RTL 4-zondag zakt in zonder Linda: -41 procent
De kijkcijfers van zondag 17 april 2016 (SKO)
De zondagavond van RTL 4 is gisteren flink ingezakt nu de Linda de Mol-show Miljoenenjacht weer ten einde is. Het marktaandeel van de commerciële zender op deze uitzendavond is ingestort van 22,8 naar 13,5 procent, een daling van 41 procent. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. Waar Miljoenenjacht afsloot met 2,8 miljoen kijkers, trok opvolger Vermoord in het Buitenland met John van den Heuvel gisterenavond precies 1 miljoen kijkers, goed voor 15 procent marktaandeel.
Voor de Linda de Mol-dramaserie Familie Kruys betekent het een behoorlijk verzwakte lead-in en dat is terug te zien aan de kijkcijfers. De serie zat gisteren op 1,3 miljoen kijkers (19 procent), waar dat er een week eerder nog 1,6 miljoen (23 procent) waren.
Na Familie Kruys, al om 22.00 uur, liep de kijker massaal weg bij RTL 4 toen een herhaling van Jo Frost: Nanny On Tour werd ingestart. Daar keken 373.000 mensen (7 procent) naar en dat heeft een flinke impact op het avondaandeel van de zender.
NPO 1 zit juist in de lift. Die zender zat gisteren op 27 procent marktaandeel, ten opzichte van 23 procent een week eerder. Het station had de prime time-winnaars in huis: De Reünie trok 1,6 miljoen kijkers (24 procent) en Eén tegen 100 had er 1,9 miljoen (28 procent).
De andere meest bekeken titels op prime time waren Undercover in Nederland met 916.000 kijkers (14 procent) op SBS 6 en De Meldkamer met 761.000 kijkers (11 procent) op SBS 6. Dat station stijgt van 11 naar 12 procent marktaandeel op zondagavond.
Verder deed vooral Op Zoek Naar Frankrijk goede zaken op prime time. Gisteren keken er 720.000 mensen (11 procent).
Vooravond en late avond
De winnaars in de vooravond waren het Achtuurjournaal (2,4 miljoen), Studio Sport Eredivisie (2,3 miljoen), Half Acht Nieuws (1 miljoen), Studio Sport (978.000) en Carlo’s TV Café (590.000).
Op de late avond waren Hart van Nederland (1,2 miljoen), Studio Voetbal (946.000), Shownieuws (943.000) en De Kwis (394.000) het meest in trek.
NPO 1 marktleider
De avondmarktleider was NPO 1 met 27 procent marktaandeel. RTL 4 pakt zilver met 14 procent en SBS 6 brons met 12 procent.
Top 15 01. Journaal 20:00 (NPO1) 2.393.000 02. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.294.000 03. Een tegen 100 (NPO1) 1.944.000 04. De Reünie (NPO1) 1.617.000 05. Familie Kruys (RTL4) 1.319.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 27.0% 2. RTL4 / 13.5% 3. SBS6 / 11.8% 4. NPO2 / 6.7% 5. Vero / 5.0%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 36,9% 2. RTL Nederland 22,1% 3. SBS Groep 21,2% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |