Geen plek in top 25 voor nieuwe BN’er-show Net5

Geplaatst op Mon 02 May 2016 om 8:43


De kijkcijfers van zondag 1 mei 2016 (SKO)

Het nieuwe Net5-programma De Wereld Rond In 6 Stappen is zondagavond van start gegaan met een magere 200.000 kijkers, goed voor een marktaandeel van 3,3 procent. Dat is niet genoeg voor een plekje in de dagelijkse kijkcijfer top 25. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Wereld Rond In 6 Stappen had voor een plek in de top 25 minstens 304.000 kijkers nodig. Dat is het aantal kijkers van een middaguitzending met Formule 1 op Ziggo Sport, de hekkensluiter van de lijst.

In het nieuwe Net5-programma moet elke week een ander BN’er-duo van een bepaalde plek op de aardbol via zes verschillende personen bij een bepaalde internationale ster zien te geraken. In de eerste aflevering gingen Ryanne van Dorst en Zarayda Groenhart de uitdaging aan.

Volgens Net5 heeft De Wereld Rond In 6 Stappen een prima resultaat behaald in de commerciële doelgroepen. Het programma scoorde een marktaandeel van 6,3 procent in de doelgroep 20 tot 54-jarigen en 8,1 procent in de doelgroep vrouwen van 20 tot 34 jaar.
Net5’s zusterzender Veronica is zondag wél in de kijkcijfer top 25 beland. Recht tegenover De Wereld Rond In 6 Stappen trok die zender 309.000 kijkers (5 procent) met de buitenlandse serie Hawaii Five-O.

De grote winnaar op prime time was NPO 1 met Studio Sport Eredivisie, dat zondag twee uitzendingen had: de gebruikelijke uitzending vòòr het Achtuurjournaal (2,4 miljoen kijkers en 52 procent) en een drie kwartier durende uitzending ná het Achtuurjournaal, dus op prime time (1,9 miljoen kijkers en 32 procent).

NPO 1 had ook de twee andere prime time-winnaars in huis: De Reünie zette 1,1 miljoen kijkers (17 procent) neer en Eén tegen 100 1,5 miljoen (27 procent).

RTL 4 was de nummer twee op prime time met 632.000 kijkers (11 procent) voor Op De Vlucht, 1 miljoen kijkers (17 procent) voor Vermoord In Het Buitenland en 1 miljoen kijkers (18 procent) voor Familie Kruys.

SBS 6 deed het niet onverdienstelijk op zondagavond prime time: Wegmisbruikers zette 707.000 kijkers (12 procent) neer en Undercover in Nederland 836.000 kijkers (14 procent).

De andere meest bekeken titels op prime time waren Nieuwsuur met 579.000 kijkers (10 procent) op NPO 2, Op De Dijk met 443.000 kijkers (7 procent) op NPO 3 en de Fidan Ekiz-documentaireserie De Pen En Het Zwaard met 423.000 kijkers (7 procent) op NPO 2.

Vooravond en late avond

De vooravondtoppers waren naast Studio Sport Eredivisie vooral het Achtuurjournaal (2,7 iljoen), Studio Sport (860.000), Half Acht Nieuws (665.000) en Carlo’s TV Café (467.000).

Op de late avond was Hart van Nederland (745.000) het meest in trek, gevolgd door Studio Voetbal (651.000) en Shownieuws (649.000).

NPO 1 marktleider

NPO 1 was avondmarktleider met 30 procent marktaandeel. RTL 4 pakt zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 10 procent.

Top 15
01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.656.000
02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.381.000
03. Een tegen 100 (NPO1) 1.485.000
04. De Reünie (NPO1) 1.054.000
05. Vermoord in het buitenland (RTL4) 1.046.000


06. Familie Kruys (RTL4) 1.025.000
07. Studio Sport (NPO1) 860.000
08. Undercover in Nederland (SBS6) 836.000
09. Hart van Nederland (SBS6) 745.000
10. Wegmisbruikers (SBS6) 707.000


11. Half acht nieuws (RTL4) 665.000
12. Studio voetbal (NPO1) 651.000
13. Shownieuws (SBS6) 649.000
14. Op de vlucht (RTL4) 632.000
15. Nieuwsuur (NPO2) 579.000

Marktaandelen (18-24u, 6+)
1. NPO1 / 29.7%
2. RTL4 / 13.6%
3. SBS6 / 10.2%
4. NPO2 / 5.1%
5. Vero / 4.3%


