NPO-baas Shula Rijxman wil 50 miljoen euro extra

Shula Rijxman, de nieuwe baas van de NPO, wil dat het budget voor de publieke omroep weer omhoog gaat. Ze vraagt Den Haag om 50 miljoen euro extra. Dat heeft ze gezegd in haar eerste speech als nieuwe NPO-voorzitter. De NPO heeft een budget van zo’n 800 miljoen euro per jaar na de bezuinigingsrondes van de afgelopen jaren. Daar mag wel wat bij, vindt Rijxman. “De maatschappelijke rol van de publieke omroep wordt belangrijker dan ooit daarvoor“, legt ze uit.

Rijxman wil de verharding van de samenleving tegengaan. “De samenleving verhardt en groepen komen tegenover elkaar te staan. De publieke omroep verbindt die groepen, vertelt hen het hele verhaal, confronteert hen met het tegenargument.”

Daar is geld voor nodig, zegt ze. “De publieke omroep heeft de komende jaren innovatiekracht en ook financiële slagkracht nodig om die rol op een verantwoorde manier te kunnen vervullen. Daarom is in de volgende kabinetsperiode structureel 50 miljoen euro extra nodig.”

De verbindende rol van de publieke omroep in onze samenleving, wordt volgens de kersverse voorzitter met de dag belangrijker. “Groepen radicaliseren. Ze horen en zien alleen nog maar datgene wat ze in hun eigen gelijk bevestigt. Waar ziet en hoort de kijker en luisteraar de andere kant van een verhaal. Want in het huidige chaotische medialandschap is het cruciaal om te weten wat echt en onecht is, wat waar en onwaar en wat betaald en onbetaald is.”

De publieke omroep heeft een taak als nooit tevoren. Alleen de publieke omroep en alle samenwerkende productiebedrijven brengen die diversiteit in totale onafhankelijkheid.”

Volgens Rijxman zal de komende jaren door de publieke omroep meer geïnvesteerd moeten worden in een blijvend tolerante en krachtige samenleving: door sterkere producties, door kwaliteit van de on demand-voorzieningen, door privacywaarborging, door ontwikkeling van talent, door nieuwe vormen van distributie, door een veilig TV-domein voor kinderen en sterke jongerenprogrammering.

Nu bezuinigen op die unieke publieke omroeptaak is op termijn de doodsteek voor programma’s die groepen bereiken met een andere opvatting, met een kleiner publiek of met een lastiger verhaal.

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen