‘Informeren even belangrijk als amuseren voor RTL’

Foto: Kastermans FotografieVoor RTL is de kijker informeren even belangrijk als de kijker amuseren. Dat zegt algemeen directeur Bert Habets op een weblog. Habets vindt dat zijn tv-zendergroep een belangrijke verantwoordelijkheid draagt. “RTL krijgt de laatste jaren steeds meer erkenning voor de maatschappelijke rol die het bedrijf vervult. Het informeren is daarbij even belangrijk als het amuseren. Wil je een afspiegeling zijn van de samenleving, dan kun je niet zonder een onafhankelijke nieuwstak.”

Bovendien vindt Habets dat RTL Nieuws een belangrijke bijdrage levert aan de kwaliteit van de journalistiek in Nederland. “Daar ben ik trots op en ik geloof dat er een rijke toekomst ligt voor een nieuwsbedrijf dat zich openstelt voor innovatie. Ons voortbestaan zal daarvan afhankelijk zijn.”

Voor RTL is zich onderscheiden door innovatie een doel op zich. “Zo halen wij bijvoorbeeld onze doelgroepen letterlijk binnen. Dat deden we het afgelopen jaar op grote schaal bij de lancering van RTL Z als breed business netwerk met een 24/7 zender, website, apps en events.”

Op dit moment werkt RTL Nieuws samen met vier studenten, uit verschillende studierichtingen, die voor RTL een nieuw product ontwikkelen voor hun leeftijdgenoten. “Dat doen ze buiten de redactie om, zodat ze vrijuit en vanuit hun eigen behoefte kunnen denken.”

Die jonge doelgroep heeft nog steeds honger naar nieuws, maar wil het vooral op maat aangeboden krijgen. Behalve als het over breaking news gaat; dat willen ze ongevraagd ontvangen.”

Meer in RTL

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Bent u blij dat Mart Smeets niet meer op televisie is?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen