Max Verstappen bezorgt Ziggo Sport miljoen kijkers


De kijkcijfers van zondag 15 mei 2016 (SKO)

De Nederlandse Formule 1-coureur Max Verstappen (18) heeft de nieuwe tv-zender Ziggo Sport zondagmiddag enorm veel kijkers bezorgd. Het verslag van de Grand Prix van Spanje, die hij als eerste Nederlander én als jongste coureur ooit won, trok tussen 13.55 en 15.50 uur een publiek van maar liefst 1 miljoen kijkers naar het tv-station, goed voor een marktaandeel van 36 procent. De één uur durende nabeschouwing trok 1,1 miljoen kijkers (34 procent), blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek.

Het is de hoogste score ooit voor Ziggo Sport sinds de start in november. Het tv-station, dat alleen beschikbaar is voor klanten van Ziggo, komt met de nabeschouwing en het daadwerkelijke verslag van de Formule 1-wedstrijd terecht op plek 6 en plek 9 in de dagelijkse top 15 van meest bekeken programma’s.

Aan kop in deze top 15 staan vier programma’s van NPO 1 en één van SBS 6. NPO 1 was met het Achtuurjournaal (2,4 miljoen en 44 procent) en Studio Sport (1,8 miljoen en 40 procent) winnaar in de vooravond en met Tussen Kunst en Kitsch (1,7 miljoen en 30 procent) en Eén tegen 100 (1,7 miljoen en 28 procent) de winnaar op prime time.

SBS 6 was met Hart van Nederland (1,2 miljoen en 24 procent) de winnaar op de late avond, maar deed het ook niet onverdienstelijk op prime time: daar trok Undercover in Nederland 894.000 kijkers, goed voor 15 procent marktaandeel. Wegmisbruikers trok ervoor 640.000 kijkers (11 procent).

Het was echter niet SBS 6, maar RTL 4 dat het meest bekeken alternatief bood voor NPO 1. Linda de Mols Familie Kruys noteerde 1,1 miljoen kijkers (17 procent), Vermoord in het Buitenland kwam uit op 716.000 kijkers (13 procent) en Love is in the Air op 678.000 kijkers (12 procent).

De andere meest bekeken titels op prime time waren het Journaal van tien uur met 564.000 kijkers (10 procent) op NPO 2 en Hawaii Five-O met 356.000 kijkers (6 procent) op Veronica.

Vooravond en late avond

Naast het Achtuurjournaal en Studio Sport waren in de vooravond vooral Erica op Reis met 911.000 kijkers, Half Acht Nieuws met 779.000 kijkers en Carlo’s TV Café met 488.000 kijkers in trek.

Op de late avond werden naast Hart van Nederland vooral Shownieuws (1 miljoen), Andere Tijden Sport (942.000), Het Zijn Net Mensen (566.000) en Lewis (445.000) goed bekeken.

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 27 procent marktaandeel, RTL 4 pakt zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 11 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.354.000
02. Studio Sport (NPO1) 1.793.000
03. Tussen kunst en kitsch (NPO1) 1.739.000
04. Een tegen 100 (NPO1) 1.718.000
05. Hart van Nederland (SBS6) 1.236.000


06. Autosport F1 GP ESP NB (Ziggo) 1.125.000
07. Familie Kruys (RTL4) 1.077.000
08. Shownieuws (SBS6) 1.012.000
09. Ausosport F1 GP ESP (Ziggo) 1.005.000
10. Andere Tijden Sport (NPO1) 942.000


11. Erica op Reis (NPO1) 911.000
12. Undercover in Nederland (SBS6) 894.000
13. Half acht nieuws (RTL4) 779.000
14. Vermoord in het buitenland (RTL4) 716.000
15. Wielrennen Giro d’Italia (NPO1) 701.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 26.6%
2. RTL4 / 13.7%
3. SBS6 / 11.3%
4. Vero / 5.1%
5. NPO2 / 4.3%


6. RTL5 / 4.0%
7. RTL8 / 3.3%
8. NPO3 / 3.0%
9. RTL7 / 2.9%
10. NET5 / 2.8%


11. Ziggo / 1.3%
12. SBS9 / 1.2%
13. TLC / 1.1%
14. Discov / 0.8%
15. FOX / 0.7%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 33,9%
2. RTL Nederland 23,9%
3. SBS Groep 20,4%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 

Wat vindt u?

Alle polls

Heeft Matthijs van Nieuwkerk de piek van zijn carrière al bereikt?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen