Linda de Mol-serie Familie Kruys onder miljoengrens
De kijkcijfers van zondag 8 mei 2016 (SKO)
De Linda de Mol-serie Familie Kruys heeft zondagavond voor het eerst sinds de start in 2015 minder dan een miljoen kijkers getrokken. Er keken zondagavond om tien uur, na zonsondergang, 993.000 mensen naar de RTL 4-serie, goed voor 18 procent marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De eerste drie afleveringen van Familie Kruys 2 scoorden direct na kijkcijferhit Miljoenenjacht zo’n 1,5 miljoen kijkers, maar op eigen benen heeft de serie het lastiger.
Familie Kruys staat nu al vier afleveringen na John van den Heuvels Vermoord in het Buitenland, dat minder dan de helft van het aantal Miljoenenjacht-kijkers trekt. En dat merkt de serie: al vier weken op rij zet ze nu een nieuw laagterecord neer. Vorige week keken er 1,025 miljoen mensen (18 procent).
Vorig jaar keken er meer mensen naar Familie Kruys, dat toen eveneens drie afleveringen lang na kijkcijferkanon Miljoenenjacht stond. De première was destijds goed voor een magische 2,5 miljoen kijkers.
Die kijkersgroep wist De Mol niet lang vast te houden. Na de eerste aflevering hield de tv-koningin publiekelijk rekening met een fikse kijkersafname, mede vanwege de kritische reacties op sociale media. “Maar dan nog: als er 1,8 miljoen overblijven, dan is het nog steeds succesvol“, zei ze. Het werden er 1,9 miljoen. Later zakte dat naar 1,4 miljoen kijkers.
Familie Kruys was zondag de nummer vier op prime time. Alleen de NPO 1-titels Studio Sport Eredivisie (2 miljoen en 39 procent), De Reünie (1,4 miljoen en 27 procent) en Eén tegen 100 (1,6 miljoen en 29 procent) deden het beter.
De andere meest bekeken titels op prime time waren Undercover in Nederland met 774.000 kijkers (14 procent) op SBS 6, Vermoord in het buitenland met 764.000 kijkers (15 procent) op RTL 4 en Wegmisbruikers met 601.000 kijkers (12 procent) op SBS 6.
De meest bekeken titels op de kleinere zenders van RTL en SBS waren Hawaii Five-O met 292.000 kijkers (6 procent) op Veronica, De Grote Improvisatieshow met 270.000 kijkers (5 procent) op RTL 5 en From Russia With Love met 260.000 kijkers (5 procent) op RTL 7.
Vooravond en late avond
De vooravondtoppers waren het Achtuurjournaal met 2,5 miljoen kijkers (56 procent) en Studio Sport Eredivisie met 2,3 miljoen kijkers (61 procent). Beide NPO 1-titels scoorden een hoger marktaandeel dan normaal, vanwege de ontknoping van de Eredivisie. PSV is kampioen geworden.
De andere meest bekeken vooravonduitzendingen waren Studio Sport (854.000), Half Acht Nieuws (414.000) en VTwonen (292.000). Carlo’s TV Café scoorde 236.000 kijkers (8 procent).
Op de late avond was Studio Voetbal (939.000) het meest in trek, gevolgd door Shownieuws (768.000), Hart van Nederland (729.000) en Het Zijn Net Mensen (312.000).
NPO 1 marktaandeel
NPO 1 was avondmarktleider met 37 procent marktaandeel. RTL 4 pakt zilver met 12 procent en SBS 6 brons met 11 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.477.000 02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.332.000 03. Een tegen 100 (NPO1) 1.617.000 04. De Reünie (NPO1) 1.419.000 05. Familie Kruys (RTL4) 993.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 36.6% 2. RTL4 / 12.1% 3. SBS6 / 10.8% 4. NPO2 / 4.4% 5. RTL5 / 3.9%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 44,2% 2. RTL Nederland 22,3% 3. SBS Groep 17,6% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |