Half miljoen kijkers voor omstreden Zomergasten


De kijkcijfers van zondag 31 juli 2016 (SKO)

De seizoensopener van Zomergasten met de omstreden gast Abou Jahjah trok zondagavond 484.000 kijkers naar NPO 2, goed voor bijna 10 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Zomergasten trok vorig jaar een stuk meer kijkers met zijn seizoensopener. Toen was Ahmed Aboutaleb te gast en dat leverde 789.000 kijkers op. Gemiddeld genomen keken er vorig jaar 501.000 mensen naar het uren durende interviewprogramma van de VPRO.

In 2014 keken er gemiddeld 485.000 mensen naar Zomergasten. Toen trok de meest bekeken aflevering, die met ‘wiskundemeisje’ Ionica Smeets, 663.000 kijkers.

In 2013 passeerden twee afleveringen de 800.000-grens: die met Wouter Bos (820.000) en die met Hans Teeuwen (812.000). Gemiddeld keken er dat seizoen 646.000 mensen.

Dit jaar gaat de grote publiekstrekker van Zomergasten waarschijnlijk Mark Rutte worden. Hij zit in de seizoensfinale.

NPO 1 was de grote winnaar op prime time. De Reünie was goed voor 1,1 miljoen kijkers (22 procent), waarna Andere Tijden Sport 812.000 kijkers (15 procent) noteerde.

Het zilver op prime time was voor SBS 6. De Meldkamer noteerde 701.000 kijkers (14 procent), waarna Undercover in Nederland uitkwam op 777.000 kijkers (15 procent).

De zomerse zondag van SBS 6 deed het beter dankzij de ijzersterke lead-in: de wedstrijd om de Johan Cruijff-schaal tussen Feyenoord en PSV trok voorafgaand 1,7 miljoen kijkers (46 procent) en was daarmee de meest bekeken uitzending van de avond.

De andere meest bekeken titels op prime time waren Ranking the Stars met 562.000 kijkers (11 procent) op NPO 3, Obese met 502.000 kijkers (10 procent) op RTL 4 en Moordvrouw met 405.000 kijkers (8 procent) op RTL 4.

Het debuut van Nienke de la Rive Box in 3 Op Reis Roadtrip trok 340.000 kijkers (7 procent) op NPO 3.

Vooravond en late avond

Feyenoord – PSV (1,7 miljoen), Achtuurjournaal (1,5 miljoen), de voetbalhuldiging (1,3 miljoen), de voetbalnabeschouwing (664.000), Studio Sport (573.000) en Half Acht Nieuws (452.000) waren de vooravondtoppers.

Op de late avond waren Hart van Nederland (1 miljoen), Shownieuws (873.000), Midsomer Murders (689.000) en het late Journaal (456.000) het meest in trek.

’s Middags trok de Grand Prix van Duitsland 860.000 kijkers (38 procent) op Ziggo Sport.

SBS 6 marktleider

SBS 6 was avondmarktleider met 24 procent marktaandeel. NPO 1 pakte zilver met 18 procent en RTL 4 brons met 7 procent.

Top 15
01. Feyenoord – PSV (SBS6) 1.709.000
02. Journaal 20:00 (NPO1) 1.542.000
03. Feyenoord – PSV Hul (SBS6) 1.317.000
04. De Reünie (NPO1) 1.135.000
05. Hart van Nederland (SBS6) 1.024.000


06. Shownieuws (SBS6) 873.000
07. Autosport F1 GP Deu (Ziggo) 860.000
08. Andere Tijden Sport (NPO1) 812.000
09. Undercover in Nederland (SBS6) 777.000
10. Voetbal JCS VB (SBS6) 752.000


11. De Meldkamer (SBS6) 701.000
12. Midsomer Murders (NPO1) 689.000
13. Voetbal JCS NB (SBS6) 664.000
14. Studio Sport (NPO1) 573.000
15. Autosport F1 GP NB (Ziggo) 572.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. SBS6 / 24.4%
2. NPO1 / 17.7%
3. RTL4 / 7.4%
4. NPO2 / 6.6%
5. NPO3 / 4.4%


6. RTL7 / 4.3%
7. NET5 / 3.8%
8. RTL8 / 3.6%
9. RTL5 / 3.2%
10. Vero / 3.1%


11. FOXEre1 / 1.2%
12. Discov / 0.9%
13. SBS9 / 0.9%
14. RTLZ / 0.8%
15. Comedy / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. SBS Groep 32,2%
2. Publieke Omroep 28,7%
3. RTL Nederland 18,5%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

De NPO-talkshows vertrekken uit Amsterdam. Een goede zaak?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen