Veel ergernis over klimaatcampagne NPO

Er is steeds meer ergernis over de klimaatcampagne van de NPO. Onder de noemer NPO Groen moeten kijkers worden ‘geïnspireerd’ om ‘samen’ de toekomst groener en duurzamer te maken. Momenteel is er in verband met de klimaattop in Parijs nauwelijks een publiek programma dat het onderwerp overslaat. Onder meer Elsevier-baas Arendo Joustra en mediacriticus Marianne Zwagerman spraken hun ergernis al uit en daar komen vandaag nog een aantal namen bij.

Joustra stelt dat NPO ‘propaganda’ bedrijft omdat er klakkeloos programma’s worden gemaakt met de actiegroep Urgenda. “Ik mis de onafhankelijke journalistieke benadering. De wetenschap over het milieu is geen waarheid, maar een zoektocht naar waarheid. NPO fungeert nu als een megafoon van de milieubeweging.”

Marianne Zwagerman

Urgenda heeft een voetreis georganiseerd van Utrecht naar Parijs en daar deed NPO 2 afgelopen maand dagelijks verslag van na Nieuwsuur. “Propagandazendtijd”, noemde Marianne Zwagerman het.

Zwagerman: “Media zouden alle kanten van de realiteit moeten belichten maar kruipen liever in de rol van gedachtepolitie. Op dit moment acteren ze, met de NPO voorop in de fanfare, als een angstaanjagend fanatieke PR afdeling van de klimaatlobby.

Helemaal erg vond Zwagerman de fictieve reportage van het NOS Journaal over grote overstromingen in het jaar 2065. Ze wenst een betrouwbaar programma “en geen science fiction propagandakanaal van het KNMI.

Marcel Peereboom Voller

Tv-recensent Marcel Peereboom Voller van De Telegraaf heeft het ook gezien. “Een tsunami aan groene programma’s en actualiteiten overspoelt de kijker”, schrijft hij vandaag in De Telegraaf.

Zaterdag begon EenVandaag met een twee weken durende dagelijkse rubriek waarin BN’ers langs de ‘Mileumeetlat’ worden gelegd. “Ik vraag me het volgende af. Mag je eigenlijk nog wel televisiekijken van de NPO? Dat vreet namelijk energie.

Men wil best meewerken aan een duurzame samenleving, denkt Voller, “maar niet onder druk van de verzamelde omroepen die met inzet van vals sentiment en het bekende belerende vingertje het publiek proberen te overtuigen.

Jean-Pierre Geelen

Voller denkt dat deze overkill averechts werkt en dat vermoeden heeft ook tv-kenner Jean-Pierre Geelen van de Volkskrant. “De vraag is wel of je er strategisch gezien goed aan doet om je als NPO zo te afficheren, omdat je dan reacties krijgt als die van Marcel Peereboom Voller in De Telegraaf.

Je krijgt als kijker de indruk dat er een verborgen agenda is, vindt Geelen. “Dat maakt het lastig als kijker om te zien waar er wél objectieve informatie gegeven wordt.

Brandsma en Hagoort

Journaliste Margriet Brandsma ergert zich aan het belerende vingertje van de NPO, heeft ze gezegd op Radio 1. “Er worden veel programma’s gemaakt vanuit de optiek: hoe groen ben jij? Ik kan me voorstellen dat mensen daar een aversie van krijgen.

NPO-baas Henk Hagoort blijft bij zijn campagne. “Ik zie politiek die heel erg aarzelt om iets te doen. Wij hebben invloed op publieke opinie. Zo geven we voedingsbodem aan politiek om tot beleid over te gaan.

 

Meer in NPO

Alle artikelen

Wat vindt u?

Alle polls

Mist u Patty Brard bij Shownieuws?

Tussenstand

Laden ... Laden ...
Tips! Mail ons!

Zoek door de artikelen