SBS 6-programma De Meldkamer prima van start
De kijkcijfers van zondag 28 februari 2016 (SKO)
Het realityprogramma De Meldkamer is zondagavond met een degelijke 821.000 kijkers begonnen op SBS 6. Daarmee werd een marktaandeel van 10,6 procent gerealiseerd. Dat blijkt uit cijfers van Stichting KijkOnderzoek. De Meldkamer was de nummer vier in zijn tijdslot. De concurrentie was niet mals met Moordvrouw op RTL 4 (1,7 miljoen kijkers en 22 procent), Maestro op NPO 1 (1,7 miljoen en 21 procent) en Langs De Oevers Van De Yangtze op NPO 2 (1 miljoen en 14 procent).
Een andere succestitel om half negen, De Gevaarlijkste Wegen van de Wereld, trok net iets minder kijkers dan De Meldkamer. Het NPO 3-programma kwam uit op 758.000 kijkers (10 procent).
Aansluitend aan die NPO 3-titel trok de voorlopig laatste Zondag Met Lubach 570.000 kijkers (8 procent) en de allerlaatste 24 Uur Met 458.000 kijkers (8 procent).
De andere meest bekeken programma’s op prime time waren Divorce met 1,9 miljoen kijkers (26 procent) op RTL 4, de TV Show met 1,5 miljoen kijkers (22 procent) op NPO 1 en The Big Picture met 1 miljoen kijkers (14 procent) op RTL 4.
SBS 6 trok na De Meldkamer een eveneens behoorlijke 920.000 kijkers (13 procent) met het programma Gestalkt. Om 22.30 uur klom de zender verder naar 1,1 miljoen kijkers (20 procent) voor Hart van Nederland, dat daarmee de winnaar op de late avond was.
Vooravond en late avond
Naast Hart van Nederland deden vooral Shownieuws (940.000) en Studio Voetbal (833.000) het goed op de late avond.
De vooravondtoppers waren Studio Sport Eredivisie (3 miljoen), Achtuurjournaal (2,6 miljoen), Studio Sport (969.000), Half Acht Nieuws (959.000) en Carlo’s TV Café (665.000). Thuis Op Zondag trok 350.000 kijkers.
NPO 1 marktleider
NPO 1 was zondagavond marktleider met 25 procent marktaandeel, gevolgd door RTL 4 (18 procent) en SBS 6 (11 procent).
Top 15 01. Studio Sport Eredivisie (NPO1) 2.984.000 02. Journaal 20:00 (NPO1) 2.580.000 03. Divorce (RTL4) 1.922.000 04. Moordvrouw (RTL4) 1.678.000 05. Maestro (NPO1) 1.663.000
|
Marktaandelen (18-24u, 6+) 1. NPO1 / 25.0% 2. RTL4 / 17.7% 3. SBS6 / 10.8% 4. NPO2 / 7.3% 5. NPO3 / 6.3%
|
Marktaandelen per zendergroep (18-24u, 6+) 1. Publieke Omroep 38,6% 2. RTL Nederland 25,1% 3. SBS Groep 17,7% |
Meer kijkcijfers bij StichtingKijkOnderzoek Internetadres: (Kijkonderzoek.nl) |