6. NPO3 / 4.0%
7. RTL5 / 3.7%
8. RTL7 / 3.6%
9. RTL8 / 3.1%
10. NET5 / 2.7%


11. Discov / 1.3%
12. N.geog / 1.2%
13. Comedy / 1.0%
14. Eurosp / 0.9%
15. TLC / 0.8%

Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+)
1. Publieke Omroep 38,8%
2. RTL Nederland 24,0%
3. SBS Groep 18,0%
Meer kijkcijfers bij
StichtingKijkOnderzoek
Internetadres:
(Kijkonderzoek.nl)

 








34 Reacties op “Geen plek in top 25 voor nieuwe BN’er-show Net5”


  1. Bye

    Wie is de bekende nederlander op die foto?

  2. Lingo

    Wat een verschil tussen 6 plus cijfers en doelgroep cijfers voor Net5

  3. Lingo

    De wereld rond was overigens erg erg leuk

  4. Gert

    Zag gister voor het eerst Carlo’s TV Cafe, wat is dat een leuk programma! Enorm goede sfeer, leuke gasten en items.

  5. Norvo

    Zonde, het was zeker voor Net 5 begrippen een behoorlijk vermakelijk programma (al mag het wel een half uurtje korter)

  6. Laurens

    Jammer dat er zo weinig reclame voor ‘De wereld rond in 6 stappen’ is gemaakt!
    Het was een erg leuk programma en verdient zeker meer kijkers.

  7. Anonymous

    terecht, was ontzettend saai en zielloos

  8. Calvin

    Zonde. De 10e zender van Nederland zijn lijkt me geen gewenst resultaat.

  9. stefan

    Weet iemand dit? Ik wil weten hoeveel mensen er gekeken hebben naar Fox Sports 1 (betaalzender) waarop live alle wedstrijden van gister werden geschakeld. Juist dit programma is niet opgenomen in de lijst op kijkonderzoek.nl als je kijkt bij gisteren bij Fox Sports 1. Raar.

  10. Frits

    Wat bijzonder dat rtl op de vlucht er tussen duwde hierdoor fam kruijs pas om 10 uur… Paniekvoetbal??

  11. Joep

    Het was anders een vermakelijk programma met een vleugje Peking Express en een fijne voice-over. Leuk ook dat Net 5 tevreden is! Het mag overigens wel een minuut of 20 korter.

  12. Pieter

    Ik vond de voice over juist vreselijk…. zo zwaar aangezet, dramatisch. Voor de rest leuk concept maar blijft zo fake en toevallig voelen.

  13. Ja joh

    Zondagavond 20:30 is natuurlijk ook niet een handig tijdstip, tegenover RTL4.
    Gewoon ergens door de week plannen

  14. Anonymous

    De Wereld Rond werd niet voldoende gepromoot, en ze hadden met Bridget Maasland en Patty Brard moeten beginnen in de 1e aflevering, dan zou het programma ook meer worden gehyped.
    Jammer.

  15. SKO MEDEWERKER

    ER HEBBEN EXACT IN DE MIDDAG 4,769 301 NAAR FOX SPORT GEKEKEN

  16. Edje

    Goed idee Joep, maak het gewoon 45 minuten korter dan is het een topprogramma! Het is gewoon weer een CN-ers in het buitenlandprogramma. Vond het tegenvallen en Zarayda met haar geknuffel erg irritant.

  17. Anonymous

    @Ja joh, doordeweeks sta je ook tegenover RTL4 slimpie. En zo sterk was RTL4 gisteren niet. De wereld rond had vooral last van extra lange Eredivisie op NPO1.
    Het was goed gemaakt en voor Net5 een mooi programma. Goed dat het in de doelgroep beter scoorde.

  18. J.overmeer

    @Anonymous 9.23;
    Kan ook bewust zijn, dat ze gaan voor groei. Volgende week hopelijk meer kijkers
    Maar meer promotie was echt nodig geweest!

  19. Wim

    RTL groep + 0,8 % (RTLZ)

  20. Albert

    Er zat totaal geen spanning in De Wereld Rond In 6 Stappen , had liever Peking Express gezien.

  21. Lora

    En hoeveel keken er naar het ongelooflijk spannende snooker op BBC2? Vandaag het vervolg (vanmiddag en vanavond).

  22. Nikko

    Kan Wil wil wel niet een losstaand programma worden? Zou wel slim zijn van RTL. Zo gelachen om het item met Rob Verlinden, heel aandoenlijk.

  23. kees

    Erg gelachen om Ryanne. Verdient meer kijkers! Jammer.

