakken. Ik ben moslim, maar daarnaast ben ik zo veel meer. Misschien kunnen wij goede gesprekken met elkaar voeren, wellicht dat we ook kunnen lachen met elkaar. Misschien zelfs dat we vrienden kunnen worden. Wat betreft je tweede punt. Er is onmiskenbaar een dichotomie in de samenleving aan het ontstaan. Dat vind ik jammer en is niet nodig. Een dichotomie die geleidelijk is ontstaan waarbij haat van de ene kant (waar die ook is begonnen) beantwoord wordt met haat vanuit de andere kant. Die haat bereikt dan weer een grotere groep met uiteindelijk een akoestiek van haat als gevolg die iedereen beïnvloedt. Ik geloof dat je door verspreiding van positiviteit, eerlijkheid en goedheid die akoestiek van haat kunt neutraliseren.

Gast
Jay
augustus 20, 2016 13:32

Ophoeren met je gemoslim. Klaar mee. Wat mij betreft donderen ze vandaag nog op, allemaal. Ja, ook die gezellige collega en aardige buuv met haar heerlijke baklava. Ook de ‘gematigde moslim’ kiest puntje bij paaltje gewoon voor allah. Dit soort onzin is werkelijk de omgekeerde wereld.

Gast
Piet Paulus
augustus 20, 2016 13:25

Wat is de VARA een afschuwelijke omroep geworden. Vanaf volgende week weer elke keer dezelfde moreel verantwoorde onderwerpen over hoe slecht en verdorven wij Westerlingen zijn. De VARA en de PvdA gaan hand in hand als het gaat om het al jarenlang tolereren en bijdragen aan de vrijwillige segregatie door Moslims. Zij willen leven volgens islamitische gebruiken maar met de financiële voordelen van Europa. En wij hebben daar al jarenlang onder druk van MSM en Politiek nooit iets voor mogen terugvragen. Dus dat men gewoon Turkije als hun vaderland ziet en schijt heeft aan Nederland is met dank aan de VARA en PvdA. Nu schijnheilig de nadruk weer leggen op dat wij daaraan schuldig zijn. Wat mij betreft wordt omroep VARA na maart 2017 verboden omdat zij niet de waarheid verkondigen maar een droombeeld van regressief Links willen opleggen aan Nederland. Walgelijk.

Gast
Bizar
augustus 20, 2016 13:23

Ik had het tegen Zouhir, voor het geval dat dat niet duidelijk was.

Gast
Bizar
augustus 20, 2016 13:21

Ik vind het vreemd dat je je zo druk maakt om de “haat” van mensen zoals Claire en niet om de haat en weerstand van vele moslims jegens ons en het Westen, wat volgens mij een veel groter probleem is en waar volgens mij de gevoelens van Claire een reactie op zijn. Misschien moet je je boodschap van positiviteit wat vaker tegen je geloofsgenoten herhalen.

Gast
Zouhir Benguedda
augustus 20, 2016 13:08

Waarom zoveel haat vraag ik mij af. Samenleven doe je met elkaar. Vandaar het woord samenleving. Daarbij draait het om begrippen als tolerantie, acceptatie, wederzijds respect, begrip etc. We zijn – gelukkig – niet allemaal hetzelfde. Er zijn ook grote verschillen tussen autochtone Nederlanders. Ik vind het jammer dat mensen hun haat en frustratie op een hele groep richten. Heel veel mensen zijn goed geintegreerd en dragen veel bij aan de samenleving. Veel daarvan zijn ook moslim. Waaronder ik. Ik zal nooit een hele groep aanspreken op het gedrag van enkelen, maar een ieder zien als individu. Ik zal de haat van mensen zoals Claire niet beantwoorden met haat voor alle autochtone Nederlanders. Juist, omdat ik weet dat heel veel mensen het niet met Claire eens zijn. Haar woorden, maar ook die van Huib raken mij wel. Ik ben hier 36 jaar geleden geboren uit Marokkaanse ouders. Heb een jeugd en adolecentie doorlopen die niet heel veel anders is dan die van autochtone Nederlanders. Na het vwo heb ik een rechtenstudie gevolgd en ben al geruime tijd werkzaam als advocaat. Laat je niet gek maken door de berichtgeving in de media. In de media zie je vooral negatief nieuws. Positief nieuws verkoopt niet. Gelukkig gaan veel mensen goed met elkaar om. Laten we ons richten op het positieve, het verbindende en gemeenschappelijke. Daar wordt iedereen uiteindelijk beter van, maar bovenal de samenleving. Laten we ook ophouden met het – via internet anoniem – spuwen van gal en verspreiden van haat. Dat is zo makkelijk.

Gast
Gerard
augustus 20, 2016 11:57

Clair , Bart Goed verwoord moet niets hebben deze van een intoleranten cultuur

Gast
Anoniem
augustus 20, 2016 11:39

Lees iets over kerken in het Midden-Oosten. Dat was vroeger hier en daar het geval. Maar lang niet overal, kijk maar Saoudi-Arabie. Als je daar een bijbel bij je hebt wordt je veroordeeld tot een jarenlange gevangenisstraf en duizend zweepslagen als ze je tenminste laten leven. En ook in Egypte, Syrie en noem maar op moeten christenen vluchten vanwege de “tolerantie” van moslims. Diezelfde moslims die naar het westen vluchten en vaak opgevangen worden door ook kerkelijke instanties. Dat ze niet naar Rusland willen vluchten of andere Oosteuropese landen zegt ook genoeg. Neen, overdaad schaadt. Er zijn nu al teveel moslims. Stel je eens voor dat die paar refo’s in Canada en Amerika met Nederlandse achtergrond zich ook zo zouden gedragen als veel moslims. Maar dat doen ze niet, ze integreren met behoud van hun conservatieve levensstijl.
Islam en tolerantie bestaat niet. Ze doen net alsof, als ze de kans krijgen zal men andersgelovigen op een moment gaan vervolgen.

Gast
Jasper V
augustus 20, 2016 11:00

Een Moslim kan best een goed mens zijn maar zijn geloof “de Islam” deugt niet.
Hoe men over vrouwen enz. denkt is toch niet goed te praten. Veel Moslims provoceren met hun kleding. Verdiep je maar eens hoe het gaat in echte “Moslim landen”, daar is nog veel mis en daar wordt je niet vrolijk van. Alles draait om Allah en Mohammed maar die bestaan helemaal niet, dat geldt overigens ook voor God.

Gast
Anoniem
augustus 20, 2016 09:52

@Huib Ben jij bang? Waarom? Een handreiking hoeft niet. Ze moeten gewoon weggaan. Als je je toch niet van plan bent om aan te passen aan een land want kom je dan doen. Opdonderen! Maar bang? Dat moet je nooit zijn.

Gast
Huib
augustus 20, 2016 09:22

Moet ik als homo een handreiking doen naar moslims? Zijn ze verbaasd dat ik bang ben voor de islam? En de VARA ondersteunt ze hierbij?

Gast
Danny Visser
augustus 20, 2016 07:31

Moet deze onzin gemaakt worden van onze belasting centen?
Van mijn mag die VARA uit het publiekebestel want hier hebben we niets aan.
Ze hebben het er zelf naar gemaakt dat we een hekel krijgen aan moslims.
Ben er helemaal klaar mee en hoef geen handreiking van hun.

Gast
Anoniem
augustus 20, 2016 07:17

@Ivs2015, Bart en Claire Helemaal mee eens!

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen