‘Informeren even belangrijk als amuseren voor RTL’

Geplaatst op zo 31 jan 2016 om 15:00

Foto: Kastermans FotografieVoor RTL is de kijker informeren even belangrijk als de kijker amuseren. Dat zegt algemeen directeur Bert Habets op een weblog. Habets vindt dat zijn tv-zendergroep een belangrijke verantwoordelijkheid draagt. “RTL krijgt de laatste jaren steeds meer erkenning voor de maatschappelijke rol die het bedrijf vervult. Het informeren is daarbij even belangrijk als het amuseren. Wil je een afspiegeling zijn van de samenleving, dan kun je niet zonder een onafhankelijke nieuwstak.”

Bovendien vindt Habets dat RTL Nieuws een belangrijke bijdrage levert aan de kwaliteit van de journalistiek in Nederland. “Daar ben ik trots op en ik geloof dat er een rijke toekomst ligt voor een nieuwsbedrijf dat zich openstelt voor innovatie. Ons voortbestaan zal daarvan afhankelijk zijn.”

Voor RTL is zich onderscheiden door innovatie een doel op zich. “Zo halen wij bijvoorbeeld onze doelgroepen letterlijk binnen. Dat deden we het afgelopen jaar op grote schaal bij de lancering van RTL Z als breed business netwerk met een 24/7 zender, website, apps en events.”

Op dit moment werkt RTL Nieuws samen met vier studenten, uit verschillende studierichtingen, die voor RTL een nieuw product ontwikkelen voor hun leeftijdgenoten. “Dat doen ze buiten de redactie om, zodat ze vrijuit en vanuit hun eigen behoefte kunnen denken.”

Die jonge doelgroep heeft nog steeds honger naar nieuws, maar wil het vooral op maat aangeboden krijgen. Behalve als het over breaking news gaat; dat willen ze ongevraagd ontvangen.”








18 Reacties op “‘Informeren even belangrijk als amuseren voor RTL’”


  1. otto groeneveld

    Hahaha verantwoordelijkheid vind ik iets anders beste man. Dag en nacht reclame gezeik, mensen helemaal murw maken met je slappe gezeik. Na de komst van commerciële zenders en het inzetten van privatiseringsgolven in de samenleving is het achteruit gegaan met grote delen van de bevolking. Die achterbakse liberale flikkers zijn er enorm op vooruit gegaan, en dat is toch echt de realiteit Habets, brrr enge man.

  2. Anoniem

    Jammer dat niemand kijkt naar RTLZ

  3. David

    Mede dankzij rtl is er een enorm proletariaatsleger bijgekomen sinds 1990. Urenlang domme shit kijken bij de commercielen. Dat doet wat met een samenleving, we zien het elke dag..

  4. mark2

    Gaat puur om de kijkcijfers, niets mis mee, maar ga niet schijnheilig doen. Het RTL nieuws is er puur om kijkers vast te houden natuurlijk. Inhoudelijk stelt het niet zo heel veel voor. Snelle onderwerpen en vooral weinig echte diepgang. Maar dat wil de RTL kijker ook niet.

  5. otto groeneveld

    Ja inderdaad David, je zegt het wat netter dan ik maar het is wel zo.

  6. Hans Anders

    Als je deze boodschap orakelt, terwijl je tegelijk de nieuwe foute reality serie “The Raft” (RTL5) aankondigt, dan denk ik alleen maar: Wie is deze commerciele tobman? Is hij wandelende reclame voor ECHTE BOTER op je hoofd?

  7. Anoniem

    Deze man is opgegroeid tussen de groente en het fruit ;-)

  8. Chantal janzen

    RTL is een beurs genoteerd bedrijf, dus gaat puur op cijfertjes
    Ze moeten natuurlijk aandeelhouders wel teveden houden!

    Zij doe wat merken willen, geen adverteerders geen geld!!!!

    John de mol heeft ook 10% in RTL daarom kan Heletijd tv formats over schutting gooien en mag RTL niet elke keer nee zeggen.

    En nu weet je ook waarom er geen programma’s van Talpa bij Nederlandse staats tv (npo) te vinden zijn.

  9. Daan

    Bert wilden vroeger graag bakker worden, vraag maar aan hem.
    Maar toe Limburg naar Amsterdam ging kwam vrij snel achter in media zit geld.

  10. Robin D.

    Wat van Jelka van Houten slecht als co-host in Carlos tv cafe..

  11. Mike

    Wat een zielige reacties hier. Commerciële bedrijven hebben als doel om winst te maken, maar dat wil niet zeggen dat zij geen idealistische keuzes kunnen maken. Een meer dan uitstekende nieuwsvoorziening als het RTL Nieuws is een verrijking, hun onderzoeksredactie bepaalt regelmatig het nieuws van de dag.

  12. Pia

    Eens met Mike.

  13. bjorn

    Celblok H vorige week met uitstel gekeken 1 miljoen kijkers. vindt dit seizoen al vele malen beter dan seizoen 1 en 2.

  14. otto groeneveld

    Onzinnige reactie van je Mike het enige wat telt voor deze liberalen is geld en geld, verkopen hun eigen moeder nog voor geld.

  15. Altijd Echt

    Otto Groeneveld, er staat ook nog een publieke omroep tegenover het commerciële RTL. Die publieke omroep gaat ook over lijken als het om geld gaat.

  16. otto groeneveld

    Altijd Echt dat ben ik ook helemaal met je eens. Ben ook geen fan van de PO, een regelrechte schande en nu toch echt bewezen een pure propaganda zooi.

  17. Anoniem

    @ Chantal Als je er echt niets van begrijpt dan is dat prima en niet erg maar hou dan ook gewoon je mond.

  18. Emile Edwards

    Habets vertelt toch echt de waarheid. In 2014 won RTL voor haar maatschappelijke aspecten en innovaties zelfs een prijs: http://www.stichtingmachiavelli.nl/nl/machiavelliprijs-en-lezing/prijswinnaars/machiavelliprijs-2014-voor-rtl-nederland

    Winst maken en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn dus wel te combineren. Dat gezeur over commercieel zijn en reclames komt echt een beetje kinderachtig over. Als je het niet leuk vindt, dan kijk je lekker NPO1,2 of 3. Daar betaal je immers zelf indirect voor via de belasting. Oh wacht ff, belastinggeld zou toch eigenlijk maatschappelijk verantwoord moeten worden uitgegeven? Wat zou Nederland beter kunnen doen met die 100den miljoenen?

Televisienieuws



Mail Mediacourant

Heeft u een nieuwstip, een vraag aan de redactie, een vraag over adverteren, een verzoek tot samenwerking of wenst u andere informatie? Neem dan graag contact op.