  24. Frank

    Jammer, het idee erachter is fantastisch. Waarom dan beginnen met 2 dames die totaal niet interessant waren.. Gemiste kans, weer een format met potentie weg na 1 seizoen…

  25. Marcel

    Dat De Wereld Rond geen Top 25 plek zou halen was wel te verwachten, maar had toch stiekem wel gehoopt op 300/400.000 kijkers. Nu is dit een rare week met die mei vakantie dus maar even afwachten hoe dit verder gaat ontwikkelen. Ik vond het in iedergeval een erg verrassend programma. Dit zou een tegenhanger moeten zijn van Peking Express, en die invloeden ervan zijn er zeker. Maar dan had het meer een echte race tussen de deelnemers moeten worden. Nu zie je per aflevering 1 koppel net als bij de Gevaarlijkste Wegen van de Wereld van NPO 3. Ik vind het meer wat weg hebben van The Amazing Race van het Amerikaanse CBS. Maar ook daar gaat het om diverse koppels die je per aflevering ziet. Maar wel een mooie start qua koppels, gelijk de smaakmaker Ryanne en Zarayda. Was wel een hilarische aflevering en gun de show echt meer kijkers.

    Dat Familie Kruys wat in zakt komt omdat het later wordt uitgezonden vanaf deze week vanwege Studio Sport wat ook langer door gaat vanwege de ontknoping van de competitie. RTL had gehoopt dat de kijkers dan mee zouden verhuizen naar het nieuwe tijdstip maar dat pakte toch anders uit helaas. Wel weer een hilarische aflevering. Het wordt steeds beter, ook de verhaallijnen.

  26. Marcel

    P.s. en omdat het geen race is tusen de deelnemers, mis je wel de spanning wat je bij Peking Express en The Amazing Race wel hebt.

  27. hello

    Er miste inderdaad race element en eigenlijk waren het 7 stappen. Ik ben zelf pas om 21.30 gaan kijken om die 2 reklames weg te zappen. Programma duurde nog ruim uur. Nog 10 minuten korter had wel gemogen, want volgende week wordt vast niet zo leuk. Programma stond denk ik ook voor 21.15 gepland omdat Bridget officeel om 20.30 stond voordat programma verhuisde naar 22.15 en nu 21.45.

  28. Al mijn reacties worden vastgehouden enz..

    Genoten van Familie Kruys.
    RTL 4 wederom de tweede zender..
    Veronica doet het weer!

  29. Mark

    Arjan, Henk, enz.

    2 miljoen kijkers voor Geer & Goor op donderdag en zaterdag nog een keer 1 miljoen. Niet normaal: 3 miljoen!

    SBS 6 moet Met De Deur In Huis zeker op zaterdag laten staan, ook om 10 uur, want dan is net amusement van NPO1 en bijna alles van RTL 4 afgelopen, dan gaan mensen naar 6 zappen.

    Ook gelijk Tineke Schouten een nieuw contract geven en een DINO-achtige show met al die typetjes. Evt. gaat ze dan weer bij bn-ers langs, die dan wel gewoon in beeld komen. Een soort TV Show Op Reis dus.

  30. Mark

    Kijkcijfers De Vreemde Eend gaan zeker nog stijgen als Beste Brein afgelopen is.

  31. Vergane Glorie

    Waar zijn de tijden gebleven dat Studio Sport met z’n samenvattinkjes 3 miljoen kijkers hadden!

  32. Anonymous

    De wereld rond erg leuk. Verdiend meer kijkers. Hoeft niet perse met BN’ers. Graag in het na jaar Peking expres terug. Het hoeft niet korter. Wel mag meer duidelijk in het programma worden aangegeven in wat voor tijdsbestek de kandidaten het einddoel moeten bereiken. Ook mag meer de beleving, de gesprekken tijdens de reis en waar eten en slapen ze duidelijk in beeld i.p.v. Alleen het zoeken en de bekende plekjes.

  33. A.Zijn

    De Wereld Rond In 6 Stappen is wel een leuk programma. NET5 wordt nog steeds niet gevonden….. en dat terwijl daar best goede formats tussen zitten zoals dit programma, House Rules Holland & Bagels en Bubbels.

  34. Anonymous

    Dit komt net als bij SBS6 omdat de zender in basis niets is. Een rommeltjeen onoverzichtelijk. De kijker weet niet waar hij aan toe is en zapt in het uiterste geval eens naar de zender. Doorbij helpt bij NET5 ook de naam niet mee. Niemand heeft deze zender echt op 5.

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.