VPRO zet Zomergasten met Jahjah door

Dyab Abou Jahjah zit zondag gewoon in de seizoensopener van Zomergasten, ondanks de hevige protesten. Dat heeft de VPRO laten weten aan De Telegraaf. Jahjah wordt door veel Joden gezien als antisemiet. Een Joodse actiegroep heeft vandaag een protestadvertentie geplaatst in de krant en Frits Barend vindt dat de VPRO aan Joodje pesten doet. Maar, zo laat VPRO TV-hoofdredacteur Karen de Bock weten: “Voor ons zijn dit geen redenen om de uitzending op te schorten.

Belangenorganisatie Federatief Joods Nederland heeft aangifte gedaan tegen de VPRO wegens het ’verspreiden van haat en ondersteunen van terrorisme’. “Door de VPRO is geen strafbaar feit gepleegd, dus we zien de aangifte met vertrouwen tegemoet“, zegt De Bock.

Ze begrijpt dat de kwestie gevoelig ligt. “Je belandt in het Israël-debat. De Joodse minderheid heeft het moeilijk in Nederland en dat vind ik verschrikkelijk. Maar wij willen horen wat Jahjah daarvan vindt, hoe hij daarop reageert.”

Misschien doet hij verwerpelijke uitspraken, maar die worden door meerdere mensen gedaan. Dat kun je negeren, maar je kan ook bekijken waar deze vandaan komen.

Juist een programma als Zomergasten is volgens De Bock geschikt om die uitspraken te leren zien in de context van de persoonlijke geschiedenis van de gast.

Lees ook STER weigert anti-Zomergasten-reclamespotje (vandaag) en alle andere artikelen over Jahjah in Zomergasten.

14 Commentaren
Nieuwste
Oudste Meest gewaardeerde
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Gast
Menno Rottenberg
juli 31, 2016 17:07

Hoop oprecht op een grote rel rondom die zomergast die door de VPRO zijn antisemitische platform krijgt en met hun man uit Teheran de vooral media technische begeiding georganiseerd heeft. Foute boel dus Wat een land leven wij met zo een omroep die niet openstaat voor de debat over eht waarom van dit voor een minderheid als de joodse gemeenschap neit mis te verstane aanval.
Nooit meer is nooit meer dus gaat het maar door, iedere keer, Bah.

Gast
Koen
juli 30, 2016 20:18

Ze waren zeker bang voor lage kijkcijfers!

Gast
Ron de Weijze
juli 30, 2016 17:07

typisch vpro
jullie eigen gelijkheid die ken ik nu wel
dit is niet progressief maar regressief-agressief
wees eens wat zelf-kritischer in plaats van dit altijd bij anderen te leggen

Gast
Els
juli 30, 2016 12:02

De VPRO kickt gewoon op zichzelf. Kijk ons eens bijzonder zijn. Ik denk dat de champagnekurken knalden bij alle mediaophef en bij die aangifte.

Gast
Wigwam
juli 29, 2016 21:41

Lijkt mij een hele lastige klus voor debutantpresentator Thomas Erdbrink. Ik had hem een wat minder controversiële gast gegund.

Gast
Anoniem
juli 29, 2016 18:12

Zo ziet u maar weer:
onze verkapte commerciële belastingomroep heeft overal maling aan.

Gast
Herald
juli 29, 2016 16:32

Het zegt veel dat de VPRO geen gehoord geeft aan alle opzeggingen, maling heeft aan de kritiek vanuit de samenleving, lak heeft aan de bezorgdheid en voeding geeft aan haat door dit walgelijke figuur een podium te bieden.

Gast
mark
juli 29, 2016 16:25

VPRO laat zich gebruiken, het is een omroep zonder ruggengraat.

Gast
Sonja
juli 29, 2016 15:28

Vrijheid van meningsuiting is voor mij heilig; ik vind Jahjah niet echt een foutfiguur. Ik mag hem véél meer dan Sylvana Simons.

Gast
Anoniem
juli 29, 2016 14:09

Waar blijven de Sylvana’s en de Bn-ertjes. Als het om zwarte Piet gaat staan ze vooraan in de rij om te protesteren. Nu deze gruwel een podium krijgt hoor je niet veel.

Gast
Den Draaiert Joost
juli 29, 2016 13:55

Hij valt door deze uitzending alleen nog maar meer door de mand. Ik wil dat wel zien.

Gast
voormalig VPRO-lid
juli 29, 2016 13:47

Jahjah zegt een gevoel van victorie te voelen toen de Twin Towers neergingen
Jahjah was blij met de dood van Theo van Gogh
Jahjah noemde Saddam Hoessein een martelaar
Jahjah vond elke dode Nederlandse soldaat in Irak een overwinning
En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Frits Barend heeft helemaal gelijk en Karen de Bok is een hypocriete trut. Door deze antisemiet een volle avond een kritiekloos podium te bieden (want interviewer is kritiekloos journalist uit Iran) bereikt de 90-jarige VPRO haar complete dieptepunt. Compleet krankzinnig en schandalig om deze Arabische haatzaaier een tv-avond aan te bieden.

Waar zijn de interne protesten van VPRO-medewerkers? Waarom grijpt het bestuur niet in? Zijn jullie allemaal gehersenspoeld? Ooit was dit een omroep met vrijzinnige geesten en het tegenovergestelde van religieuze fanatici. En nu buigen jullie daarvoor. Waarom? Bang voor jullie baantjes? Geen eigen mening meer? Alles voor de kijkcijfers?

Jullie zijn een grote schande en verdienen het om in de toekomst te worden opgeheven.

Gast
snuifje
juli 29, 2016 13:39

Afkomstig uit een cultuur waar je hand wordt afgehakt als je een appel steelt. Vervolgens in het Westen van alle vrijheden gebruik maken maar wel alles wat Westers is verketteren. En wij geven zo’n enge meneer een podium. Wakker worden, niet doen!

Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen